O Google Maps e a Geografia
proposta de aprendizagem interdisciplinar e significativa no ensino fundamental
Keywords:
Interdisciplinarity. Meaningful Learning. Didactic Sequence. Elementary School. Google Maps.Abstract
In order to bring about changes, sensitize and motivate teachers in the municipal education network of Parnamirim/RN, we developed a master's research that linked the Google Maps tool to different subjects, in the early years of elementary school, in order to make learning more interesting and significant. The research presents characteristics of an action-research, with a qualitative approach with exploratory stages. The general objective was to develop an interdisciplinary methodological proposal based on meaningful learning for teachers in the early years of Elementary School, using Geography and Google Maps as an integration link. To obtain the data, we elaborated a didactic sequence, used questionnaires applied to teachers, a conversation wheel with students, in addition to records made during the application of the didactic sequence. Despite the difficulties, we were able to positively evaluate the didactic sequence with 4th grade students and teachers, which enabled the construction of the GeoIntegra Didactic Guide.
References
AUSUBEL, D. P. Educational psychology: a cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1968.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 ago. 2020.
FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: Efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola, 2011.
MARTINS, A. V. O. Guia Didático GeoIntegra. Dissertação (Mestrado Profissional em Inovação em Tecnologias Educacionais) - Instituto Metrópole Digital, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022.
MARTINS, A. V. O. O google maps e o ensino interdisciplinar de geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado Profissional em Inovação em Tecnologias Educacionais) - Instituto Metrópole Digital, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48473
MARTINS, A. V. O. GeoIntegra. Youtube, 21 jan. 2021. Disponível em: https://youtu.be/Cz3krx78jYo. Acesso em: 3 nov. 2023.
MOREIRA, M. A.; MASINI, E. Aprendizagem Significativa: a teoria de David Ausubel. 2 ed. São Paulo: Centauro. 2001.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
ZABALA, A. A prática educativa: Como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
Versions
- 2024-02-08 (2)
- 2023-11-29 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 PESQUISAR - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos e demais obras publicados no PESQUISAR, passam a ser propriedade do periódico. A impressão, total ou parcial, fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação citando-se os autores, títulos, o nome da "Pesquisar", a edição, data da publicação, endereço eletrônico e data do acesso. A revista usa a licença Creative Commons.
AVISO DE DERECHOS RESERVADOS
Los artículos y otros trabajos publicados en PESQUISAR, pasan a ser propiedad de la revista. La impresión, en su totalidad o en parte, está sujeta a la mención expresa del origen de su publicación citando a los autores, el título, el nombre de la "Pesquisar", la edición, fecha de publicación, dirección de correo electrónico y fecha de acceso. La revista utiliza la licencia de Creative Commons.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles and other works published in PESQUISAR, become the property of the journal. The total or partial printing is subject to the express mention of the source of its publication, citing the authors, titles, the name of the "Search", the edition, date of publication, electronic address and date of access. The magazine uses the Creative Commons license.