How I became #dotorainspiração and the Ewá’s Earring
DOI:
https://doi.org/10.1590/1806-9584-2021v29n161683Abstract
The aim of this article is to discuss the interfaces between academic and public intellectuality in dialogue with black and decolonial feminists. Taking into account the production of a “first person narrative”, I discuss my own trajectory as a university professor, highlighting the relevance of the construction of scientific projects based on the self-image of black women as intellectuals. In consideration of Ochy Curiel’s critique of the renunciation of “social life” to achieve a successful career, I bring to the fore the importance of discussing the role of subjectivity and the production of self-defined knowledge in the lives of black women. Finally, I reflect on the dilemmas and possibilities posed for the intellectuality of black women through experiences lived in the last four years, among them the creation of Black Intellectuals Group, participation in television programs and the post of columnist in Nexo Newspaper.
Downloads
References
ABREU, Martha; MATTOS, Hebe (Dir. Acadêmica); FERNANDES, Guilherme; CASTRO, Isabel (Dir.). “Memórias do Cativeiro”. In: Coletânea LABHOI UFF Passados Presentes, Niterói, 2007. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=JEw4k8Wpofw.
BOSCO, Francisco. A vítima tem sempre razão? Lutas identitárias e o novo espaço público brasileiro. Rio de Janeiro: Todavia, 2017.
COLLINS, Patricia Hill. “O poder da auto-definição”. In: COLLINS, Patricia Hill. Black feminist thought: knowledge, consciousness, and the politics of empowerment. Nova York/Londres: Routledge, 1990. p. 01-35. (Tradução de Natália Luchini. Seminário “Teoria Feminista”, Cebrap, 2013)
COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro. São Paulo: Boitempo, 2019.
CRENSHAW, Kimberlé. “Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color”. Stanford Law Review, Standford, v. 43, n. 6, p. 1241-1299, jul. 1991. Disponível em https://www.jstor.org/stable/1229039?seq=1#page_scan_tab_contents. Acesso em 17/01/2019.
CURIEL, Ochy. “El régimen heterosexual y la nación. Aportes del lesbianismo feminista a la Antropología”. La Manzana de la Discordia, Barcelona, v. 6, n. 2, p. 25-46, 2011. Disponível em https://www.scribd.com/doc/253530888/Karina-Bidaseca-y-Vanesa-Vazquez-Laba-Comps-Feminismos-y-Poscolonialidad-Descolonizando-El-Feminismo-Desde-y-en-America-Latina. Acesso em 30/01/2018.
HARAWAY, Donna. “Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial”. Cadernos Pagu, Campinas, v. 5, p. 07-41, 1995. Disponível em http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?down=51046. Acesso em 12/09/2018.
hooks, bell. “Intelectuais Negras”. Revista Estudos Feministas, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 464-478, 1995. (Dossiê Mulheres Negras) Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/16465/15035. Acesso em 08/11/2019.
KILOMBA, Grada. “Descolonizando o conhecimento: uma palestra performance”. Mostra Internacional de Teatro de São Paulo, 06/03/2016. Disponível em http://www.goethe.de/mmo/priv/15259710-STANDARD.pdf. Acesso em 12/09/2018.
LIMA, Betina Stefanello; BRAGA, Maria Lucia de Santana; TAVARES, Isabel. “Participação das mulheres nas ciências e tecnologias: entre espaços ocupados e lacunas”. Revista Gênero, Niterói, v. 16, n. 1, p. 11-31, 2015. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistagenero/article/view/31222/18311.
LUGONES, María. “Hacia um feminismo descolonial”. La Manzana de la Discordia, Barcelona, v. 6, n. 2, p. 105-119, jul./dez. 2011. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/36755. Acesso em 29/07/2018.
PARMAR, Pratibha. “Feminismo negro: la política como articulación”. In: JABARDO, Mercedes (Ed.). Feminismos Negros: Una Antología. Madrid: Traficantes de Sueños, 2012. p. 245-267. Disponível em https://www.traficantes.net/sites/default/files/pdfs/Feminismos%20negros-TdS.pdf. Acesso em 30/01/2018.
MURRAY, Pauli. Song in a Weary Throat: An American Pilgrimage. New York: Harper and Row, 1987.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.
SILVA, Joselina. “Doutoras Negras: o que dizem os indicadores oficiais”. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 1, p. 19-36, jan./jun. 2010. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2010v28n1p19/17811. Acesso em 17/01/2019.
VANINI, Eduardo. “FRONT; ‘Dotora’ Inspiração”. O Globo, 08/04/2018.
XAVIER, Giovana. “Conceição Evaristo: abrindo novos parágrafos na história do Brasil”. Nexo Jornal, São Paulo, 14/05/2018. Disponível em https://www.nexojornal.com.br/colunistas/2018/Conceição-Evaristo-abrindo-novos-parágrafos-na-história-do-Brasil. Acesso em 10/10/2019.
XAVIER, Giovana. “O dia em que Rui Barbosa sorriu (ou chorou?)”. Medium @pretadotora, 09/06/2014. Disponível em https://medium.com/pretadotora/o-dia-em-que-rui-barbosa-sorriu-ou-chorou-f819a3864533?source=rss-------1. Acesso em 07/11/2019.
XAVIER, Giovana. “Como me tornei historiadora e a vida entre livros e sala de aula”. Nexo Jornal, São Paulo, 16/10/2017. Disponível em https://www.nexojornal.com.br/profissoes/2017/10/16/Como-me-tornei-historiadora.-E-a-vida-entre-livros-e-salas-de-aula. Acesso em 07/11/2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Estudos Feministas
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Estudos Feministas is under the Creative Commons International 4.0 Attribution License (CC BY 4.0), that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The license allows:
Sharing (copying and redistributing the material in any support or format) and/or adapting (remixing, transforming, and creating from the material) for any purpose, even if commercial.
The licensor cannot revoke these rights provided the terms of the license are respected. The terms are the following:
Attribution – you should give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes were made. This can be done in several ways without suggesting that the licensor has approved of the use.
Without additional restrictions – You cannot apply legal terms or technological measures that prevent others from doing something allowed by the license.