New science metaphors to teach in a post-human era

Authors

  • Ivan Amaral Guerrini UNESP
  • Regina Stella Spagnuolo UNOPAR, Universidade Norte do Paraná, Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-1384.2008v5n2p73

Abstract

This essay initially relates the great ruptures occurred in science during the 20th century which brought new philosophical and epistemological views quite more broad than those ruling science since the 17th century. Afterwards, it points out the new principles of Quantum Physics, Chaos Theory, System Thinking and those of the transdisciplinary approach stating the non-use of these principles by professionals in science, mainly those who are devoted only to publications of their experimental results in specific journals as well as those interested only in techno science. How to teach, then, the new wiki generation of students in order to bring passion and re-enchantment to them to have a new and transdisciplinary view of nature? What to do to become a good teacher and a wide-open mind educator in our days? The essay brings some metaphors to activate a healthy debate in and out of academy aiming to enlighten the path of the new scientist living in this wiki post-human era.

Author Biographies

Ivan Amaral Guerrini, UNESP

Departamento de Física e Biofísica. Tem experiência nas áreas de Física Aplicada, Ensino de Física e Educação, com ênfase atual em trabalhos de Extensão Universitária e em Divulgação da Ciência Transdisciplinar, onde tem focalizado suas últimas publicações, atuando principalmente nos seguintes temas: complexidade, saúde, saúde coletiva e da família, ciência sistêmica, agronomia e meio ambiente, educação transdisciplinar, caos, fractais, princípios filosóficos e epistemológicos da física quântica, cidadania, espiritualidade e ética.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Regina Stella Spagnuolo, UNOPAR, Universidade Norte do Paraná, Londrina

Tem experiência na área de Saúde Coletiva, com ênfase em Saúde da Família e Gestão Pública. Pesquisadora nas áreas do Programa Saúde da Família, Trabalho em Equipe Multiprofissional, Caos e Complexidade em Saúde e Transdisciplinaridade.

Published

2009-01-22

Issue

Section

Articles