Feminisms, Intersectionalities and Consubstantialities in Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/%25x

Abstract

In discussing the intersectional approach, and considering the concept of consubstantiality, this article analyzes on the one hand, the under-representation of girls and women in Physical Education, on the other hand, debate forms of transgression engendered by students and teachers who seek a pedagogical practice able to cross borders crystallized by tradition from the perspective of Physical Education that fosters debate and transformation of polarized and binary gender arrangements. The concepts of Coeducation and Learning Separation are still considered as powerful tools to discuss how they can be realized, maintained and/or processed established racial and gender relations and are usually in play, in rich networking opportunities in school spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Auad, Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF

Professora Permanente do Programa de Pós- Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (PPGE/FACED/UFJF), onde é fundadora e líder, do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação, Comunicação e Feminismos. Pós- Doutora em Sociologia pela UNICAMP (Universidade Estadual de Campinas); Pedagoga, Mestra e Doutora pela Faculdade de Educação da USP (Universidade de São Paulo), na área de concentração Sociologia da Educação.

Luciano Nascimento Corsino, Universidade Estadual de Campinas

Cursa doutorado em Educação pela UNICAMP (Universidade Estadual de Campinas), na álinha de pesquisa Educação e Ciências Sociais, onde é bolsista CAPES. Mestre em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência pela Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas na UNIFESP. É licenciado em Educação Física pelo Centro Universitário Metropolitano de São Paulo (UNIMESP-FIG). Participa do Laboratório de Estudos sobre Violência, Cultura e Juventude - VIOLAR.

Published

2018-04-24

How to Cite

Auad, D., & Corsino, L. N. (2018). Feminisms, Intersectionalities and Consubstantialities in Physical Education. Revista Estudos Feministas, 26(1). https://doi.org/10.1590/%x

Issue

Section

Thematic Articles

Most read articles by the same author(s)