School-Museum Relationship: School Influences in the Museum Approaches

Authors

  • Thiago da Silva Santos Universidade Estadual da Paraíba, Campus III
  • Marcelo Gomes Germano Universidade Estadual da Paraíba, Campus I

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p971

Abstract

Science Museums are considered educational spaces with particularities that connect their perspectives to public policies of diffusion and popularization of sciences. But in countries like Brazil, where the culture of visitation to Museums of Sciences is not very strong, there is a great concentration of visitors belonging to the group of teachers and students of basic education, making the contact with general public difficult. This fact has attracted the attention of some researchers and favored the consolidation of studies and researches focusing on the Museum-School relation. In this article we present the results of a research that aimed to investigate the Museum-School relation taking into account the influence that the school public may exert in the museum activities. The qualitative research was based on the hypothesis of a possible process of schooling of the museums and, by means of semi-structured interviews directed to the coordinators and monitors of the mentioned spaces, it was applied to the context of the Living Museum of Science and the Energy Space in Campina Grande. The research intended to identify characteristic traces of this influence and, at the same time, to discuss the implications that this process may have in those educational spaces. The results pointed out that the presence of a mainly school public in museums changes the speeches of the monitors and coordinators so that the Museums of Sciences, theoretically oriented to attract a general public and dialogue with it, ends up adapting their behavior, practices and the structure of operation to formal education systems.

Author Biographies

Thiago da Silva Santos, Universidade Estadual da Paraíba, Campus III

Natural da Cidade do Rio de Janeiro, RJ, o Professor Thiago Santos é Licenciado em Física pela Universidade Estadual da Paraíba, Especialista em Educação Inclusiva e Atendimento Educacional Especializado pela Faculdade Sucesso (FACSU) e Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Estadual da Paraíba. Sua carreira de Professor teve início no Ensino Básico através das Redes Pública e Privada da Educação da Paraíba e atualmente é professor da área de Ensino de Física na Universidade Estadual da Paraíba. Ao longo do percurso na Academia, manteve-se próximo às discussões e aos projetos referentes à Popularização da Ciência, bem como sobre a importância dos espaços não formais tanto para a Popularização quanto para a Educação Formal.

Marcelo Gomes Germano, Universidade Estadual da Paraíba, Campus I

Nascido em Aroeiras na Paraíba, o Professor Marcelo Germano é Licenciado em Física pela Universidade Regional do Nordeste, Especialista em Ensino de Ciências pela Universidade Estadual da Paraíba, Mestre em Física pela Universidade Federal da Paraíba e Doutor em Educação Popular pela Universidade Federal da Paraíba. Iniciou sua carreira no Magistério como Professor do Ensino Médio e atualmente é Professor de Física da Universidade Estadual da Paraíba, onde se encontra vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Tem publicado importantes trabalhos que discutem a relação entre Ciência e Senso Comum; Reducionismo Científico X Comunicação Pública da Ciência e o Ensino de Ciências em espaços não formais de Educação.

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Published

2020-08-12

How to Cite

Santos, T. da S., & Germano, M. G. (2020). School-Museum Relationship: School Influences in the Museum Approaches. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(2), 971–1003. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p971

Issue

Section

Espaços não formais no ensino de Física