Girlhood and Greta Thunberg’s image on the cover of Time magazine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n276367

Keywords:

Girls, Greta Thunberg, Media, Image, Representation

Abstract

I reflect on how certain contemporary representations enunciate the concept of girl. The objective is to turn feminist communication studies to a subject marginalized in feminisms, but considered crucial for human development, and to understand how these discourses build visibility regimes about girls. For this, I resort to a critical cultural analysis, combining the materiality of the image of environmental activist Greta Thunberg on the cover of Time magazine (May 2019) with the power relations that surround and/or involve her, with the analytical support of a digital flânerie of the activist’s networks. The theoretical framework is anchored in girlhood studies and feminist studies.
Greta’s image seems to speak of the inconstancy of the girl’s epistemology, marked by fissures and traumas in representation, as well as the absence of other bodies, other girls, to enunciate it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karina Gomes Barbosa, Universidade Federal de Ouro Preto (Ufop)

Professora adjunta do curso de Jornalismo e do programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Ouro Preto (Ufop). Doutora e mestra em Comunicação Social pela Universidade de Brasília (UnB).

References

ARIÈS, Phillipe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

BENT, Emily. “Making it up: intergenerational activism and the ethics of empowering girls”. Girlhood Studies, Nova York/Oxford, v. 9, n. 4, p. 105-121, dez. 2016.

BERLANT, Lauren. The female complaint. Durham; Londres: Duke University Press, 2008.

CREENSHAW, Kimberlé. “Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color”. Stanford Law Review, Stanford, v. 43, n. 6, p. 1241-1299, jul. 1991.

DRISCOLL, Catherine. Girls: feminine adolescence in popular culture and cultural theory. Nova York: Columbia University Press, 2002.

FALUDI, Susan. Backlash: o contra-ataque na guerra não declarada contra as mulheres. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.

FOUCAULT, Michel. “Las Meninas”. In: FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

HARRIS, Anita. Future girl – Young women in the twenty-first century. Nova York: Routledge, 2004.

HAYNES, Suyin. “The story behind TIME’s Greta Thunberg cover”. Time Magazine [online]. Nova York, 2019, doc. sem paginação. Disponível em https://bit.ly/39ylSvZ. Acesso em 10/08/2020.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

JIMÉNEZ, Francisco Manuel “Aproximación entre el III conde de Fernán Núñez y Las Meninas de Velázquez”. Boletin de Arte, Málaga, n. 39, p. 283-287, set. 2018.

KOFFMAN, Ofra; GILL, Rosalind. “‘The revolution will be led by a 12-year-old girl’: girl power and global biopolitics”. Feminist review, Londres, v. 105, n. 1, p. 83-102, nov. 2013.

LAURETIS, Teresa de. “A tecnologia do gênero”. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). Tendências e impasses. O feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994, p.206-242.

MATA, Anderson Nunes da. O silêncio das crianças: representações da infância na narrativa brasileira contemporânea. Londrina: EDUEL, 2010.

MAZETTI, Henrique; FREIRE FILHO, João. “‘Apenas uma garota’: Greta Thunberg e os enquadramentos da raiva”. Mídia e Cotidiano, Niterói, v. 14, n. 1, p. 7-31, jan./abr. 2020.

MCROBBIE, Angela. Feminism and youth culture. From Jackie to Just Seventeen. Houndmills/ Londres: Macmillan, 1991.

MOTTA, Alda Britto da. “Gênero e geração: de articulação fundante a ‘mistura indigesta’”. In:

FERREIRA, Sílvia Lúcia; NASCIMENTO, Enilda Rosendo do (Orgs.). Imagens da mulher na cultura contemporânea. Salvador: NEIM/UFBA, 2002, p. 35-49.

ONU. ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Glossário de termos do Objetivo de Desenvolvimento Sustentável 5: Alcançar a igualdade de gênero e empoderar todas as mulheres e meninas. São Paulo: ONU Brasil, 2016. Disponível em https://bit.ly/3DVRYzf. Acesso em 10/08/2020.

ONU. ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. São Paulo: ONU Brasil, 2019.

PROJANSKY, Sarah. “‘It’s like floating’ or battling the world: mass magazine cover girls”. In: PROJANSKY, Sarah. Spectacular girls: media fascination and celebrity culture. Nova York/Londres: New York University Press, 2014.

ROTHMAN, Lily. “Greta Thunberg Is the Youngest TIME Person of the Year Ever. Here’s How She Made History”. Time Magazine [online]. Nova York, 2019, doc. sem paginação. Disponível em https://bit.ly/2CLOxBM. Acesso em 11/08/2020.

TIME. Time “Media Kit”. Time Magazine [online]. Nova York, 2020a, doc. sem paginação. Disponível em https://bit.ly/30STvEx. Acesso em 10/08/2020.

TIME. “Why TIME Magazine?” Time Magazine [online]. Nova York, 2020b, doc. sem paginação. Disponível em https://subs.time.com/why-subscribe. Acesso em 10/08/2020.

VANNER, Catherine. “Toward a definition of transnational girlhood”. Girlhood Studies, Nova York/Oxford, v. 12, n. 2, p. 115-132, jul. 2019.

VICK, Karl. “The Story Behind TIME’s 2019 Person of the Year Cover”. Time Magazine [online]. Nova York, 11 dez. 2019, doc. sem paginação. Semanal. Disponível em https://bit.ly/2P2tey4. Acesso em 10/08/2020.

WALTERS, Rosie. “Reading girls ‘participation in Girl Up as feminist: club members’ activism in the UK, USA and Malawi”. Gender & Development, v. 26, n. 3, p. 477-493, 2018.

Published

2022-09-14

How to Cite

Gomes Barbosa, K. (2022). Girlhood and Greta Thunberg’s image on the cover of Time magazine. Revista Estudos Feministas, 30(2). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n276367

Issue

Section

Point of View

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.