Professional Didactics (dp): a perspective of application to the work of the Mathematics teacher

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2018v13n2p184

Resumo

After almost thirty years of tradition with several studies and researches developed in France and strongly impacted in Brazil, the branch of the didactics of mathematics (DM) study offers a sui generis perspective of analysis and treatment of various problems and phenomena arising from teaching and learning in mathematics. On the other hand, naturally, due to its strong aspect of experimental epistemology, certain theoretical elements and structures were rediscussed and certain limits were identified. In this scenario, the present work approaches a perspective of application of the professional didactics (DP), also of the French territory, in the decade of 1990, given the role of the teacher. Thus, (PD) provides theoretical treatment for the discussion and understanding of the learning phenomenon of the mathematics teacher, in his own workplace, aiming at the model of regulation and progressive improvement of his professional abilities.

Biografia do Autor

Francisco Regis Vieira, INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIENCIA E TECNOLOGIA - IFCE

Possui graduação em Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1998), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1997), mestrado em Matemática Pura pela Universidade Federal do Ceará (2001) e mestrado em Educação, com ênfase em Educação Matemática, pela Universidade Federal do Ceará (2002). Doutorado com ênfase no ensino de Matemática (UFC - 2011). Atualmente é professor do Centro Federal de Educação Tecnológica do Ceará / CE - 40h/a com DE, do curso de Licenciatura em Matemática. Tem experiência na área de Matemática e atuando principalmente nos seguintes temas: Didática da matemática, História da Matemática, Análise Real, Filosofia da Matemática e Tecnologias aplicadas ao ensino de matemática para o nível superior. Com pesquisa voltada ao ensino de Cálculo I, II, III, Análise Complexa, EDO, Teoria dos Números. E na Universidade Aberta do Brasil, com o ensino a distância de Matemática. Desenvolve pesquisa direcionada para o ensino do Cálculo a Várias Variáveis e sua transição interna. Atua também no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA) - UFC. Revisor e parecerista ad hoc dos seguintes periódicos: Vydya Educação, Sinergia - IFSP, Rencima - Revista de Ensino de Ciências e Matemática, Revista do Instituto Geogebra de São Paulo, Tear - Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Boletim Online de Educação Matemática - BoEM e revista REMAT: Revista Eletrônica da Matemática. Comitê editorial do Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (BOCEHM) e Coordenador do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - PGECM/IFCE (acadêmico). Membro do Consenho Científico da revista ForSCience - IFMG. Docente do Mestrado Profissional em Educação Tecnológica - PÓLO FORTALEZA/IFCE.

Publicado

2018-12-12

Edição

Seção

Artigos