Diversity and plurality in journalism: towards an epistemology of journalism in the periphery

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-6924.2023.90536

Keywords:

Diversity in newsrooms, Peripheral journalism, Énois

Abstract

The thesis that journalism in the periphery is a communicational phenomenon is reinforced with the development of the research. In this practice, can be observed an intersectional narrative sense of peripheral protagonisms and a closer look at pluralities. An example of this growing interest can be found in the Diversity Program in the Newsrooms, of the Énois Journalism Laboratory, carried out with 10 newsrooms during a year. Taking advantage of this experience, this work is configured as an exploratory research on the Program in the first six months of its implementation. The objective is to identify possible changes registered in journalistic practices from the set of knowledge of journalism in the periphery. As a methodological strategy, an idea of natural observation was used.

Author Biographies

Agnes de Sousa Arruda, University of Mogi das Cruzes

Doutora e Mestra em Comunicação/Universidade Paulista.  Professora na Universidade de Mogi das Cruzes.

Mara Rovida, Universidade de Sorocaba

Jornalista, professora do Programa de Pós-graduação em Comunicação e Cultura da Universidade de Sorocaba.

Simone Cunha, International Center for Journalists

Fellow profissional do ICFJ/Programa Digital Parth for Entrepreneurship and Innovation for Latin America, Mestre em Sociologia/Universidade Nova de Lisboa. Diretora de Sustentabilidade e Negócio na Énois.  

References

AFONSO, Nathalia. Dia da Imprensa: Bolsonaro atacou veículos e jornalistas em 17 das suas 21 lives em 2021. In Lupa. 1 jun. 2021. Disponível em: https://bit.ly/37b3BEA. Acesso em 30 jul. 2021.

ANDI, Simge; SELVA, Meera; NIELSEN, Rasmus Kleis. Women and Leadership in the News

Media 2020: Evidence from Ten Markets. In Reuters Institute. 8 mar. 2020. Disponível em: https://bit.ly/343unxv. Acesso em 10 dez. 2020.

ARRUDA, Agnes de Sousa. O peso e a mídia: as faces da gordofobia. São Paulo: Alameda, 2021.

ARRUDA, Agnes de Sousa; JIMENEZ-JIMENEZ, Maria Luísa. Pesquisa gorda: pandemia e autoetnografia na gordosfera. In Mais que Amélias. N. 8, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3ff6HM5. Acesso em 30 jul. 2021.

ARRUDA, Agnes de Sousa; MIKLOS, Jorge. O PESO E A MÍDIA: Estereótipos da Gordofobia. In Revista Líbero. Ano XXIII - N.° 46. Jul./Dez. 2020.

ARRUDA ROCCO, Agnes de Sousa; SCHMIDT, Cristina. Reflexões sobre o ensino de folkcomunicação nas escolas de Jornalismo. In Razón y Palabra. Vol 20. Num. 4_95. Oct.-Dic., 2016. Disponível em: https://bit.ly/2TNKe1i. Acesso em 29 jul. 2021.

ASSUNÇÃO, Ariane; TUIUIÚ, Tiago.O dia em que eu caí do berço evangélico. In Agência Pública. 19 out. 2015. Disponível em: https://bit.ly/3yrw70v. Acesso em 4 ago. 2021.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 11, Brasília, mai./agos. 2013, p. 89-117.

DUARTE, Jorge. Entrevista em Profundidade. Em: DUARTE Jorge; BARROS, Antonio. (orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

DUARTE, Marcia Yukiko Matsuuchi. Estudo de caso. Em: DUARTE Jorge; BARROS, Antonio. (orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

EDELMAN Institute. Trust Barometer 2021. 11 mar. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3j1PBTa. Acesso em 30 jul. 2021.

ENASP, Estratégia Nacional de Justiça e Segurança Pública; CNMP, Conselho Nacional do Ministério Público. Violência contra comunicadores no Brasil: um retrato da apuração nos últimos 20 anos. 201. Disponível em: https://bit.ly/376K881. Acesso em 30 jul. 2021.

ÉNOIS, Laboratório de Jornalismo. No rolê: balada jovem em SP. Vídeo no YouTube. 25 abr. 2016. Disponível em: https://bit.ly/2Vy3nVu. Acesso em 4 ago. 2021.

ÉNOIS, Laboratório de Jornalismo. Conheça nossa ferramenta para medir a construção da diversidade na sua organização. 14 abr. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3xui0GC. Acesso em 6 ago. 2021.

FENAJ, Federação Nacional dos Jornalistas. Violência contra jornalistas e liberdade de imprensa no Brasil. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3ygw1IX. Acesso em 30 jul. 2021.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Instrumento de avaliação de cursos de graduação presenciais e a distância: reconhecimento; renovação de reconhecimento. 2017. Disponível em: https://bit.ly/3la42ag. Acesso em 29 jul. 2021.

KOWARICK, Lúcio (Org.). As lutas sociais e a cidade. São Paulo: Paz e Terra, 1994.

MEC, Ministério da Educação. Relações étnico-raciais: Lei 11.645/2008. Disponível em: https://bit.ly/37aGFVK. Acesso em 29 jul. 2021.

MEC, Ministério da Educação. Resolução nº 1. 27 set. 2013. Disponível em: https://bit.ly/3j5nC4K. Acesso em 29 jul. 2021.

MEC, Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação. Lei N° 13.005/2014. Disponível em: https://bit.ly/3rPALmr. Acesso em 2 ago. 201.

MEC, Ministério da Educação. Portaria nº 1.428. 28 dez. 2018. Disponível em: https://bit.ly/3f7nQXR. Acesso em 29 jul. 2021.

MEC, Ministério da Educação. Portaria nº 2.117. 6 dez. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3xe1XMI. Acesso em 29 jul. 2021.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2005.

OLIVEIRA, Israel Dias de. Jornalismo declaratório. São Paulo: Casa Flutuante, 2020.

PLANALTO, Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: https://bit.ly/3rM5TDy. Acesso em 2 ago. 2021.

RODRIGUES, Thais; SOUZA, Vinicius. Cédulas e balas: a medocracia miliciana. In Congresso em Foco. 29 jun. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3jmE6pm. Acesso em 4 ago. 2021.

ROMANO, Vicente. La formación de la mentalidad sumisa. Madri: Endymion, 1998.

ROVIDA, Mara. Jornalismo das periferias – o diálogo social solidário nas bordas urbanas. Curitiba: CRV, 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. São Paulo: Studio Nobel, 2002.

SCARDIELILI, Anderson. Mulheres ainda são minoria no jornalismo brasileiro. In Comunique-se. 8 mar. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3bWg8PR. Acesso em 20 jan. 2021.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação, uma prática social. [Entrevista concedida à] Mara Rovida. Revista de Estudos Universitários, Sorocaba, v. 43, n. 2, dez. 2017, p. 387-397.

SOUZA, Juliana Salles de. Entre Quebradas e Comunas: Educomunicação Popular e Periférica em São Paulo e Medelín. 454 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura - Prolam). Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2019.

STUMPF, Ida Regina C. Pesquisa bibliográfica. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio. (Orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. Ed. São Paulo: Atlas, 2010.

Published

2024-08-08