English Language in the hotel industry: a systematization of studies

Authors

  • Beatriz Vieira da Costa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina image/svg+xml
  • Marimar da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2024.e95792

Keywords:

State of the Art, English language, Hotel industry

Abstract

This bibliographical study aims to systematize research on the English language in the hotel industry, from 2000 to 2021, in Brazil and abroad. Seventeen studies were selected and, from the qualitative-interpretative analysis, five categories emerged, which were categorized and interpreted. The study showed that the research topic, English in the hotel industry, is investigated from a qualitative-interpretative perspective, in undergraduate courses, predominantly abroad, and in work contexts, predominantly in Brazil, focusing on language proficiency, pointing out, in both contexts of investigation, gaps in the proficiency of undergraduate students and workers. It also showed that the rationale of the studies is diverse in view of the different approaches in which the language is investigated, ranging from language teaching-learning approaches, in undergraduate courses, to the provision of services to tourists and foreign guests, in the work contexts. Based on the results, this study suggests that research on language in the hotel industry should integrate into its investigation the analysis of training course curricula, aiming to advance simultaneously in research, professional training and the provision of service in the industry. It also suggests that the scope of the present study should be enlarged to other databases.

References

ABREU, T. R.; SILVA, M. Competência comunicativa em inglês dos trabalhadores de hostels de Florianópolis-SC. Revista Hospitalidade, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 138-157, 2018. Disponível em: https://www.revhosp.org/hospitalidade/article/view/788 Acesso em: 26 nov. 2022.

AMORIM, T. P. P. Uma análise de necessidades comunicativas de profissionais do eixo tecnológico hospitalidade e lazer: subsídios para um programa de ensino de inglês baseado em tarefas. 2011. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/94991 Acesso em: 26 nov. 2022.

BLANCO, L. A. O.; LEÃO, T. S.; GUZZO, R. F. Atendimento do setor de reservas em relação aos idiomas na rede hoteleira de Porto Alegre. In: CONGRESSO VIRTUAL DE ADMINISTRAÇÃO, 10., 2013, online. Anais […]. 2013. Disponível em: https://docplayer.com.br/11035799-Atendimento-do-setor-de-reservas-em-relacao-aos-idiomas-na-rede-hoteleira-de-porto-alegre.html Acesso em: 26 nov. 2022.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

BÖHMER, M.; SANTOS, A. A. importância dos idiomas na hotelaria: Do you speak English?. In: CONGRESSO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS, Pelotas, RS. Anais [...]. p. 1-4, 2014. Disponível em: https://cti.ufpel.edu.br/cic/arquivos/2014/MD_01989.pdf Acesso em: 14 jun. 2022.

BOTELHO, L. L. R.; CUNHA, C. C. de A.; MACEDO, M. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, Minas Gerais, v.5, n. 11, p. 121–136, maio-agosto, 2011. Disponível em: https://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/1220/ Acesso em: 27 jun.2022.

CASTELLI, G. Gestão hoteleira. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2016.

CASTELLI, G. Hospitalidade: a inovação na gestão das organizações prestadoras de serviço. São Paulo: Saraiva, 2012.

CASTELLI, G. Gestão hoteleira. São Paulo: Saraiva, 2006.

CASTELLI, G. Administração hoteleira. São Paulo: EDUCS, 2003.

CASTELLI, G. Excelência em Hotelaria: uma abordagem prática. São Paulo: Qualitymarks. 1994.

CATÁLOGO DE TESES E DISSERTAÇÕES. Brasília: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), 2016. Disponível em: https://catalogodeteses.capes.gov.br/. Acesso em: 26 nov. 2022.

DA SILVA, M.; CORDEIRO, A. B. “Falei: wait a minute e entrei no Google Tradutor”: o impacto da competência comunicativa em língua inglesa na performance profissional de trabalhadores do setor hoteleiro no centro de Florianópolis-SC. Revista Hospitalidade, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 214-240, dez. 2018. Disponível em: https://www.revhosp.org/hospitalidade/article/view/796 Acesso em: 26 nov. 2022.

DAVIES, C. A. Cargos em Hotelaria. 4. ed. Caxias do Sul: Educs, 2010.

