Journalists’ Co-ops in Ibero- America: mapping and methodological reflections
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-6924.2022.85350Keywords:
Cooperativism, Journalism, WorkAbstract
The article presents a mapping of journalists' cooperatives in Ibero-America (Latin America plus Portugal and Spain) and methodologically reflects on their production conditions, as an exploratory research, with the dilemmas involved in defining criteria. We consider cooperatives as a specific type of organization of journalistic work. So, we describe in a panoramic way the initiatives found: 48 journalists' cooperatives, 27 in Argentina and 12 in Spain. Most cooperatives were founded in the 2010s and produce vehicles such as print newspapers, radios, portals and magazines, with the emergence of multiplatform productions. They have limits in the context of the platformization of journalism work.
References
ALLMER, Thomas. Theorising and Analysing Academic Labour. TripleC. V. 16, n. 1, 2018.
BACHELARD, Gastón. A Epistemologia. Lisboa: Edições 70, 1977.
BEER, David. Metric Power. London: Palgrave Macmillan, 2016.
BONIN, Jiani Adriana. Explorações sobre práticas metodológicas na pesquisa em comunicação. Revista Famecos. V. 37, p. 121-127, 2008.
BROPHY, Enda; COHEN, Nicole S.; DE PEUTER, Greig. Labour Messaging: practices of autonomous communication. In: MAXWELL, Richard (org.). The Routledge Companion to Labor and Media. New York: Routledge, 2015, p. 315-326.
CARRETERO, Alejandro Barranquero; MONCADA, María Sánchez. Cooperativas de medios em España: un periodismo empreendedor y ciudadano en tiempos de crisis. REVESCO – Revista de Estudios Comparativos. V. 128, 2018, p. 36-58.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. Comum. São Paulo: Boitempo, 2017.
DE PEUTER, Greig; DYER-WITHEFORD, Nick. Commons and cooperatives. Affinities: a journal of radical theory, culture, and action, v. 4, n. 1, p. 30-56, 2010.
DENIS, Jéròme. Le Travail Invisible des Données: eléments pour une sociologie des infrastructures scripturales. Paris: Presses de Mines, 2018.
FAST, Karin; ÖRNEBRING, Henrik; KARLSSON, Michael. Metaphors of Free Labor: a typology of unpaid work in the media sector. Media, Culture & Society. V. 38, n. 7, 2016, p. 963-978.
FÍGARO, Roseli (org.). As Relações de Comunicação e as Condições de Produção no Trabalho de Jornalistas em Arranjos Econômicos Alternativos às Corporações de Mídia. São Paulo: ECA-USP, 2018.
MARTÍNEZ-SANCHEZ, Jesús; MARTÍNEZ-POLO, Josep. El Saltoy su propuesta de periodismo cooperativo. Redes.com – Revista de Estudios para el Desarollo Social de la Comunicación. V. 15, 2017.
NOBLE, Safiya. Algorithms of Opression. New York: NYU Press, 2018.
POELL; Thomas; NIEBORG; David; VAN DIJCK, José. Plataformização. Fronteiras – Estudos Midiáticos. V. 22, n. 1, 2020.
SANTOS, Magnolia. Cooperativa Jorgraf: uma parceria de sucesso entre jornalistas e gráficos alagoanos. Anais do Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Intercom. São Paulo: ECA-USP, 2016.
SANTOS, Magnolia. Cooperativa Jorgraf: 10 anos de sobrevivência de uma saga alagoana. Anais do Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Intercom. Curitiba: UP, 2017.
SAVAGE, M. The ‘Social Life of Methods’: a critical introduction. Theory, Culture & Society. V. 30, n. 4, p. 3-21, 2013.
SCHRADIE, Jen. The Revolution That Wasn’t: how digital activism favors conservatives. Cambridge: Harvard University Press, 2019.
SIAPERA, Eugenia; PAPADOPOULOU, Lambrini. Entrepreneurialism or Cooperativism? An exploration of cooperative journalistic enterprises. Journalism Practice. V. 10, n. 2, 2016.
SCHOLZ, Trebor. Cooperativismo de Plataforma. São Paulo: Fundação Rosa Luxemburgo, 2017.
VIEIRA PINTO, Álvaro. Ciência e Existência: problemas filosóficos da pesquisa científica. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
WRIGHT, Erik Olin. Envisioning Real Utopias. New York: Penso, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao encaminhar textos à revista Estudos em Jornalismo e Mídia, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica. O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação. As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da revista. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes. A revista Estudos em Jornalismo e Mídia está sob a Licença Creative Commons