Pedagogical contents in soccer and futsal junior competitions: a comparative study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e71704

Abstract

The aim of this study is to explore the levels of support of pedagogical contents development in soccer and futsal junior competitions according to coaches’ opinions. The Gonçalves-Balbinotti Test Battery for Favoring the Development of Pedagogical Contents in Sports Among Children and Youth (BTGB-CP) was applied. Thirty-two Brazilian soccer (n = 16) and futsal (n = 16) coaches participated in the study. All of them work with children and youngsters who compete in their respective sport. In general, soccer and futsal competitions seem to contribute in a satisfactory way to the development of pedagogical contents: Motor Skills; Strategic-Tactical; Socio-Educational; Autonomy; Affective-social; Democratization. However, the results showed that futsal competitions contemplate the development of pedagogical contents in greater quantity and level when compared to soccer.

Author Biographies

Gabriel Henrique Treter Gonçalves, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutor em Ciências do Movimento Humano (UFRGS);

Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Departamento de Educação Física


Rodrigo Vieira Bulso, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Ciências do Movimento Humano (UFRGS);

Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano

Leandro Teixeira Floriano, Universidade do Estado de Santa Catarina

Mestre em Cineantropometria e Desenvolvimento Humano (UFSC); 

Club Athletico Paranaense

Carlos Adelar Abaide Balbinotti, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Ciências do Desporto (Universidade do Porto);

Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano

References

ALVES, Evilin Mayane Aparecida de Freitas; RODRIGUES, Luana Alves Ribeiro; VIEIRA, Martha Bezerra. A influência no desenvolvimento sócio-afetivo na aprendizagem de escolares na Educação Física Infantil. Revista Digital EFDeportes, Buenos Aires, v. 182, n. 18, 2013. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd182/desenvolvimento-socio-afetivo-na-educacao-fisica.htm. Acesso em: 22 jun. 2019.

ANASTASI, Anne; URBINA, Susana. Testagem Psicológica. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

ARENA, Simone Sagres; BÖHME, Maria Tereza. Federações esportivas e organização de competições para jovens. Revista Brasileira de Ciências e Movimento, Brasília, v. 12, n. 4, p. 45-50, 2004.

BALBINOTTI, Marcos Alencar Abaide. Para se avaliar o que se espera: reflexões acerca da validade dos testes psicológicos. Aletheia, v. 1, n. 21, p. 43-52, 2005.

BALBINOTTI, Marcos Alencar Abaide. Vers un modèle explicatif de la cristallisation des préférences professionnelles durant l’adolescence. 2001. Tese (Doutorado) - Programa de PhD em Psicologia, Universidade de Montreal, Montreal, 2001.

BALDI, Marcelo Figueiró et al. Análise das ações técnico-táticas em jogos reduzidos no futebol. Arquivos de Ciências da Saúde da Unipar, v. 20, n. 1, p. 43-49, 29 jul. 2016. http://dx.doi.org/10.25110/arqsaude.v20i1.2016.5030.

BALDI, Marcelo Figueiró; FARIA, Bruna Scotti; SILVA, Juliana Roberta da. Efeito do número de jogadores nas ações técnico-táticas em jogos reduzidos no futebol. Arquivos de Ciências da Saúde da Unipar, v. 21, n. 3, p. 169-174, 19 fev. 2018.

BERGERON, Michael et al. International Olympic Committee consensus statement on youth athletic development. British Journal of Sports Medicine, v. 49, n. 13, p. 843-851, 2015. http://dx.doi.org/10.1136/bjsports-2015-094962.

CANADIAN SOCCER ASSOCIATION. Long-Term Player Development: A Community Guide. 2014. Disponível em: https://www.canadasoccer.com/files/CanadaSoccerPathway_LTPDCommunityGuide_EN_20140623.pdf. Acesso em: 21 jan. 2019.

CARRON, Albert; BRAWLEY, Laurence; WIDMEYER, W. Neal. The measurement of cohesiveness in sport groups. In: DUDA, Joan. (Ed.). Advances in sport and exercise psychology measurement. Morgantown, WV: Fitness Information Technology, 1998. p. 213-226.

