The forms of adress in Spanish Pedagogical Grammar of the 18th and 19th centuries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e90952

Keywords:

Spanish, Grammaticography, Pronouns of Address, Linguistic Norm

Abstract

This paper arms to describe the grammatization process of pronominal address terms in Spanish pedagogical grammar published between the 18th and 19th centuries. The time frame was chosen due to the changes observed in the production of pedagogical grammar and in the use of these linguistic forms in this period. The methodology adopted is of a qualitative and exploratory nature and it assumes as a procedure of analysis a documental research that includes the comparison of four grammars produced between the aforementioned centuries. It was found that only the grammar of the first half of the 18th century does not contain mention of the usted form. The two from the 19th century contemplate this form by categorizing it as a pronoun or equivalent. The use of the pronoun vos also appears with delimitations of its context of use in the manual analyzed for the second half of the 18th century, notes that are repeated in the two grammars of the 19th century, increasingly limited to more formal registers.

This paper arms to describe the grammatization process of pronominal address terms in Spanish pedagogical grammar published between the 18th and 19th centuries. The time frame was chosen due to the changes observed in the production of pedagogical grammar and in the use of these linguistic forms in this period. The methodology adopted is of a qualitative and exploratory nature and it assumes as a procedure of analysis a documental research that includes the comparison of four grammars produced between the aforementioned centuries. It was found that only the grammar of the first half of the 18th century does not contain mention of the usted form. The two from the 19th century contemplate this form by categorizing it as a pronoun or equivalent. The use of the pronoun vos also appears with delimitations of its context of use in the manual analyzed for the second half of the 18th century, notes that are repeated in the two grammars of the 19th century, increasingly limited to more formal registers.

Author Biography

Leandro Silveira de Araujo, Federal University of Uberlândia

Professor Adjunto no Instituto e Letras e Linguística (ILEEL) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). É doutor e mestre em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista (UNESP- Araraquara), instituição em que também se licenciou e bacharelou em Letras (Português e Espanhol). Manteve estágio acadêmico com a Universidad Nacional de Cuyo (UNCUyo/Argentina) e foi bolsista CAPES de doutorado-sanduiche no 'Depto de Filología Española', da Universidad Autónoma de Madrid (UAM). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Sociolinguística, Dialetologia e Linguística Histórica, atuando principalmente em pesquisa associada aos seguintes temas: estudos descritivos do espanhol, gramaticalização, variação e mudança linguísticas, história do espanhol e das línguas românicas, estudos contrastivos entre espanhol e português.

References

ALÉONG, S. Normas linguísticas, normas sociais: uma perspectiva antropológica. In: BAGNO, M. (org.). Norma Linguística. 2 ed. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Loyola, 2011. p. 141-170.

ANTUNES, I. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola, 2007.

AUROUX, S. A revolução tecnológica da gramatização. 3. ed. Trad. Eni Puccinelli Orlandi. Campinas: Editora da Unicamp, 2014.

Autores, 2020.

BAGNO, M. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. 2 ed. São Paulo: Parábola, 2007.

CALERO VAQUERA, M. L. Historia de la gramática española (1847-1920): de A. Bello a R. Lenz. Prólogo de José A. de Molina Redondo. Madrid: Editorial Gredos, 1986.

CASTILLO, P. Cartilla de la lengua castellana - método breve y fácil para poder ser gramático. Madrid: Pantaleón Aznar, 1787.

COSERIU, E. Sistema, norma y habla. In: COSERIU, E. Teoría del lenguaje y lingüística general. 3 ed. Madrid: Gredos, 1962.

GÓMEZ GAYOSO, B. M. Gramática de la lengua castellana. Madrid: Imprenta de Juan de Zúñiga, 1743.

GYÓRI, A.; KOMLÓDI, Z. La evolución del trato social en el español de España y en el de América Latina. Aspectos sociolingüísticos y de comunicación intercultural. In: CONGRESO DE LA ASOCIACIÓN EUROPEA DE PROFESORES DE ESPAÑOL, 31, 1996, León. Anais […] Budapeste: AEPE, 1998. p. 87-119.

LAPESA, R.. Personas gramaticales y tratamientos en español. Revista de la Universidad de Madrid, n.19, p. 141-167, 1970.

MÚGICA, N.. Acerca de la tensión norma – variación lingüística. Sintaxis, morfología, léxico. Revista Virtual de Estudos da Linguagem. v. 5, n. 9, p. 1-25, 2007. Diponível em: http://www.revel.inf.br/files/artigos/revel_9_acerca_de_la_tension_norma.pdf. Acessado em 21 de novembro de 2023.

ORLANDI, E. P. Trajetos da história do conhecimento linguístico: a Gramática, o Estado, a autoria. In: ORLANDI, E. Língua e conhecimento linguístico: para uma história das ideias no Brasil. 2 ed. São Paulo: Cortez Editora, 2013. p.137-186.

PLA CÁRCELES, J. La evolución del tratamiento "vuestra-merced”. Revista de Filología Española, n. 10, p. 245-280, 1923.

SAÉZ RIVEIRA, D. Vuestra merced> usted: nuevos datos y perspectivas. In: CONGRESO INTERNACIONAL DE HISTORIA DE LA LENGUA ESPAÑOLA, 6o, 2003, Madrid. Actas […]. Madrid: Arco Libros, 2006.

SALVÁ, V. Gramática de la lengua castellana según ahora se habla. 2 ed. Valencia: Librería de los ss. Mallen y Sobrinos, 1835.

TERÁN ELIZONDO, M. I.; GALÁN MONTEMAYOR, M. del C. F. La inquisición y la censura de libros en la nueva España del siglo XVIII. Revista Mexicana de Historia del Derecho, n. 36, v. 1, p. 181-216, 2017. Disponível em: https://revistas.juridicas.unam.mx/index.php/historia-derecho/article/view/11948. Acesso em 21 de novembro de 2023.

VIGAS RIGAU, F. de A. Gramática castellana. Barcelona: Imprenta de Collazos y Tasis, 1897.

Published

2024-03-06

Issue

Section

Article