PP Relative clauses and intervention effects: comparing unergative and weather verbs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2019v16n1p3499

Abstract

The asymmetry between subject and object relative clauses has been attested in processing studies with adults (WANNER; MARATSOS, 1978; WARREN; GIBSON, 2002) and children (UTZERI, 2007; ADANI; SEHM; ZUKOWSKI, 2012). From the perspective of language acquisition, Friedmann, Belletti and Rizzi (2009) have suggested a formal treatment for this asymmetry in terms of intervention, and Costa et al. (2015) have expanded the proposal to PP relatives, considering data from European Portuguese. This study broadens that discussion by means of an elicitation experiment with  4 and 5-year-old children, speakers of Brazilian Portuguese. We contrast PP relatives with unergative verbs, showing intervention, and weather verbs, without intervention. Statistically significant differences between the types of verbs were obtained for younger children. We suggest that processing costs related to the availability of alternative less complex structures in the language is a major factor to be considered. This factor may impact the explanatory power of the intervention hypothesis.

Author Biographies

Marina R. A. Augusto, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora doutora do Departamento de Estudos da LInguagem, na Universidade do Estado do Rio de Janeiro, onde atua na graduação e na pós-graduação. Possui mestrado e doutorado em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas e é membro do Laboratório de Psicolinguística e Aquisição da Linguagem (LAPAL/PUC-Rio). É pesquisadora do Prociência – FAPERJ.

Elaine Grolla, Universidade de São Paulo

Doutora em Linguística pela Universidade de Connecticut e livre docente pela Universidade de São Paulo. Professora do Departamento de Linguística da Universidade de São Paulo (USP) e orientadora do Programa de Pós - Graduação em Semiótica e Linguística Gera l (DL/USP). É coordenadora do Laboratório de Estudos em Aquisição de Linguagem (LEAL/USP) e bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq.

Erica dos Santos Rodrigues, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Professora do Departamento de Letras da PUC-Rio. Atua no Programa de Pós-Graduacão em Estudos da Linguagem na mesma instituição. Doutora e Mestre em Letras pela PUC-Rio. Desenvolve projetos na área de Psicolinguística em interface com teoria linguística, com foco em questões de processamento sintático e semântico (concordância, quantificação, distributividade) e na interface entre Psicolinguística e Educação, na investigação de processos de leitura e de escrita, em adultos e crianças em idade escolar. É membro do LAPAL – Laboratório de Psicolinguística e Aquisição da Linguagem e do INCog - Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Neurociências e Cognição, ambos da PUC-Rio.

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Published

2019-04-22