Ontological Conception of mathematical objects in the Theory of Objectification

Authors

  • Severino Carlos Gomes IFRN - Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte http://orcid.org/0000-0002-8033-2675
  • Bernadete Morey UFRN - Federal University of Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11nespp216

Abstract

This article aims to highlight the fact that not all contemporary learning theories in mathematics education discuss the ontological conception of its object of knowledge, in particular, the ontology of mathematical entities (numbers, sets, functions, matrices, vectors...). The investigation process was through the literature search methodology using as parameter the Theory of Knowledge Objectification (TKO) an emerging sociocultural theory designed by Luis Radford.

Author Biographies

Severino Carlos Gomes, IFRN - Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte

Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1994). Especialista em Educação de Jovens e Adultos - CEFET/UFRN (2007). Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática - UFRN (2011). Doutor em Educação - UFRN (2016). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de ensino com interesse nos seguintes temas: História da Matemática e Teorias de aprendizagem em Matemática.

Bernadete Morey, UFRN - Federal University of Rio Grande do Norte

Possui graduação e mestrado em Matemática pela Universidade Amizade dos Povos (UAP), Rússia. O doutorado em Educação Matemática (1987-1992) também foi feito na mesma Universidade. Atualmente coordena o Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atua na área de Educação Matemática com ênfase em História da Matemática, Etnomatemática, História e Ensino de Trigonometria e Formação de Professores de Matemática. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (CCET/UFRN) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (CE/UFRN). Foco de estudos e pesquisas recente: Teorias de aprendizado, com ênfase na Teoria de Objetivação Cultural (Luis Radford)

Published

2017-01-25