Saídas de campo como contibuto à educação geográfica

uma experiência na educação básica

Authors

Keywords:

Mekas, diary, exile

Abstract

The study analyzes the importance of field trips in Geographic Education through the subjects' voices. This is a qualitative study, which data corpus is composed of photographic records, field notebook of students and teacher and semi-structured interviews conducted with twenty-two high school students from a public school in southern Brazil, on the second semester of 2019. The data analyzed by the Discourse Analysis procedures reveal the importance of field trips as moments of learning, as they make it possible to relate, to densify and to experience, in loco, the contents studied in the classroom and to relate them to other curricular components. It was evident the field trips bring students closer together, and with their teachers, as they develop in a collaborative, relaxed and friendly way. It reveals the development of skills such as observation, image collection and analysis, the written record. In addition, it makes possible to get to know the cultural landscape and the transformations promoted in space over time, in addition to allow the memory activation and provide learning by different sense organs.

Author Biography

Adilson Tadeu Basquerote, UNIVERSIDADE PARA o DESENVOLVIMENTO DO ALTO VALE DO ITAJAÍ -UNIDAVI

Doutor em  Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina, Mestre em Planejamento Territorial e Desenvolvimento Sócio-ambiental, oferecido pela outor em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC/2020), com estágio de Doutoramento Sanduíche no Instituto de Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa (IGOT/UL). Mestre em Planejamento Territorial e Desenvolvimento Socioambiental pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) (2015). Graduado em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (2017) e em Estudos Sociais- Geografia pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2004). Atualmente é professor na Universidade Para o Desenvolvimento do Alto Vale do Itajaí (UNIDAVI). Compõe o corpo editorial, científico e de pareceristas de revistas científicas na área de Ensino e de Educação Geográfica. Possui experiência na Educação Geográfica, dedicando-se em especial ao uso das TIC no Ensino e na aprendizagem, Ensino e Aprendizagem, Recursos didáticos. Paralelamente, pesquisa os seguintes temas: Agroecologia, Agricultura Familiar, Gênero em contextos rurais, Associações agrícolas familiares e Segurança alimentar.

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Published

2022-05-27

Issue

Section

Artigos Científicos