The landscape of scientific production on youth and adult education in the vocational education context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e101463

Keywords:

Vocational and technological education, Labor market, Proeja

Abstract

Youth and Adult Education is a subject of scholarly inquiry worldwide, with a direct correlation to the labor market. This educational modality exhibits varying national emphases, including remedial, equalizing, or capacity-building approaches. This study aims to analyze the global scientific production landscape regarding vocational education within the adult education modality through a bibliometric analysis. Articles from the Web of Science database, published between 2009 and 2024, were selected, with inclusion criteria requiring productions in the English, Spanish, or Portuguese languages and availability for analysis. Eighty-three articles were analyzed using descriptive statistics and the VOSviewer software. Data analysis revealed an increase in production over time, particularly in 2020. Germany, England, and Brazil were the most prolific countries, with Germany demonstrating the highest citation count, indicating a significant academic impact. Keyword co-authorship analysis, assessing the similarity of keywords used by authors, identified six keyword clusters, primarily addressing the intersection of Adult Education and labor market integration.

Author Biographies

Luane Nunes Trindade, Federal University of Santa Maria

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Maria, UFSM, RS, Brasil, na linha de Formação Docente para a Educação Profissional e Tecnológica; graduada em Licenciatura em História pelo Centro Universitário Franciscano (UNIFRA).

 

Claudia Smaniotto Barin, Federal University of Santa Maria

Possui graduação em Química Industrial pela Universidade Federal de Santa Maria, UFSM, RS, Brasil (1995), mestrado em Química (Química Analítica) pela Universidade Federal de Santa Maria, UFSM, RS, Brasil (1997) e doutorado em Química (Físico-Química) pela Universidade de São Paulo, USP, Brasil (2001). É pós-doutora em Eletroquímica pelo IQSC/USP e pós-doutora em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual de Londrina. Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Santa Maria e professora do Mestrado Acadêmico em Educação Profissional e Tecnológica (CTISM). Tem experiência na área de Química, com ênfase em Eletroquímica, no ensino mediado por tecnologias e na formação de professores.

References

ANDERSSON, Per; MUHRMAN, Karolina. Swedish vocational adult education in the wake of marketisation. International journal for research in vocational education and training, v. 9, n. 1, p. 1-22, 2022.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.html. Acesso em: 01 jun. 2024.

BRASIL. Mundo Afora. Brasília. Ministério das Relações Exteriores, 2016. Disponível em: https://sistemas.mre.gov.br/kitweb/datafiles/Oslo/pt-br/file/09_Cultural/09-10- Mundo_afora.pdf. Acesso em: 28.06.2024.

BENDER Alessandra Bernardes. Trabalho e educação profissional: refletindo sobre os conceitos de técnica e tecnologia. Laborare, v.4, n.6, p. 142–151, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.33637/2595-847x.2021-69. Acesso 30 de jul. 2024.

CIAVATTA, Maria. A formação integrada a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Revista Trabalho Necessário, v.3, n.3, 2005. https://doi.org/10.22409/tn.3i3.p6122.

ELLENSOHN, Ricardo Machado; BARIN, Claudia Smaniotto. O perfil das competências digitais de mestrandos da educação profissional e tecnológica. Revista de Gestão e Avaliação Educacional, [S. l.], p. e86713, 2024. DOI: 10.5902/2318133886713. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/86713. Acesso em: 2 jun. 2024.

ESCOTT, Clarice Monteiro. Educação Profissional e Tecnológica: avanços, retrocessos e resistência na busca por uma educação humana integral. Revista de Educação Pública, v. 29, 2020.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria. Perspectivas sociais e políticas da formação de nível médio: avanços e entraves nas suas modalidades. Educação & Sociedade, v. 32, p. 619-638, 2011.

HÄMÄLÄINEN, Raija et al. Education and working life: VET adults' problem-solving skills in technology-rich environments. Computers & Education, v. 88, p. 38-47, 2015.

HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. Afinidades eletivas entre a cientometria e os estudos sociais da ciência. Filosofia e Educação, Campinas, v. 5, n. 2, p. 57-88, 2013. Disponível em: . Acesso em: 31 jun. 2024.

LOUREIRO, Ana Claudia; MEIRINHOS, Manuel; OSÓRIO, António José. Competência digital docente: linhas de orientação dos referenciais. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, v. 13, n. 2, p. 163-181, 2020.

LUKÁČ, Marek; LUKÁČOVÁ, Silvia. Second chance in vocational education and training of adults in Slovakia: Second or wasted chance?. International Journal for Research in Vocational Education and Training (IJRVET), v. 11, n. 1, p. 33-54, 2024.

MARQUES, Fabrício; QUEIROZ, Christina. Produção científica brasileira sofre retração. Revista Pesquisa FAPESP, v.331, set. 2023. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/avanco-interrompido/. Acesso em: 29 jul.2024.

MAZ, Alexander et al. La educación matemática en la revista Enseñanza de las Ciencias: 1983-2006. Enseñanza de las Ciencias, v. 27, n. 2, p. 185-194, 2009.

MOREIRA, Valéria da Silva. Educação de Jovens e Adultos (EJA): uma reflexão sobre o abandono escolar. 2014. 68 f., il. Monografia (Licenciatura em Pedagogia)—Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

MOTA, Asenath dos Santos Santana da. Os desafios e possibilidades da Educação de Jovens e Adultos (EJA): uma reflexão sobre a formação do educador. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 04, p. 154-170, 2019. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/desafios-e-possibilidades. Acesso em: 30 jun. 2024.

