Energy sources and some STS interrelations conceived by Natural Science area’s undergraduates
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p746Abstract
The fiction of uncontrolled growth in a finite planet has proven itself as unsustainable. In this regard, it becomes relevant that joint actions for more effective control of economic activities be agreed on, especially to avoid further deterioration of the biosphere. It is in the face of this issue and in light of STS (Science-Technology-Society) education’s input that, on this study, there will be answered how undergraduates from Natural Science area comprehend the exploration of different sources in energetic matrix. In accord with this questioning the objective ends up being to analyze the information about energy sources as well as STS interrelation conceived by a team of 16 participants of the survey. Besides recognizing a specific unfamiliarity with respect to the undergraduates concerning the energy source’s feature in different matrixes (both national and worldwide speaking), with the need of enlightenment in respect of particular basic phenomena such as acid rain, could be observed a predominance of conceptions about STS interrelation that endorse the superiority myths of the technocratic decisions model, the salvationist/redemptorist perspective attributed to Science and Technology, the technologic determinism and the unlimited economic growth. This study is expected to be a revival for educators, especially on the Natural Science area, in order to minimize these gaps on professor’s qualification.
References
AULER, D. Novos caminhos para a educação CTS: ampliando a participação. In: SANTOS, W. L. P.; AULER, D. CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisas. Brasília: Editora UnB, 2011, p. 73-97.
AULER, D.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio, v. 3, n. 1, p. 1-13, 2001.
BRASIL. Ministério de Minas e Energia (MME) & Empresa de Pesquisa Energética (EPE). Matriz Energética Nacional 2030. Brasília: MME: EPE, 2007.
CARVALHO, J. F. O declínio da era do petróleo e a transição da matriz energética brasileira para um modelo sustentável. 2009. 146 f. Tese (Doutorado em Energia) – Instituto de Energia e Ambiente, USP, São Paulo.
CECHIN, A. A natureza como limite da economia: a contribuição de Nicholas Georgescu-Roegen. São Paulo: Editora Senac, 2010.
DAGNINO, R. Neutralidade da ciência e determinismo tecnológico: um debate sobre a tecnociência. Campinas: Unicamp, 2008.
GEORGESCU-ROEGEN, N. The Entropy law and the economic process. Cambridge: Harvard University Press, 1971.
GONZÁLEZ-GARCÍA, M. I.; LÓPEZ-CEREZO, J. A.; LUJÁN-LÓPEZ, J. L. Ciencia, tecnologia y sociedade: una introducción al estúdio social de la ciência y la tecnologia. Madrid: Editorial Tecnos, 1996.
HERRERA, A. O. Los determinantes sociales de la política científica en América Latina: política científica explícita y política científica implícita. Revista de Ciências Sociais, v. 13, n. 49, p. 98-112, 1973.
LÉNA, P. Os limites do crescimento econômico e a busca pela sustentabilidade: uma introdução ao debate. In: LÉNA, P.; NASCIMENTO, E. P. (Orgs.). Enfrentando os limites do crescimento: sustentabilidade, decrescimento e prosperidade. Rio de Janeiro: Garamond, 2012, p. 23-43.
MATTOZO, V.; CAMARGO, C. C. B. Energia, ambiente e mídia: qual é a questão? 1. ed. Florianópolis: Editora UFSC, 2005.
PAIVA, R. U. P. Petróleo e a Física: uma visão contextualizada para o ensino médio. 2012. 102 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Puc Minas, Belo Horizonte.
REIS, L. B.; FADIGAS, E. A. F. A.; CARVALHO, C. E. Energia, Recursos Naturais e a Prática do Desenvolvimento Sustentável. 2. ed. Barueri: Manole, 2012.
SANTOS, W. L. P. Significados da educação científica com enfoque CTS. In: SANTOS, W. L. P.; AULER, D. (Orgs.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora UnB, 2011, p. 21-47.
VARSAVSKY, O. Ciencia, política y cientificismo. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1969.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.

Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >
