Saídas de campo como contibuto à educação geográfica
uma experiência na educação básica
Keywords:
Mekas, diary, exileAbstract
The study analyzes the importance of field trips in Geographic Education through the subjects' voices. This is a qualitative study, which data corpus is composed of photographic records, field notebook of students and teacher and semi-structured interviews conducted with twenty-two high school students from a public school in southern Brazil, on the second semester of 2019. The data analyzed by the Discourse Analysis procedures reveal the importance of field trips as moments of learning, as they make it possible to relate, to densify and to experience, in loco, the contents studied in the classroom and to relate them to other curricular components. It was evident the field trips bring students closer together, and with their teachers, as they develop in a collaborative, relaxed and friendly way. It reveals the development of skills such as observation, image collection and analysis, the written record. In addition, it makes possible to get to know the cultural landscape and the transformations promoted in space over time, in addition to allow the memory activation and provide learning by different sense organs.
References
ALENTEJANO, P. R. R.; ROCHA-LEÃO, Otávio. M. Trabalho de campo: uma ferramenta essencial para os geógrafos ou um instrumento banalizado. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, n. 84, p. 51-67, 2006. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/727/610. Acesso em: 20 maio 2021.
ASSUMPÇÃO JUNIOR, F, B.; ADAMO, S. Reconhecimento olfativo nos transtornos invasivos do desenvolvimento. São Paulo: Arquivos NeuroPsiquiatria, São Paulo, v. 65, n. 4, p. 1200-1205, dez. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/anp/a/HWHyrFhxRSVqLDCWqJFRcSR/?lang=pt#:~:text=A%20partir%20da%20sensa%C3%A7%C3%A3o%2C%20o,ao%20comportamento%20social%20e%20sexual. Acesso em: 13 jan. 2022.
BASQUEROTE, A. T. S.; MENEZES, E. P.; NASCIMENTO, R. S., SCHELLER, M. Percepções dos estudantes do Ensino Médio sobre o uso dos celulares na sala de aula. Revista Tecnologias na Educação, Araranguá, ano 10, v. 24, p. 1-13, 2018. Disponível em: https://publicacoes.rexlab.ufsc.br/old/index.php/sited/article/view/313/150. Acesso em: 2 abr. 2022.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto Editora, 1994.
BIANCONI, M. L.; CARUSO, F. Apresentação educação não-formal. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 57, n. 4, out.-dez, 2005. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252005000400013. Acesso em: 20 abr. 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular - Educação é a base – Ensino Médio. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 29 maio 2020.
CALLAI, H. C. Em busca de fazer educação geográfica. In: CALLAI, H. C. et al. (Org.). Educação Geográfica: reflexão e prática. Ijuí: Unijuí, 2011. p. 15-33.
CASTROGIOVANNI, A. C. Apreensão e compreensão do espaço geográfico. In: CASTROGIOVANNI, A. C.; CALLAI, H. C.; KAERCHER, N. A. (Org.). Ensino da Geografia: práticas e textualizações do cotidiano. 7. ed. Porto Alegre: Mediação, 2010. p. 11-79.
CASTROGIOVANNI, A. C. Movimentos fora da sala de aula: o trabalho de campo. In: CASTROGIOVANNI, A. C.; TONINI, I. M.; KAERCHER, N. A.; COSTELLA, R. Z. (Org.). Movimentos para ensinar geografia: rompendo rotações. Porto Alegre: Evangraf, 2015. p. 41-54.
CAVALCANTI, L. S. O Ensino de Geografia na Escola. Campinas: Papirus, 2012.
COSENZA, R. M; GUERRA, L. B. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.
COSTELLA, R. Z. Ensinar o quê... para quê... quando... desafios da geografia na contemporaneidade. In: MARTINS, R. E. M. W.; TONINI, I. M.; GOULART, L. B. (Org.). Ensino de geografia no contemporâneo: experiências e desafios. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2014. p. 188-205.
ESHACH, H. Bridging in-school and out-of-school learning: Formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education and Technology, s./l., v. 16, n. 2, p. 171-190, 2007. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10956-006-9027-1#citeas. Acesso em: 30 nov. 2021.
FALKEMBACH, E. M. F. Diário de campo: um instrumento de reflexão. Contexto e Educação. Ijuí, v. 2, n. 7, p. 19-24, jul.-set. 1987.
FONTINHA, F. Saídas de Campo no Ensino da Geografia: uma metodologia ainda atual? Revista de Educação Geográfica |UP, Porto, n.1, p. 79-91, 2017. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/GETUP/article/view/2160/1995. Acesso em: 6 jan. 2021.
FOSTER, J. K. Memória. Trad. Camila Werner. Porto Alegre: L&PM, 2011.
FLICK, U. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
GOHN, M. G. M. Educação não-formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010.