MIRANDA, Nonato Assis de, TOZZI, Cecília Leite dos Santos. CURADO, Guilherme Idelbrando. Evasão escolar no ensino técnico de nível médio em Administração: o que dizem os estudantes?. Revista Profissão Docente, v.23, n.48, p.01–21, 2023. https://doi.org/10.31496/rpd.v23i48.1538.

MUNIZ, Roberta de Jesus; LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes; REIS, Sônia Maria Alves de Oliveira. O estado do conhecimento sobre os egressos da EJA e sua permanência na universidade. Revista Educação e Emancipação, v. 14, n. 3, p. p.361–393, 28 Dez 2021 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/18195. Acesso em: 2 jun. 2024.

ONU BRASIL. Articulando os Programas de Governo com a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável e os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: Orientações para organizações políticas e a cidadania. 2018. Disponível em: https://www.cidadessustentaveis.org.br/arquivos/Publicacoes/articulando_programas_de_governos_com_agenda_2030.pdf. Acesso em: 30 jun. 2024.

PARRA, Maurício Rodrigues, COUTINHO, Renato Xavier, PESSANO, Edward Frederico Castro. Um breve olhar sobre a Cienciometria: origem, evolução, tendências e sua contribuição para o Ensino de Ciências. Contexto & Educação, v.34, n.107, p.126-141, 2019. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.107.126-141.

PENTEADO FILHO, Roberto de Camargo; DIAS, José Manuel Cabral de Sousa. Monitorando a produção científica, recursos humanos e as parcerias de uma organização de PD&I com a bibliometria e a cientometria. Prisma.Com, [S. l.], n.7, p. 86-104, 2008.

PORTUGAL, Maria João; BRANCA, Susana; RODRIGUES, Manuel. Dados de medida de fator de impacto das revistas científicas. Revista de Enfermagem Referência, v. 3, n. 5, p. 212-215, 2011.

PSIFIDOU, Irene; RANIERI, Antonio. European cooperation in vocational education and training: towards a common ambition. Spanish Journal of Comparative Education, v. 2020, n. 36, 2020.

RASMUSSEN, Palle; LARSON, Anne; CORT, Pia. The vocational turn of adult education in Denmark - an analysis of adult education policy from the late 1990s. International Journal of Lifelong Education, v.38, n.3, p. 254-267, 2019. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02601370.2019.1586778. Acesso em 30 de jul. 2024.

ROTHES, Luís; QUEIRÓS, João. O Programa Internacional para a Avaliação das Competências dos Adultos (PIAAC) e a promoção das competências de numeracia da população portuguesa. Saber & Educar, n. 28, 2020.

SILVA, Greice Pilhão; ARRUDA, Roberto Alves. Evasão escolar de alunos na Educação de Jovens e Adultos - EJA. Eventos Pedagógicos, v.3, n.3, p.113-120, 2012. https://doi.org/10.30681/reps.v3i3.9339. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/reps/article/view/9339. Acesso em: 30 jun. 2024.

SILVA, José Moisés Nunes da. A Educação de Jovens e Adultos integrada à educação profissional no brasil: 13 anos depois. Cadernos de Pesquisa, v. 26, n. 4, p. 169–185, 20 Dez 2019. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13058. Acesso em: 30 jul 2024.

SPINAK, Ernesto. Diccionario enciclopédico de bibliometría, cienciometría e informetría. Caracas: UNESCO, 1996. Disponível em:https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000243329. Acesso em: 30 jul. 2024.

UNESCO. United Nations Educational, Scientific And Cultural Organization. Educação para todos 2000-2015: progressos e desafios. Paris: EFA Global Monitoring Report, 2015.

VANTI, Nádia Aurora Peres. Da bibliometria à webometria: uma exploração conceitual dos mecanismos utilizados para medir o registro da informação e a difusão do conhecimento. Ciência da Informação, Brasília, v. 31, n. 2, p. 152-162, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/SLKfBsNL3XHPPqNn3jmqF3q/?lang=pt. Acesso em: 25 jul. 2024.

VENTURA, Jaqueline Pereira; CRUZ, Thays Espindola; MARQUES, Catharinna Ferreira da Costa. As pesquisas sobre o ensino médio na EJA: uma análise de artigos da plataforma de periódicos da CAPES. Perspectiva, v. 38, n. 1, p. 1–25, 2020. DOI:10.5007/2175-795X.2020.e66039. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2020.e66039. Acesso em: 30 mai. 2024.

WICHT, Alexandra et al. The interplay between education, skills, and job quality. Social Inclusion, v. 7, n. 3, p. 254-269, 2019.

WOUTERS, Paul. The citation: from culture to infrastructure. In: CRONIN, B.; SUGIMOTO, C. R. (ed.). Beyond bibliometrics: harnessing multidimensional indicators of scholarly impact. Cambridge: MIT Press, 2014. p. 47-66. Cap. 3.

YE, Rebecca; CHUDNOVSKAYA, Margarita; NYLANDER, Erik. Right Competence at the Right Time—but for Whom? Social Recruitment of Participants in an Expanding Higher Vocational Education Segment in Sweden (2005–2019). Adult Education Quarterly, v. 72, n. 4, p. 380-400, 2022.

Published

2025-04-10

How to Cite

Trindade, L. N., & Barin, C. S. (2025). The landscape of scientific production on youth and adult education in the vocational education context. Perspectiva, 43(4), 1–18. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e101463