Discourse and governmentality as operators in curriculum research and curriculum policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e99454

Keywords:

Discourse, Governmentality, Curriculum policy

Abstract

The paper discusses, from a theoretical-methodological point of view, the potency of notions of discourse and governmentality in the practice of research in curriculum and curricular policies, having as a subject of reflection the investigations that a group of teachers and researchers have been developing in the postgraduate course in education at a Brazilian public university. These investigations focus on changes in the curricula for professional teachers’ education and in basic education, and the transformations in the forms of teaching professionalism, over the last few decades, in relation to official educational and curricular policies. The paper is organized into three sections, further the introduction. Firstly, it discusses the legacy of some contributions from authors in Sociology and Sociolinguistics for the contemporary understanding of the notion of discourse. In the second section of the text, a debate is held on the notions of discourse and governmentality based on Michel Foucault, understanding the discourse of politics as a practice of power and technology that establishes forms of government of the behavior of the school and school agents. Therefore, it argues that official educational policies have made curricula and teaching work precarious in the way of submitting them to market demands and national standardization policies and external auditing. Finally, it concludes with an exposition of procedural usage aspects of the notions of discourse and statement in research, highlighting the requirement for rigor in selection of documents and discourses and their treatment as monuments.

Author Biographies

Maria Manuela Alves Garcia, Universidade Federal de Pelotas

Professora Titular da Universidade Federal de Pelotas, atuando como professora nos cursos de Mestrado e Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação dessa mesma Universidade. Com Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Pós Doutorado na Universidade de Wisconsin, Madison, E.U.A., sob a supervisão de Thomas Popkewitz, entre 2006-2007. Tem experiência de ensino, pesquisa e extensão no campo da formação de professores, tendo larga experiência na pós-graduação e como orientadora de mestrado e doutorado na área de educação. Possui várias publicações na forma de livros, capítulos de livros e artigos especializados em periódicos científicos e realiza trabalhos como consultora para periódicos e eventos do campo educacional. Pesquisadora do CNPQ, com bolsa de Produtividade em Pesquisa de 2015 a 2022. Realiza investigações no campo da pedagogia, do currículo e da formação de professores, interessando-se sobretudo pelos discursos pedagógicos e curriculares e suas transformações no tempo e na relação com a docência.

Mara Rejane Vieira Osório, Universidade Federal de Pelotas

Bacharel e Licenciada em Ciências Sociais. Mestre e Doutora em Educação. Professora da Faculdade de Educação (UFPel). Atua na graduação e no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) na linha de pesquisa Currículo, Políticas Educacionais, Profissionalização e Trabalho Docente. Foi coordenadora do Curso de Pedagogia - Licenciatura (2017-2018). Líder do Grupo de Estudo sobre Docência e Educação Básica: currículo, políticas e profissionalização docente (GEDEB) cadastrado no CNPq. Editora da Revista Cadernos de Educação da FAE/UFPel (2019-2022). Coordenadora adjunta do Programa de Pós-Graduação em Educação (2020-2022). Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE). Temas de interesse: Políticas Educacionais, Currículo, Política curricular, Gestão escolar, Formação inicial de professores.

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Published

2025-03-14

How to Cite

Garcia, M. M. A., & Osório, M. R. V. (2025). Discourse and governmentality as operators in curriculum research and curriculum policy. Perspectiva, 43(3), 1–21. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e99454