CARRON, Albert; BRAY, Steven; EYS, Mark. Team cohesion and team success in sport. Journal of Sports Sciences, v. 20, n. 2, p. 119-126, 2002. http://dx.doi.org/10.1080/026404102317200828.

CLEMENTE, Filipe Manuel et al. The usefulness of small-sided games on soccer training. Journal of Physical Education and Sport, v. 12, n. 1, p. 93-102, 2012. http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2012.01015.

CÔTÉ, Jean; HANCOCK, David. Evidence-based policies for youth sport programmes. International Journal of Sport Policy and Politics, v. 8, n. 1, p.51-65, 2014. http://dx.doi.org/10.1080/19406940.2014.919338.

CUNHA, Jurema Alcides. Psicodiagnóstico-R. 5ª ed. rev. Porto Alegre: Artes Médicas Sul; 2000.

DECI, Edward; RYAN, Richard. The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, v. 11, n. 4, p. 227-268, 2000.

DEUTSCHER FUSSBALL-BUND. FairPlayLiga. 2014 Disponível em: https://www.badfv.de/files//Dokumente/2.08_Breitensport/Fair-Play-Liga_Infoblatt.pdf. Acesso em: 23 fev. 2019.

ESPÍRITO-SANTO, Helena; DANIEL, Fernanda. Calcular e apresentar tamanhos do efeito em trabalhos científicos: as limitações do p < 0,05 na análise de diferenças de médias de dois grupos. Revista Portuguesa de Investigação Comportamental e Social, v. 1, n. 1, p. 3-16, 2015.

FEDERAÇÃO PAULISTA DE FUTEBOL. Competições: Sub 11. Disponível em: http://2016.futebolpaulista.com.br/Competi%C3%A7%C3%B5es/Organizadas+pela+FPF/Paulista+Sub+11/2016/Regulamento. Acesso em: 28 fev. 2019.

GARCÍA-ANGULO, Antonio et al. Effect of the Modification of the Number of Players, the Size of the Goal, and the Size of the Field in Competition on the Play Actions in U-12 Male Football. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 17, n. 2, p. 518, 2020.

GAYA, Adroaldo; TORRES, Lisiane. O esporte na infância e na adolescência: alguns pontos polêmicos. In: GAYA, Adroaldo; MARQUES, Antonio; TANI, Go. (orgs.). Desporto para Crianças e Jovens: Razões e Finalidades. Porto Alegre: UFRGS, 2004. p. 57-74.

GONÇALVES, Gabriel Henrique Treter. Gestão Pedagógica de Competições Esportivas Infantojuvenis: proposição de uma bateria de testes de medida de Conteúdos Pedagógicos. 2018. 225 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-graduação em Ciências do Movimento Humano, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

GONÇALVES, Gabriel Henrique Treter; BALBINOTTI, Marcos Alencar Abaide. Bateria de Testes Gonçalves-Balbinotti de Favorecimento ao Desenvolvimento de Conteúdos Pedagógicos no Esporte Infantojuvenil (BTGB-CP). Núcleo de Pesquisa em Psicologia e Pedagogia do Esporte (NP3 Esporte), 2016.

LEONARDO, Lucas; SCAGLIA, Alcides José. A avaliação de competições esportivas de jovens: definição de categorias e aplicações ao handebol. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 3, p. 875-888, 2018.

MARQUES, António. (2004). Fazer da Competição dos mais Jovens um Modelo de Formação e Educação. In: GAYA, Adroaldo, MARQUES, António, TANI, Go. (orgs.). Desporto para Crianças e Jovens: Razões e Finalidades. Porto Alegre: UFRGS, 2004. p. 75-96.

MIGUEL, Henrique; PINTO, José Guilherme Vicente. Os jogos reduzidos no futsal e sua influência em ações táticas e técnicas em alunos da categoria sub 13. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, v. 10, n. 39, p. 455-461, 2018.

