Impact of the pandemic on university education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e89847Keywords:
Teaching, Learning, UniversityAbstract
With the advent of the COVID-19 Pandemic, we have experienced economic, social and health problems in a marked way, and in this sense, the challenge of facing and overcoming such issues emerges. In the social field, we highlight education and the importance of understanding the impact of the outbreak caused by social distancing, pauses in teaching and in many learning processes in the formative processes of students, involving different levels and modalities of education. Given the complexity of these levels and modalities, this text intends to address one of the educational axes: the axis of university education and, in particular, the one that concerns the field of Physical Education and the impacts of the pandemic. The textual conduction will follow the logic of a brief reflection on the impact of the pandemic on university education in general; then we will approach such impact in the field of Physical Education, with the inclusion of a research and its consequences; and finally; the provisional conclusions.
References
AMESTOY, Simone Coelho; CESTARI, Maria Elisabeth; THOFEHRN, Maria Buss; MILBRATH, Viviane Marten. Características que interferem na construção do enfermeiro-líder. Acta Paul Enferm, v. 22, n. 5, p.673-678, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-21002009000500012. Acesso em: 28 nov. 2020.
ANTUNES, Denise Dalpiaz. Oficinas pedagógicas cooperativas: a motivação docente na formação continuada. Curitiba: CRV, 2016.
BRACHT, Valter. Educação Física e aprendizagem social. 2. ed. Porto Alegre: Magister, 1997.
BRASIL. Parecer CNE/CP nº 5/2020, aprovado em 28 de abril de 2020 - Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 28 nov. 2020.
DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da comissão Internacional sobre a Educação para o século XXI. São Paulo: Editora Cortez, 8. ed., 2003.
DE SOUZA-TEIXEIRA, Fernanda. O autoconhecimento e seu impacto na formação profissional. Trabalho de Conclusão de Especialização, Instituto de Ensino e Pesquisa do Hospital Sírio Libanês, São Paulo, 2020.
CANEVER, B.P.; PRADO, M.L.; GOMES, D.C.; BACKES, V.M.S.; JESUS, B.H. Self-knowledge of health teachers: a qualitative exploratory study. Nurse Education Today, v.65, p.54-59, 2018. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29525487/ . Acesso em: 28 nov. 2020.
COLETIVO DE AUTORES, Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
FIDALGO, Nara Luciene Rocha. Tecnologia e os “novos” desafios para o trabalho docente. IN: VII CONGRESSO IBEROAMERICANO DE DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA. Porto (Portugal), 2012. Anais… 2012, p.9183-9196. Disponível em: https://www.aidu-asociacion.org/wp-content/uploads/2019/12/CIDU-2012-PORTO-PORTUGAL-580.pdf . Acesso em: 28 nov. 2020.
FIDALGO, Fernando Selmar Rocha; OLIVEIRA, Maria Auxiliadora Monteiro; FIDALGO, Nara Luciene Rocha. Trabalho Docente, Formação Continuada e Tecnologias. In: Fernando Fidalgo Selmar Rocha; Maria Auxiliadora Monteiro Oliveira; Nara Luciene Rocha Fidalgo. (Org.). A Intensificação do Trabalho docente, Tecnologias e Produtividade. Campinas: Papirus, 2009, v. 1, p. 135-160.
GALVÃO, Zenaide; RODRIGUES, Luiz Henrique.; NETO, Luiz Sanches. Cultura corporal de movimento. In: DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade (Coord.). Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2011. p.25-36.
GIOVANNI, Luciana Maria. Indagação e reflexão como marcas na profissão docente. In: GUARNIERI, Maria Regina (Org.) 2.ed. Aprendendo a ensinar: o caminho nada suave da docência. Campinas: Autores Associados, 2005. p.45-60.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9.ed. São Paulo: Cortez, 2011.
ISAIA, Sílvia Maria de Aguiar; BOLZAN, Dóris Pires Vargas. Formação do professor do ensino superior: um processo que se aprende? Educação, Santa Maria. v.29, n.2, p.121-133, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3845 . Acesso em: 28 nov. 2020.