DOMINGOS, A.; DAROS, I. A.; VICTOR, G.; SANTOS, I.S. Línguas estrangeiras nos meios de hospedagem: análise de resultados de Trabalhos de Conclusão do Curso Técnico em Hospedagem do Instituto Federal Catarinense – Campus Avançado Sombrio. Técnico em Hospedagem. IFC, Sombrio, SC, 2021. Disponível em: http://hospedagem.antigo.sombrio.ifc.edu.br/. Acesso em: 26 nov. 2022.

FERREIRA, S. de A. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/ Acesso em: 26 jun. 2023.

GOMES, C.; SILVA, L. Línguas estrangeiras em sites de hotéis da região Sul do Brasil. Competência, RS, v. 4, n. 1, p. 7-29, 2011. Disponível em: https://seer.senacrs.com.br/index.php/RC/article/view/88. Acesso em: 8 jul. 2022.

HAYES, D. K. Gestão de operações hoteleiras. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2005.

HUTCHINSON, T.; WATERS, A. English for Specific Purposes: a learning-centred approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

ISMAIL, A. Hospedagem: front office e governança. São Paulo: Cengage Learning, 2004.

KARDIJAN, D.; EMZIR RAFLI, Z. The gap between learning needs and its implementation in English for hospitality. English Review: Journal of English Education, v. 6, n. 1, p. 125-135, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/322207299_the_gap_between_learning_needs_and_its_implementation_in_english_for_hospitality. Acesso em: 23 jun. 2022.

LANZNASTER, L.; SILVA, M. “A gente dá um jeito!”: percepções do setor de recepção sobre a língua inglesa em hotéis de grande porte em Florianópolis. Caderno Virtual de Turismo, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 223-237, abr. 2018. Disponível em: http://www.ivt.coppe.ufrj.br/caderno/index.php/caderno/article/view/1380 Acesso em: 26 nov. 2022.

LAPORTE, C.; DA SILVA, M. A. Competência comunicativa em inglês e seu impacto nas emoções dos trabalhadores do setor hoteleiro em Florianópolis-SC: um estudo de narrativas de experiência. Revista Hospitalidade, São Paulo, v. 16, n. 3, p. 19-35, 2019. Disponível em: https://www.revhosp.org/hospitalidade/article/view/833 Acesso em 26 nov. 2022.

MONTEIRO, L. H.; SILVA, M. “Falo inglês... bem ruim, mas falo”: um estudo de caso sobre a competência oral em inglês no setor de recepção hoteleiro. Revista Hospitalidade, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 159-185, 2021. Disponível em: https://www.revhosp.org/hospitalidade/article/view/944 Acesso em: 26 nov. 2022.

MOROSINI, M. C. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Educação, Santa Maria, v. 40, n.1, p. 101-116, jan./abr. 2015. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/8755/2/Estado_de_conhecimento_e_questoes_do_campo_cientifico.pdf Acesso em: 26 nov. 2022.

NASCIMENTO, F. G.; BRAMBILLA, A.; VANZELLA, E. Hotéis na orla de João Pessoa: um estudo sobre endomarketing. In: BRAMBILLA, A.; VANZELLA, E.; SILVA, M. F. da (org.). T & H: Turismo e Hotelaria no Contexto da Gestão. João Pessoa: Editora do CCTA, p. 197-225, 2018.

NETO, F. E. M. Projeto ORLA: uma realidade ou apenas mais um projeto. Seminário em Administração - SEMEAD, 2007. São Paulo. Disponível em: https://scholar.google.com/scholar?cluster=12071592375952478746&hl=pt-BR&as_sdt=0,5 Acesso em: 12 out. 2022.

NUNAN, D. The teacher as curriculum developer: An investigation of curriculum processes within the Adult Migrant Education. South Australia: National Curriculum Resource Centre. 1987.

NUNAN, D. Syllabus Design. Oxford: Oxford University Press, 1989.

NUNAN, D. Communicative Tasks and the Language Curriculum. TESOL Quarterly, v. 25, n. 1, p. 279-295, Summer 1991.

NUNAN, D. Second Language Teaching & Learning. Boston, Mass. : Heinle & Heinle Publishers, 1999.

NUNAN, D. Task-based language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

PHOPAYAK, S.; AYUDHAYA, P. The development of English lessons for work by using the conversation focusing on practical English vocabulary in hospitality. English Language Teaching, v. 12, n. 12, p. 88-94, 2019. Disponível em: https://ccsenet.org/journal/index.php/elt/article/view/0/41313. Acesso em: 16 out. 2022.

