How I became #dotorainspiração and the Ewá’s Earring

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2021v29n161683

Abstract

The aim of this article is to discuss the interfaces between academic and public intellectuality in dialogue with black and decolonial feminists. Taking into account the production of a “first person narrative”, I discuss my own trajectory as a university professor, highlighting the relevance of the construction of scientific projects based on the self-image of black women as intellectuals. In consideration of Ochy Curiel’s critique of the renunciation of “social life” to achieve a successful career, I bring to the fore the importance of discussing the role of subjectivity and the production of self-defined knowledge in the lives of black women. Finally, I reflect on the dilemmas and possibilities posed for the intellectuality of black women through experiences lived in the last four years, among them the creation of Black Intellectuals Group, participation in television programs and the post of columnist in Nexo Newspaper.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Giovana Xavier, Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro

Dra. em História Social, professora da UFRJ, mãe do Peri, coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Intelectuais Negras UFRJ, tutora do Programa de Educação Tutorial Conexões de Saberes Diversidade UFRJ, colunista do Nexo Jornal.

References

ABREU, Martha; MATTOS, Hebe (Dir. Acadêmica); FERNANDES, Guilherme; CASTRO, Isabel (Dir.). “Memórias do Cativeiro”. In: Coletânea LABHOI UFF Passados Presentes, Niterói, 2007. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=JEw4k8Wpofw.

BOSCO, Francisco. A vítima tem sempre razão? Lutas identitárias e o novo espaço público brasileiro. Rio de Janeiro: Todavia, 2017.

COLLINS, Patricia Hill. “O poder da auto-definição”. In: COLLINS, Patricia Hill. Black feminist thought: knowledge, consciousness, and the politics of empowerment. Nova York/Londres: Routledge, 1990. p. 01-35. (Tradução de Natália Luchini. Seminário “Teoria Feminista”, Cebrap, 2013)

COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro. São Paulo: Boitempo, 2019.

CRENSHAW, Kimberlé. “Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color”. Stanford Law Review, Standford, v. 43, n. 6, p. 1241-1299, jul. 1991. Disponível em https://www.jstor.org/stable/1229039?seq=1#page_scan_tab_contents. Acesso em 17/01/2019.

CURIEL, Ochy. “El régimen heterosexual y la nación. Aportes del lesbianismo feminista a la Antropología”. La Manzana de la Discordia, Barcelona, v. 6, n. 2, p. 25-46, 2011. Disponível em https://www.scribd.com/doc/253530888/Karina-Bidaseca-y-Vanesa-Vazquez-Laba-Comps-Feminismos-y-Poscolonialidad-Descolonizando-El-Feminismo-Desde-y-en-America-Latina. Acesso em 30/01/2018.

HARAWAY, Donna. “Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial”. Cadernos Pagu, Campinas, v. 5, p. 07-41, 1995. Disponível em http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?down=51046. Acesso em 12/09/2018.

hooks, bell. “Intelectuais Negras”. Revista Estudos Feministas, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 464-478, 1995. (Dossiê Mulheres Negras) Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/16465/15035. Acesso em 08/11/2019.

KILOMBA, Grada. “Descolonizando o conhecimento: uma palestra performance”. Mostra Internacional de Teatro de São Paulo, 06/03/2016. Disponível em http://www.goethe.de/mmo/priv/15259710-STANDARD.pdf. Acesso em 12/09/2018.

LIMA, Betina Stefanello; BRAGA, Maria Lucia de Santana; TAVARES, Isabel. “Participação das mulheres nas ciências e tecnologias: entre espaços ocupados e lacunas”. Revista Gênero, Niterói, v. 16, n. 1, p. 11-31, 2015. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistagenero/article/view/31222/18311.

LUGONES, María. “Hacia um feminismo descolonial”. La Manzana de la Discordia, Barcelona, v. 6, n. 2, p. 105-119, jul./dez. 2011. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/36755. Acesso em 29/07/2018.

PARMAR, Pratibha. “Feminismo negro: la política como articulación”. In: JABARDO, Mercedes (Ed.). Feminismos Negros: Una Antología. Madrid: Traficantes de Sueños, 2012. p. 245-267. Disponível em https://www.traficantes.net/sites/default/files/pdfs/Feminismos%20negros-TdS.pdf. Acesso em 30/01/2018.

MURRAY, Pauli. Song in a Weary Throat: An American Pilgrimage. New York: Harper and Row, 1987.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.

SILVA, Joselina. “Doutoras Negras: o que dizem os indicadores oficiais”. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 1, p. 19-36, jan./jun. 2010. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2010v28n1p19/17811. Acesso em 17/01/2019.

VANINI, Eduardo. “FRONT; ‘Dotora’ Inspiração”. O Globo, 08/04/2018.

XAVIER, Giovana. “Conceição Evaristo: abrindo novos parágrafos na história do Brasil”. Nexo Jornal, São Paulo, 14/05/2018. Disponível em https://www.nexojornal.com.br/colunistas/2018/Conceição-Evaristo-abrindo-novos-parágrafos-na-história-do-Brasil. Acesso em 10/10/2019.

XAVIER, Giovana. “O dia em que Rui Barbosa sorriu (ou chorou?)”. Medium @pretadotora, 09/06/2014. Disponível em https://medium.com/pretadotora/o-dia-em-que-rui-barbosa-sorriu-ou-chorou-f819a3864533?source=rss-------1. Acesso em 07/11/2019.

XAVIER, Giovana. “Como me tornei historiadora e a vida entre livros e sala de aula”. Nexo Jornal, São Paulo, 16/10/2017. Disponível em https://www.nexojornal.com.br/profissoes/2017/10/16/Como-me-tornei-historiadora.-E-a-vida-entre-livros-e-salas-de-aula. Acesso em 07/11/2019.

Published

2021-07-21

How to Cite

Xavier, G. (2021). How I became #dotorainspiração and the Ewá’s Earring. Revista Estudos Feministas, 29(1). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2021v29n161683

Issue

Section

Point of View