Physical Education and ethnic-racial identity: reflection of the state of the art in the brazilian publications of Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e62154Abstract
The article covers the "state of the art" and it aimed at identifying, in four journals that publish physical education studies, academic productions related to ethnic-racial issues. It made use of the concepts: identity, afro, ethnic, culture and ethnicity. 17 articles were analyzed containing in his/her discussion central ethnic-racial elements. The time frame of the research was from January from 2013 to January from 2018. To facilitate understanding of the articles, the articles were set into blocks according to common themes. The subsequent process was the analysis of the discussion of the concepts, investigating the understanding of the meanings inside each of the listed articles. The separation of the articles into bocks enable the observation of the characteristics and the treatment of the conceptual object. The concepts of identity and ethnicity were identified in all the articles, however without further development in the discussions.References
ALVARENGA, Luciana. O TICUMBI: imagens e memória da Vila de Itaúnas. Arte & ensaios. Revista do ppgav/eba/ufrj . n. 23, nov, p. 73-79, 2011.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1997.
CARVALHO, Marcelo Pagliosa. História da educação da população negra: estado da arte sobre a educação e relações étnico-raciais (2003 - 2014). Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 69, p. 211-230, 2018.
D’ADESKY, Jacques. Racismos e anti-racismos no Brasil: pluralismo étnico e multiculturalismo. Rio de Janeiro: Pallas, 2005.
EVANS-PRITCHARD, Edward Evan. Les nuer: description des modes de vie et des institutions politiques d´un peuple nilote. Paris: Gallimard, 1968.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. RJ: Vozes, 2017.
GIDDENS, Anthony. Raça, etinicidade e migração In: Sociologia. 4.ed. Porto Alegre: Artmed, p. 205. 2005.
MACIONIS, John Joseph. Sociología. Madrid: Pearson Prentice Hall, 2007.
NOGUEIRA, Oracy. Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem: sugestão de um quatro de referência para a interpretação do material sobre relações raciais no Brasil. São Paulo: Tempo Social, 2007.
SALES, Leydiane Vitória; ALMEIDA, Neil Franco Pereira de. Diversidade racial e Educação Física escolar na Revista Brasileira de Ciências do Esporte (1979-2013). In: Conexões. Revista da Faculdade de Educação Física da Unicamp, Campinas, v. 13, n. 1, p. 129-161, jan. /mar. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).
