Classroom reading as mediator for gender equality construction

Authors

  • Marlise Buchweitz Klug Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS http://orcid.org/0000-0003-3581-9465
  • Rosimeire Simões de Lima Instituto Federal Farroupilha, São Vicente do Sul, RS
  • Tatiana Bolivar Lebedeff Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-1384.2016v13n1p95

Abstract

The present essay aims to reflect about actions in classrooms that enable discussions about gender equality, since the minorities’ literature is even more important. Among them, the literature that exposes the suffering, the livingness, the traumas, and women’s oppression is central to lead us to the basic education classroom universe, its reflections and theorizations. So, the present text proposes an analysis of a project built with High School students in classes such as Portuguese language, Literature and Textual production. This work comprehends a video untitled Vida Maria, by Marcio  Ramos, and two tales named A moça tecelã and Para que ninguém a quisesse, by Marina Colassanti. The purpose of this work was to lead students to the gender theme and to make them confront their own impressions about selected and presented texts, by reading or debating gender issues, and by writing memories that related their life experiences with what was read. The methodology was based on the discussion of relevant issues for teenagers and of the choice of the 'gender' theme, mainly because questions involving sexuality made them anxious. Later, a selection of texts - written and visual – was made in order to create a classroom discussion and debate about the texts, and also a written analysis by the students was done. Short-term results do not always occur, but it is expected that, through a work focusing on gender differences, it is possible to influence in society’s vision on women, and to make students aware they can transform the reality in which they live.

 

Author Biographies

Marlise Buchweitz Klug, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS

Doutoranda em Memória Social e Patrimônio Cultural pela Universidade Federal de Pelotas. Mestre em Literatura Comparada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Bolsista CAPES. Pelotas. RS, Brasil.

Rosimeire Simões de Lima, Instituto Federal Farroupilha, São Vicente do Sul, RS

Mestre em Educação pela Universidade de Pelotas. Professora nas Disciplinas de Língua Portuguesa, Literatura e Língua Inglesa no Instituto Federal Farroupilha, Campus São Vicente do Sul. São Vicente do Sul, RS, Brasil.

Tatiana Bolivar Lebedeff, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS

Doutora em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.  Pós-Doutorado pela Montgomery County Comunity College em Ambler, Pensilvânia, EUA. Professora da Universidade Federal de Pelotas. Pelotas. RS, Brasil.

References

AMADO, Jorge. Tereza Batista cansada de guerra, 1972, p.46.

BARRETO, Sávia. Jornalista faz experimento e sofre assédio por duas horas andando em Teresina. In: O olho, 2014. Disponível em <http://noticias.oolho.com.br/noticia/jornalista-faz-experimento-e-sofre-assedio-por-2-horas-andando-em-teresina> Acesso em: 25 ago. 2015.

http://noticias.oolho.com.br/noticia/jornalista-faz-experimento-e-sofre-assedio-por-2-horas-andando-em-teresina

COLASANTI, Marina. Para que ninguém a quisesse. In: Contos de amor rasgados. Rio de Janeiro: Rocco, 1986. pp. 111-112.

COLASANTI, Marina. A moça tecelã. In: Um espinho de marfin & outras histórias. Porto Alegre: L&PM, 2012. pp. 11-14.

DATASENADO. Violência Doméstica e Familiar Contra a Mulher. Secretaria de Transparência, 2013. Disponível em < http://www.senado.gov.br/senado/datasenado/pdf/datasenado/DataSenado-Pesquisa-Violencia_Domestica_contra_a_Mulher_2013.pdf> Acesso em: 21 ago. 2015.

http://www.senado.gov.br/senado/datasenado/pdf/datasenado/DataSenado-Pesquisa-Violencia_Domestica_contra_a_Mulher_2013.pdf

EL-JAICK, Márcio. No presente. São Paulo: GLS, 2008. ISBN 978-85-86755-51-4. Disponível em . Acesso em: 11 out. 2012.

http://www.igualdadedegenero.cnpq.br

LOURO, Guacira Lopes. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. In: Pro-Posições, v. 19, n. 2 (56) – maio/ago 2008, p. 17-23. Disponível em < http://www.scielo.br/pdf/pp/v19n2/a03v19n2.pdf> Acesso em 14 ago. 2015

PÁTIO. Porto Alegre: Artmed. 2008. Trimestral.

VIDA MARIA. Produção: Márcio Ramos. Curta-metragem. 3 D. 35 mm. 8 min 34 s. 2006.

VEJA. São Paulo: Editora Abril. 2010. Semanal.

Published

2016-04-01

Issue

Section

Artigos - Estudos de Gênero