PORTAL DE PERIÓDICOS. Brasília: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Disponível em: http://www.periodicos.capes.gov.br. Acesso em: 12 out. 2022.

PRABHU, A.; WANI, P. A study of importance of English language proficiency in hospitality industry and the role of hospitality educators in enhancing the same amongst the students. Atithya: A Journal of Hospitality, v. 1, n.1, p. 56-63, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/307871855_a_study_of_importance_of_english_language_proficiency_in_hospitality_industry_and_the_role_of_hospitality_educators_in_enhancing_the_same_amongst_the_students. Acesso em: 14 jun. 2022.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale. 2013.

RIBEIRO, K. C. C. Meios de hospedagem. Manaus: Centro de Educação Tecnológica do Amazonas, 2011.

ROMANOWSKI, J. P. ; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v.6, n. 19, p. 37–50, 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/24176 Acesso em: 14 jun. 2022.

ROMERO, J. P.; QUIÑONEZ, S. V.; MATAMOROS, J. A.; CHUGCHO, K. O. S. Analysis of learning activities included in English text directed at students of Hospitality and Tourism. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, v. 4, n. 6, p. 512-522, 2020. Disponível em: https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/133 Acesso em: 14 jun. 2022.

SANTOS, T. Confucionismo. Educa+ Brasil, 4 dez. 2018. Disponível em: https://www.educamaisbrasil.com.br/enem/religiao/confucionismo. Acesso em: 25 maio 2023.

SciELO. São Paulo: Fundação de Apoio à Universidade Federal de São Paulo. Disponível em: https://www.scielo.br/. Acesso em:14 jun. 2022.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2017.

SILVA JÚNIOR, A.; CASTELLAR, T. Uso de línguas estrangeiras por recepcionistas e mensageiros de uma rede hoteleira de Nova Iguaçu-RJ. Revista C@LEA: Cadernos de aulas do LEA, Santa Cruz, v. 7, p. 40-59, 2018. Disponível em: https://periodicos.uesc.br/index.php/calea/article/view/2084. Acesso em: 9 abr. 2022.

SILVA, J. C.; BONIFÁCIO, C. A. M. Inglês para hotelaria: análise das necessidades de aprendizado dos profissionais em hotéis de grande porte de João Pessoa. Revista Hospitalidade, São Paulo, v.13, n.1, jun. 2015. Revista Hospitalidade, v.1, p.438–462, 2015. Disponível em: https://www.revhosp.org/hospitalidade/article/view/562 Acesso em: 14 jun. 2022.

SILVA, M.; RAMOS, L. J. A competência oral em inglês do trabalhador como estratégia de endomarketing: um estudo de caso em midscale hotéis em Florianópolis/SC. Fórum Linguístico, Florianópolis, v.18, n.1, p. 5750-5765, jan./mar. 2021.Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/71116. Acesso em: 14 jun. 2022.

SILVA, S. M. da; SANTOS, C. C. M.; SIQUEIRA, J. de O. O uso do questionário eletrônico na pesquisa acadêmica: um caso de uso na Escola Politécnica da Universidade de São Paulo. II Seminário em Administração – SEMEAD, São Paulo, 1997. Anais [...]. São Paulo: USP/FEA/EAD, v. 2, p. 408-421, 1997. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/000972088 Acesso em: 12 out. 2023.

SOARES, M. B. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais - INEP, Brasília. Editora: Rede Latino-Americana de Informação e Documentação em Educação – REDUC.1989, 119 p. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/pages/view/publicacoes-1.html Acesso em: 23 jun. 2022.

TORKINGTON, K.; PERDIGÃO, F. O domínio de línguas estrangeiras no turismo e hotelaria. Dos Algarves: Tourism, Hospitality and Management Journal, v.11, n.3, p. 16-20, 2003. Sapientia: Repositório da Universidade do Algarve, Portugal. Disponível em: http://www.dosalgarves.com/revistas/N11/3rev11.pdf Acesso em: 6 jun. 2022.

WANG, M. Web based projects enhancing English language and generic skills development for Asian hospitality industry students. Australasian Journal of Educational Technology, v. 25, n. 5, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/237250237_Web_based_projects_enhancing_English_language_and_generic_skills_development_for_Asian_hospitality_industry_students. Acesso em: 2 ago. 2022.

Published

2024-07-18

Issue

Section

Article