Juvenile protagonism in audio and video: the movement Ocupa in the screens of the computer and the TV

Authors

  • Beatriz Becker Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGCOM/ECO-UFRJ)
  • Igor Waltz PPGCOM-UFRJ
  • Rafael Pereira da Silva PPGCOM-UFRJ
  • Giovanni Codeça Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-6924.2016v13n2p8

Abstract

Supported by the theoretical-methodological dimensions of Televisual Analysis and Media and Education, this work reflects on the student participation in informative audiovisual production regarding the educational scenario in Rio de Janeiro and focusing on the protagonism of the students of the Escola Estadual Prefeito Mendes de Morais in the Occupy Movement. Based on a comparative study of audiovisual formats and contents created by students published on the YouTube channel and on local news reports available at GloboPlay about the occupation, this article discusses how this event was built in the media environment and the current trends of enunciation of the audiovisual journalistic narratives arising from the hybridization of languages and formats on the computer and television screens.

Author Biographies

Beatriz Becker, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGCOM/ECO-UFRJ)

Jornalista e Professora Associada do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura e do Departamento de Expressões e Linguagens da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGCOM/ECO-UFRJ). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Líder do Grupo de Pesquisa Mídia, Jornalismo Audiovisual e Educação. Atualmente, é coordenadora do GT Estudos de Jornalismo da COMPÓS.

Igor Waltz, PPGCOM-UFRJ

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGCOM-UFRJ), Bolsista CAPES.

Rafael Pereira da Silva, PPGCOM-UFRJ

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGCOM-UFRJ), Bolsista CAPES.

Giovanni Codeça, Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas da Universidade Federal do Rio de Janeiro e professor da rede Estadual de ensino do Rio de Janeiro (SEEDUC/UFRJ), Bolsista CAPES.

Published

2016-12-15