ISAIA, Sílvia Maria de Aguiar. Professor universitário no contexto de suas trajetórias como pessoa e profissional. In: Professor do ensino superior: Identidade, docência e formação. MOROSINI, Marília Costa (Org). 2. ed. Brasília: Plano Editora, 2001.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. 8 ed. Campinas: Papirus, 2012.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo. 2. ed. Cortez, 2013.
MENDES, Deise Maria Leal Fernandes; MOURA, Maria Lucia Seidl. Expressões faciais de emoção em bebês: importância e evidências. Revispsi, v. 9, n. 2, p. 307-327, 2009. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/9105/7488 . Acesso em: 28 nov. 2020.
MESQUITA, Rosa Maria. Comunicação não-verbal: relevância na atuação profissional. Rev. Pal. Educ. Fís., v.11, n.2, p.155-163, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2594-5904.rpef.1997.138567. Acesso em: 28 nov. 2020.
NÖRNBERG, Nara Eunice; FORSTER, Mari Margarete dos Santos. Ensino Superior: as competências docentes para ensinar no mundo contemporâneo. Rev. Docência Ens. Sup., v. 6, n. 1, p. 187-210, abr. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2016.2095 . Acesso em: 28 nov. 2020.
OLIVEIRA, Karime Rodrigues Emilio de; BRAGA, Eliana Mara. O desenvolvimento das habilidades comunicativas e a atuação do professor na perspectiva do aluno de enfermagem. Rev. Esc. Enferm., v. 50, n. especial, p. 32-38, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/g9bdPhRCS69pZBNSYBst9Qt/?lang=pt&format=pdf . Acesso em: 28 nov. 2020.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. Ensino remoto ou ensino a distância: efeitos da pandemia. Estudos Universitários: revista de cultura, v.37, n.1-2, p.58-70. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitarios/article/view/249044 . Acesso em: 28 nov. 2020.
REZER, Ricardo. “Formas-de-ser” da educação física contemporânea – duas teses (não) conclusivas... In: XVI Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte e III Congresso Internacional de Ciências do Esporte, 2009, Salvador (Bahia). Anais..., 2009, p.1- 16. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/conbrace2009/XVI/paper/view/485
RODRIGUES, Marisa Cosenza.; PERON, Nayara Benevenuto; CORNÉLIO, Monaliza Medeiros; FRANCO, Gisele de Rezende. Implementação e avaliação de um programa de desenvolvimento da empatia em estudantes de psicologia. Estud. Pesqui. Psicol., v. 14, n. 3, p. 914-932, 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epp/v14n3/v14n3a12.pdf . Acesso em: 28 nov. 2020. >. Acesso em: 28 nov. 2020.
SAVIANI, Dermeval; GALVÃO, Ana Carolina. A falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade. ANDES- SN. p.36-49, n. 67, 2021. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdf . Acesso em: 30 nov. 2021.
SALVAGNI, Julice; WOJCICHOSCKI, Nicole; GUERIN, Marina. Desafios à implementação do ensino remoto no ensino superior brasileiro em um contexto de pandemia. Educação por escrito, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p. 1-12, jul.-dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2.38898 . Acesso em: 28 nov. 2020.
SARAIVA, Karla; TRAVERSINI, Clarice; LOCKMANN, Kamila. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2016289, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/218250 . Acesso em: 28 nov. 2020.
UFPEL. Parecer normativo nº 12, de 28 de maio de 2020. Aprova o Calendário Acadêmico Alternativo no contexto da pandemia do COVID-19, na Universidade Federal de Pelotas. Conselho de Ensino e Pesquisa da Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2020. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/scs/files/2020/05/SEI_UFPel-0958816-Parecer-Normativo-COCEPE-12.pdf . Acesso em: 28 nov. 2020.
VEIGA-NETO, Alfredo. Mais uma Lição: sindemia covídica e educação. Educação & Realidade [online], v. 45, n. 4, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-6236109337 . Acesso em: 28 nov. 2020.
WALD, Hedy S.; ANTHONY, Davi; HUTCHINSON, Tom A.; LIBEN, Sthephen; SMILOVITCH, Marco; DONATO, Antonio A. Professional identity formation in medical education for humanistic, resilient physicians: pedagogic strategies for bridging theory to practice. Academic Medicine, v. 90, n. 6, p. 753-760, 2015. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25901874/ Acesso em: 28 nov. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).
