Classroom reading as mediator for gender equality construction
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-1384.2016v13n1p95Abstract
The present essay aims to reflect about actions in classrooms that enable discussions about gender equality, since the minorities’ literature is even more important. Among them, the literature that exposes the suffering, the livingness, the traumas, and women’s oppression is central to lead us to the basic education classroom universe, its reflections and theorizations. So, the present text proposes an analysis of a project built with High School students in classes such as Portuguese language, Literature and Textual production. This work comprehends a video untitled Vida Maria, by Marcio Ramos, and two tales named A moça tecelã and Para que ninguém a quisesse, by Marina Colassanti. The purpose of this work was to lead students to the gender theme and to make them confront their own impressions about selected and presented texts, by reading or debating gender issues, and by writing memories that related their life experiences with what was read. The methodology was based on the discussion of relevant issues for teenagers and of the choice of the 'gender' theme, mainly because questions involving sexuality made them anxious. Later, a selection of texts - written and visual – was made in order to create a classroom discussion and debate about the texts, and also a written analysis by the students was done. Short-term results do not always occur, but it is expected that, through a work focusing on gender differences, it is possible to influence in society’s vision on women, and to make students aware they can transform the reality in which they live.
References
AMADO, Jorge. Tereza Batista cansada de guerra, 1972, p.46.
BARRETO, Sávia. Jornalista faz experimento e sofre assédio por duas horas andando em Teresina. In: O olho, 2014. Disponível em <http://noticias.oolho.com.br/noticia/jornalista-faz-experimento-e-sofre-assedio-por-2-horas-andando-em-teresina> Acesso em: 25 ago. 2015.
COLASANTI, Marina. Para que ninguém a quisesse. In: Contos de amor rasgados. Rio de Janeiro: Rocco, 1986. pp. 111-112.
COLASANTI, Marina. A moça tecelã. In: Um espinho de marfin & outras histórias. Porto Alegre: L&PM, 2012. pp. 11-14.
DATASENADO. Violência Doméstica e Familiar Contra a Mulher. Secretaria de Transparência, 2013. Disponível em < http://www.senado.gov.br/senado/datasenado/pdf/datasenado/DataSenado-Pesquisa-Violencia_Domestica_contra_a_Mulher_2013.pdf> Acesso em: 21 ago. 2015.
EL-JAICK, Márcio. No presente. São Paulo: GLS, 2008. ISBN 978-85-86755-51-4. Disponível em . Acesso em: 11 out. 2012.
http://www.igualdadedegenero.cnpq.br
LOURO, Guacira Lopes. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. In: Pro-Posições, v. 19, n. 2 (56) – maio/ago 2008, p. 17-23. Disponível em < http://www.scielo.br/pdf/pp/v19n2/a03v19n2.pdf> Acesso em 14 ago. 2015
PÁTIO. Porto Alegre: Artmed. 2008. Trimestral.
VIDA MARIA. Produção: Márcio Ramos. Curta-metragem. 3 D. 35 mm. 8 min 34 s. 2006.
VEJA. São Paulo: Editora Abril. 2010. Semanal.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores e autoras mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online após a sua publicação (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).