Discourse and governmentality as operators in curriculum research and curriculum policy
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e99454Keywords:
Discourse, Governmentality, Curriculum policyAbstract
The paper discusses, from a theoretical-methodological point of view, the potency of notions of discourse and governmentality in the practice of research in curriculum and curricular policies, having as a subject of reflection the investigations that a group of teachers and researchers have been developing in the postgraduate course in education at a Brazilian public university. These investigations focus on changes in the curricula for professional teachers’ education and in basic education, and the transformations in the forms of teaching professionalism, over the last few decades, in relation to official educational and curricular policies. The paper is organized into three sections, further the introduction. Firstly, it discusses the legacy of some contributions from authors in Sociology and Sociolinguistics for the contemporary understanding of the notion of discourse. In the second section of the text, a debate is held on the notions of discourse and governmentality based on Michel Foucault, understanding the discourse of politics as a practice of power and technology that establishes forms of government of the behavior of the school and school agents. Therefore, it argues that official educational policies have made curricula and teaching work precarious in the way of submitting them to market demands and national standardization policies and external auditing. Finally, it concludes with an exposition of procedural usage aspects of the notions of discourse and statement in research, highlighting the requirement for rigor in selection of documents and discourses and their treatment as monuments.
References
ANADON, Simone Barreto. Trabalho e identidade docente no contexto da reforma educacional iniciada na década de 1990. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2005.
ANADON, Simone Barreto. Prova Brasil uma estratégia de governamentalidade. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Pelotas, 2012.
ANADON, Simone Barreto; GARCIA, Maria Manuela Alves. “Educar para crescer” ou auditar para crescer? Governando para o desenvolvimento. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 23, n. 87, p. 341-365, abr./jun. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/bF4vBGfd58hHcp8z3RKTgxB/?lang=pt Acesso em: 22 out 23.
AQUINO, Julio Groppa. A governamentalidade como plataforma analítica para os estudos educacionais: a centralidade da problematização da liberdade. In: BRANCO, Guilherme Castelo e VEIGA-NETO, Alfredo (Orgs). Foucault: filosofia e política. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1981.
BORGES, Juliana Diniz Gutierres. A formação docente nas políticas curriculares de educação infantil: disputas por hegemonia (2009-2019). Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Pelotas, 2022.
BORGES, Juliana Diniz Gutierres; GARCIA, Maria Manuela Alves. Profissionalidade docente nas políticas curriculares para a Educação Infantil no Brasil: Cuidadora? Professora? Professora-cuidadora? Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 23, n. 76, p. 601-626, jan./mar. 2023. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/29756 Disponível em: Acesso em: 22 out 23.
BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983a.
BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: BOURDIEU, Pierre. Sociologia. Organizador da coletânea: Renato Ortiz. São Paulo: Ática, 1983b. p.122-155.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Lisboa: Editorial Vega, s/d.
DERRIDA, Jacques. A estrutura, o signo e o jogo no discurso das Ciências Humanas. In: DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. 4 ed. São Paulo: Perspectiva, 2009. p.407-426.
FIMYAR, Olena. Governamentalidade como ferramenta conceitual na pesquisa de políticas educacionais. Educação & Realidade, v. 34, n.2. 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8308 Acesso em: 22 out 23.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Trabalhar com Foucault: Arqueologia de uma paixão. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Nascimento da prisão. 5 ed. Petrópolis: Vozes, 1987.
FOUCAULT, Michel. Sobre a história da sexualidade. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. Rio de janeiro: Graal, 1990a. p. 243-276.
FOUCAULT, Michel. A governamentalidade. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1990b. p. 277-293.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: A vontade de saber. 11 ed. Rio de Janeiro: Graal, 1993.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade II: O uso dos prazeres. 7 ed. Rio de Janeiro: Graal, 1994.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade III: O cuidado de si. Rio de Janeiro: Graal, 1985.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. 4 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995a.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert L.; RABINOW, Paul. Michel Foucault: Uma trajetória filosófica - Para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995b.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 1996.
FOUCAULT, Michel. Ética, sexualidade e política. Organizador Manoel Barros da Motta. Ditos & Escritos V. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 2004.
FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população. Curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008a.
FOUCAULT, Michel. Nascimento da Biopolítica. Curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008b.
GADELHA, Sylvio. Biopolítica, governamentalidade e educação: Introdução e conexões a partir de Michel Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
GARCIA, Maria Manuela Alves. A didática no ensino superior. São Paulo: Papirus, 1994.
GARCIA, Maria Manuela Alves. Políticas educacionais, imaginários sociais e regimes éticos. Revista Brasileira de Educação (RBE), v. 15, n. 45, p.445-591, set./dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/kZTK8sHPWFkvbpwTKfzZqRv/abstract/?lang=pt Acesso em: 22 out 23.
GARCIA, Maria Manuela Alves. Políticas curriculares e profissionalização: saberes da prática na formação inicial de professores. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.32, n.02, p. 131-155, Abril-Junho 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/WmrpNVVFYPBvc4zJkbPDwpL/?lang=pt Acesso em: 22 out 23.