MILISTETD, Michel et al. Análise da organização competitiva de crianças e jovens: adaptações estruturais e funcionais. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 36, n. 3, p. 671-678, 2014. http://dx.doi.org/10.1590/2179-325520143630012.

NEWTON, Maria; DUDA, Joan; YIN, Zenong. Examination of the psychometric properties of the Perceived Motivational Climate in Sport Questionnaire - 2 in a sample of female athletes. Journal of Sports Sciences, v. 18, n. 4, p. 275-290, 2000. http://dx.doi.org/10.1080/026404100365018.

PASQUALI, Luiz. Instrumentação psicológica: fundamentos e prática. Porto Alegre: Artmed, 2010.

PESTANA, Maria Helena; GAGEIRO, João Nunes. Análise de Dados para Ciências Sociais: A complementaridade do SPSS. 6ª ed. Lisboa: Edições Silabo, 2014.

RÉ, Alessandro Hervaldo Nicolai; JUNIOR, Dante de Rose; BÖHME, Maria Tereza. Stress and competitive level: considerations about youth futsal players. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 12, n. 4, p. 83-87, 2004.

REIS, Harry et al. Daily Well-Being: The Role of Autonomy, Competence, and Relatedness. Personality and Social Psychology Bulletin, v. 26, n. 4, p. 419-435, 2000. http://dx.doi.org/10.1177/0146167200266002.

REVERDITO, Riller Silva et al. Competições Escolares: Reflexão e ação em Pedagogia do Esporte para fazer a diferença na escola. Pensar a Prática, v. 1, n. 11, p. 37-45, 2008.

RYAN, Richard; DECI, Edward. Active Human Nature: Self-Determination Theory and the promotion and maintenance of sport, exercise, and health. In: HAGGER, Martin; CHATZISARANTIS, Nikos. (Ed.). Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport. Champaign: Human Kinetics, 2007. p. 1-19.

SALDANHA, Ricardo Pedroso et al. Atitudes morais de atletas juvenis no esporte de competição: um estudo com praticantes do Futebol de Campo. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, v. 10, n. 39, p. 428-438, 2018.

SILVA, Marcelo Vilhena; GRECO, Pablo Juan. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem e treinamento no desenvolvimento da inteligência e criatividade tática em atletas de futsal. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 23, n. 3, p. 297-307, 2009.

SILVA, Marcelo Vilhena et al. Estratégia e tática no Futsal: uma análise crítica. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 10, p. 75-84, 2011.

SONNENSCHEIN, Philipp. DIE FAIRPLAY-LIGA: Eine explorative Studie im Fußballkreis Essen. 2017. 127 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação, Nstitut Für Sport - Und Bewegungswissenschaften, Universität Duisburg-essen, Duisburg, 2017.

SOUZA, Adriano de; SCAGLIA, Alcides José. A Pedagogia do Esporte. In: Comissão de Especialistas – ME. Dimensões pedagógicas do esporte. Brasília: UNB/Cad, 2004. p. 6-53.

TANI, Go; CORRÊA, Umberto Cesar. Aprendizagem motora e o ensino do esporte. São Paulo: Edgard Blutcher, 2016.

VERMEULEN, Jeroen; VERWEEL, Paul. Participation in sport: bonding and bridging as identity work. Sport in Society, v. 12, n. 9, p. 1206-1219, 2009. http://dx.doi.org/10.1080/17430430903137886.

WIERSMA, Lenny. Reformation or Reclassification? A Proposal of a Rating System for Youth Sport Programs. Quest, v. 57, n. 4, p. 376-391, 2005. http://dx.doi.org/10.1080/00336297.2005.10491863.

Published

2020-10-01

How to Cite

Gonçalves, G. H. T., Bulso, R. V., Floriano, L. T., & Balbinotti, C. A. A. (2020). Pedagogical contents in soccer and futsal junior competitions: a comparative study. Motrivivência, 32(63), 01–20. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e71704

Issue

Section

Artigos Originais