Multiple meanings of sexual violence against girls with intellectual disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2024v32n3101141

Keywords:

intellectual disability, participant listening, sexual violence, physical violence, psychological violence

Abstract

The article examines situations of sexual violence perpetrated against Camila, 13 years old, and Bárbara, 15 years old, who were treated at a Health Center in a city in the State of São Paulo during 2015. Based on ethnographic research carried out through participant listening with the psychiatry specialty of the Center, the article aims to explain how dealing with a situation of sexual violence brought to light a series of other violence experienced by the two girls and spread and experienced by family members and guardians. In this way, I argue that due to the fragility of guarantees and protection provided to girls with intellectual disabilities, a complex device of violence emerges and spreads beyond the bodies of the girls directly affected by the situations. This indirectly crosses the bodies and lives of parents and/or guardians through physical violence, psychological violence or even the need to change housing due to threats.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julian Simões, UFPR

É mestre em Antropologia Social e doutor em Ciências Sociais pela UNICAMP. Atualmente, é Professor Adjunto do Departamento de Sociologia, do Programa de Pós-Graduação em Sociologia e do Mestrado Profissional em Sociologia da UFPR (Universidade Federal do Paraná). É membro do Comitê Deficiência e Acessibilidade da Associação Brasileira de Antropologia (CODEA-ABA), pesquisador permanente do NEG-UFPR e pesquisador colaborador do PAGU-UNICAMP.

References

CARDOSO DE OLIVEIRA, Roberto. “O trabalho do Antropólogo: Olhar, ouvir e escrever”. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 13-37, 1996.

CERQUEIRA, Daniel; BUENO, Samira. Atlas da violência 2023. Brasília: Ipea; FBSP, 2023.

CINTRA, Flávia. “Artigo 6 - Mulheres com Deficiência”. In: VITAL, Flavia; RESENDE, Ana Paula (Orgs.). A Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência Comentada. Brasília: SEDH; CORDE, 2008. p. 37-40.

DAS, Veena. “Trauma y Tesimonio”. In: ORTEGA, Francisco (Ed.). Sujetos del dolor, agentes de difinidad. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia; Pontificia Universidad Javeriana; Instituto Pensar, 2008a. p. 145-169.

DAS, Veena. Vidas e Palavras: a violência e sua descida ao ordinário. São Paulo: Editora da Universidade Federal de São Paulo, 2020.

GREGORI, Maria Filomena. Cenas e Queixas: Um estudo sobre mulheres, relações violentas e a prática feminista. São Paulo: ANPOCS; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993b.

INGOLD, Tim. “Pare, olhe, escute! Visão, audição e movimento humano”. Ponto Urbe, São Paulo, ano 1, n. 3, p. 1-53, 2008.

INGOLD, Tim. “Chega de etnografia! A educação da atenção como propósito da etnografia”. Educação, Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 404-411, 2016.

LACERDA, Isadora Almeida; VIDAL, Adriana. O conceito de violência contra a mulher no direito brasileiro. Rio de Janeiro: Editora da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2014. (Relatório PIBIC)

MELLO, Anahí Guedes. “Gênero nas políticas da deficiência, deficiência nas políticas para mulheres: uma análise de documentos oficiais sobre violências contra mulheres com deficiência”. In: MORAES, Marcia; MARTINA, Bruno; FONTES, Fernando; MASCARENHAS, Luíza. Deficiência em questão: para uma crise de normalidade. São Paulo: Nau, 2018.

MELLO, Anahí Guedes. Olhar, (não) ouvir, escrever: uma autoetnografia ciborgue. 2019. Doutorado - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil.

MOORE, Henrietta. “Fantasias de poder e fantasias de identidade: gênero, raça e violência”. Cadernos Pagu, Campinas, v. 14, p. 14-44, 2000.

NADAI, Larissa. Entre pedaços, corpos, técnicas e vestígios: O Instituto Médico Legal e suas tramas. 2018. Doutorado - Unicamp, Campinas, SP, Brasil.

RILES, Annelise. The network inside out. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2001.

ROSENVALD, Nelson. “Em 11 perguntas e respostas: tudo que você precisa saber para conhecer o Estatuto da Pessoa com Deficiência”. CAOCIFE, Salvador, n. 13, 2015.

ROSS, Fiona. Bearing Witness: Women and the Truth Reconciliation Comission in South Africa. London: Pluto Press, 2003.

SIMÕES, Julian. Dos sujeitos de direitos, das políticas públicas e das gramáticas emocionais em situações de violência sexual contra mulheres com Deficiência Intelectual. 2019. Doutorado - Unicamp, Campinas, SP, Brasil.

SIMÕES, Julian. “Dor, sofrimento e vitimização como técnicas de governos: considerações a partir de casos de abortamento em mulheres com e sem deficiência intelectual”. Ayé: Revista de Antropologia, Acarape, n. 1, v. 2, p. 76-99, 2020.

Published

2024-12-06

How to Cite

Simões, J. (2024). Multiple meanings of sexual violence against girls with intellectual disabilities. Revista Estudos Feministas, 32(3). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2024v32n3101141

Issue

Section

Seção Temática Estudos Feministas da Deficiência: diálogos interseccionais

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.