Study of the semiotic mediated by a learning object: a possible combination

Authors

  • Anágela Cristina Morete Felix Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Rosana Figueiredo Salvi Universidade Estadual de Londrina - UEL

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11n1p36

Abstract

This paper reports the investigation about the contributions of the use of Learning Objects technological resource for the study of semiotic representations. The research was piloted with students who participated in the Living Learning Support Mathematics program at a public school. Semiotic representations were identified by treatment and conversion for tasks performed by students. The results showed that the Learning Object "Balança Interativa" made possible the conversion and treatment manifested in the written registers of these students. Despite some students experiencing difficulty in algebra and in arithmetic operations, the research has shown the use of technological resources Learning Objects contributed to student learning in mathematics classes.

Author Biographies

Anágela Cristina Morete Felix, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Graduação em Licenciatura em Ciências pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências Letras de Cornélio Procópio com habilitação em Matemática e Física. Especialização em Educação Matemática e Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Docente da rede pública da Secretaria Estadual de Educação do Estado do Paraná. Atua como professora colaboradora do departamento de matemática da Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP/Cornélio Procópio-PR.   Doutoranda no programa de Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina – UEL.

Rosana Figueiredo Salvi, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Graduação em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1987). Mestrado em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo (1992). Doutorado em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo (2000). Docente do Departamento de Geociências da Universidade Estadual de Londrina, atuando na graduação na área Epistemologia da Geografia e na pós-graduação nas áreas de Ensino de Geografia e Educação Científica e Matemática nos níveis de mestrado e doutorado.

Published

2016-07-07

Issue

Section

Artigos