GOULART, L. B. Aprendizagem e ensino: uma aproximação necessária à aula de geografia. In: TONINI, I. M.; CASTROGIOVANNI, A. C.; GOULART, L. B.; KAERCHER, N. A. MARTINS, R. E. M. W. (Org.). O ensino de geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: Mediação, 2014. p. 21-30.
GUIMARÃES, S. E. R. A organização da escola e da sala de aula como determinante da motivação intrínseca e da meta aprender. In: BZUNECK, J. A.; BORUCHOVITCH E. (Org.). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2001. p. 78-95.
KAERCHER, N. A. A geografia é o nosso dia a dia. In: CASTROGIOVANI C.; CALLAI, H. C.; SCHAFFER, N. O; KAERCHER, N. A. (Orgs.). Geografia em sala de aula - práticas e reflexões. Porto Alegre, 1998. p.13-25.
LIBÂNEO, J. C.; PIMENTA, S. G. Formação dos profissionais em educação: visão crítica e perspectiva de mudança. In: PIMENTA, S. G. Pedagogia e Pedagogos: caminhos e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2002. cap. 1. p. 11-58.
LOPES, C. S.; PONTUSCHKA, N. N. Estudo do meio: teoria e prática. Geografia (Londrina), v. 18, n. 2, 173-191, 2009. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/2360. Acesso em: 20 mar. 2022.
MATHEUS, E. H. C. O que há por trás de uma panela? Uma atividade de campo como trajetória a um olhar geográfico. In: REGO, N.; CASTROGIOVANNI, A. C.; KAERCHER, N. A. (Org.). Geografia. Práticas pedagógicas para o ensino médio. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 130-146.
OLIVEIRA, C. D. M. de. Do estudo do meio ao turismo geoeducativo: renovando as práticas pedagógicas em Geografia. Boletim Goiano de Geografia, Goiânia, v. 26, p. 31-47, jan.-jun. 2006. Disponível em: https://revistas.ufg.br/bgg/article/view/3542/3346. Acesso em: 23 nov. 2021.
OLIVEIRA, C. D. M.; ASSIS, Raimundo J. S. Travessias da aula em campo na geografia escolar: a necessidade convertida para além da fábula. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 195-209, jan.-abr. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/KTRG6Yp4cH5QpMqJF5bdrpB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 2 maio 2022.
ORLANDI, E. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2003.
PASSINI, E. Y.; PASSINI, R.; MALYSZ, S. T. (Org.). Prática de ensino de geografia e estágio supervisionado. São Paulo: Contexto, 2007.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2009.
SACRAMENTO, A. C. R. A mediação do conhecimento: a importância de pensar o trabalho docente de geografia. In: SACRAMENTO, A. C. R.; ANTUNES, C. F.; SANTANA FILHO, M. M. de. (Org.). Ensino de geografia: produção do espaço e processos formativos. Rio de Janeiro: Consequência/Faperj, 2015. v. 1, p. 1-18.
SANTOS, M. A Natureza do Espaço: Técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2004.
SIBILIA, P. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
SCORTEGAGNA, A.; NEGRÃO, O. B. M. Trabalhos de campo na disciplina de Geologia Introdutória: a saída autônoma e seu papel didático. Terra Didática, Campinas, v. 1, n. 1, p. 36-43, 2005. Disponível em: http://www.ige.unicamp.br/ terraedidatica/. Acesso em: 20 jul. 2020.
VESENTINI, J. W. Repensando a geografia escolar para o século XXI. São Paulo: Plêiade, 2009.
VIVEIRO, A. A.; DINIZ, R. E. S. Atividades de campo no ensino das ciências e na educação ambiental: refletindo sobre as potencialidades desta estratégia na prática escolar. Revista Ciência em Tela, Rio de janeiro, v. 2. n. 1, p. 1-12, 2009. Disponível em: http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/0109viveiro.pdf. Acesso em: 2 maio 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 PESQUISAR – Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos e demais obras publicados no PESQUISAR, passam a ser propriedade do periódico. A impressão, total ou parcial, fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação citando-se os autores, títulos, o nome da "Pesquisar", a edição, data da publicação, endereço eletrônico e data do acesso. A revista usa a licença Creative Commons.
AVISO DE DERECHOS RESERVADOS
Los artículos y otros trabajos publicados en PESQUISAR, pasan a ser propiedad de la revista. La impresión, en su totalidad o en parte, está sujeta a la mención expresa del origen de su publicación citando a los autores, el título, el nombre de la "Pesquisar", la edición, fecha de publicación, dirección de correo electrónico y fecha de acceso. La revista utiliza la licencia de Creative Commons.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles and other works published in PESQUISAR, become the property of the journal. The total or partial printing is subject to the express mention of the source of its publication, citing the authors, titles, the name of the "Search", the edition, date of publication, electronic address and date of access. The magazine uses the Creative Commons license.