GARCIA, Maria Manuela Alves; FONSECA, Márcia Souza da; LEITE, Vanessa. Teoria e prática na formação de professores: a prática como tecnologia do eu docente. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.29, n.03, p.233-26, set. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/M6DSjHTjJXv9GZBzfC3qHDJ/ Acesso em: 22 out 23.
GARCIA, Maria Manuela Alves. Quimeras do curso de pedagogia: a formação para a docência na educação infantil e nos anos iniciais. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista – Bahia – Brasil, v. 15, n. 33, p. 91-117, jul./set. 2019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5278 Acesso em: 22 out 23.
GARCIA, Maria Manuela Alves; OSÓRIO, Mara Rejane Vieira; FONSECA, Márcia Souza da. Currículos e profissionalidades docentes: licenciaturas em Pedagogia e Matemática em universidades públicas gaúchas. 2 ed. São Leopoldo: Óikos, 2020.
GARRÉ, Bárbara Hees; VIEIRA, Ana Gabriela da Silva. Mobilizando ferramentas conceituais da análise do discurso em Michel Foucault. Contrapontos, vol. 21, n. 01, p. 25-38, jan./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/17649 Acesso em: 22 out 23.
HUNTER, Ian. Repensar la escuela. Subjetividad, burocracia y crítica. Barcelona: Ediciones Pomares – Corredor, 1998.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.
LOCKMANN, Kamila. Governamentalidade neoliberal fascista e o direito à escolarização. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15408 Acesso em: 22 out 23.
LUNARDI-LAZZARIN, Márcia L.; HERMES, Simoni T. Governamentalidade como ferramenta analítica: uma prática de pesquisa em educação especial. Educação & Filosofia v.30, n.60, p. 859-881, jul./dez. 2016. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/30896 Acesso em: 22 out 23.
MACIEL, Patrícia D. Lésbicas e professoras. O gênero na docência. Curitiba: Appris, 2017.
MACIEL, Patrícia D.; GARCIA, Maria Manuela A. A lesbianidade como arte da produção de si e suas interfaces no currículo. Revista Brasileira de Educação, v. 23, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/tkRZGMvdSSWmhy6hwvB8fyQ/?lang=pt Acesso em: 22 out 23.
MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em Análise do Discurso. 2ed. Campinas: UNICAMP/ Pontes, 1993.
MILLER, Peter; ROSE, Nikolas. Governando o presente. (Coleção Biopolíticas). São Paulo: Paulus, 2012.
Ó, Jorge Ramos do. A governamentalidade e a história da escola moderna: Outras conexões investigativas. Educação & Realidade, 34(2), p. 97-117, 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/8434 Acesso em: 22 out 23.
OSÓRIO, Mara Rejane Vieira. Formação de professores na Universidade Aberta do Brasil (UAB): discursos que governam. 2010. 192 f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2010.
OSÓRIO, Mara Rejane Vieira. … Agora, é a gente com a gente mesmo! Revista Teias, v. 15, v. 39, 2014. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24482 Acesso em: 22 out 23.
OSÓRIO, Mara Rejane Vieira; FONSECA, Márcia Souza da. Ajustando um currículo de licenciatura em matemática em tempos de diretrizes curriculares para a formação de professores da educação básica. Acta Scientiae, v.18, n.3, p.637-648, set./dez. 2016. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/1606 Acesso em: 22 out 23.
OSÓRIO, Mara Rejane Vieira. Projetos político-pedagógico de cursos de pedagogia do RS e as ciências da educação. Rev. Bras. Polít. Adm. Educ. v. 40, n. 01, 2024. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/135701 Acesso em: 11 nov. 24
PÊCHEUX, Michel. Discurso. Estrutura ou acontecimento. São Paulo: Pontes, 1990.
VEIGA-NETO, Alfredo; TRAVERSINI, Clarice. Apresentação: Por que governamentalidade e educação? Educação & Realidade, n. 34, v. 2, p.13-19, mai/ago 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/9725/5532 Acesso em: 22 out 23.
VEIGA-NETO, Alfredo. Governamentalidade, neoliberalismo e educação. In: BRANCO, Guilherme Castelo e VEIGA-NETO, Alfredo. (Orgs). Foucault: filosofia & política. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011. p,37-42.
VEIGA-NETO, Alfredo. Governamentalidade e educação. Rev. Colomb. Educ. [online]. n.65, p.19-42. Ju./Dec. 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4136/413634077002.pdf. Acesso em: Acesso em: 22 out 23.
VEYNE, Paul. Foucault: seu pensamento, sua pessoa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
VOSS, Dulce Mari da S. Os movimentos de recontextualização da política Compromisso Todos pela Educação na Gestão do Plano de Ações Articuladas (PAR) e seus efeitos: um estudo de caso no município de Pinheiro Machado (RS). Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, 2012.
VOSS, Dulce Mari da S.; GARCIA, Maria Manuela A. O discurso da qualidade da educação e o governo da conduta docente. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 391-412, abr./jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/B4QVj6hQfvVmn39rmNNPyYQ/?lang=pt Acesso em: 22 out 23.
WITTGENSTEIN, L. Investigações filosóficas. São Paulo: Nova Cultural Ltda., 1999. (Col. Os Pensadores).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Manuela Alves Garcia, Mara Rejane Vieira Osório

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
