Statistics in initial education in pedagogy
the experience of the investigative cycle
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e80159Abstract
This work aims to analyze the contributions and didactic implications of the implementation of a teaching sequence based on the problem investigative cycle, planning, data, analysis and conclusion (PPDAC), arising from the immersion of Pedagogy students at the University (HIDDEN). The research, with characteristics of the qualitative approach, used as instruments for data collection: field diaries, audio transcriptions and photos. Performed with twelve students, participant observation was used in three face-to-face meetings. The results obtained through content analysis show contributions in the formative field and related to Statistics and Mathematics. The PPDAC investigative cycle proved to be effective for the development of statistical thinking, in addition to promoting interdisciplinary learning, paving the way for experiencing real situations as a possibility for contextualizing and learning new concepts in initial training.
References
Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
Biajone, J. (2010). Projeto estatístico na pedagogia: Promovendo aprendizagens e (re) siginificando atitudes in In: Lopes, C. E.; Coutinho, C. Q. S.; Almouloud, S. A. (Org.). Estudos e reflexões em educação estatística. 1.ed. Campinas, SP: Mercado de letras. p. 173-191.
Campos, C. R.; Wodewotzki, M. L. L.& Jacobini, O. R. (2011). Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora. Coleção Tendências em Educação Matemática.
Castro, J. B. (2012). A utilização de objetos de aprendizagem para a construção e compreensão de gráficos estatísticos. 215 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
Castro, J. B. & Castro-Filho, J. A. (2015). Desenvolvimento do Pensamento Estatístico com suporte Computacional. Educação Matemática Pesquisa (online), v. 17, p.870-896.
Cazorla, I. M, Magina, S., Gitirana, V.& Guimarães, G. (2017). Estatística para os anos iniciais do Ensino Fundamental (livro eletrônico). 1. Ed. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SAEM). ISBN: 978-85-98092-32-4. São Paulo.
Davidson, E. J. (2005). Evaluation methodology basics. Thousand Oaks: Sage.
Garfield, J. (1993). Teaching statistics using small-group cooperative learning. Journal of Statistics Education, Alexandria, v. 1, n. 1. https://doi.org/10.1080/10691898.1993.11910455
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetas de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas.
Laville, C.; Dionne, J. (1999). A construção do saber: Manual da pesquisa em ciências humanas. Belo Horizonte: Editora UFMQ.
Lopes, C. E. (2010). Os desafios para educação estatística no currículo de matemática. In: Lopes, C. E.; Coutinho, C. Q. S.; Almouloud, S. A. (Org.). Estudos e reflexões em educação estatística. 1.ed. Campinas, SP: Mercado de letras, p. 47-64.
Pontes, M.M; Castro, J. B. (2020). A construção do conhecimento Matemático do pedagogo: uma investigação sobre os saberes para a prática pedagógica com Estatística. Jornal internacional de Estudos em Educação Matemática. v. 13 n. 4 (2020). Edição Especial.
Pontes, M.M. (2021). Processo formativo com Estatística: Pensamentos e reflexões de professoras. 150 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). –, IFCE.
Nacarato, A.; Mengali, B.& Passos, C. (2017). A matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica Editora. Coleção tendência em educação matemática.
Oliveira-Júnior, A. P &Vieira, M. L. (2015). A educação estatística nos anos iniciais do ensino fundamental: estado da arte. Revista triângulo, Belo Horizonte-MG, v.8, n.2. p.33-52
Ramos, M. N. (2004). Os contextos no ensino médio e os desafios na construção de conceitos. Rio de Janeiro (RJ): Fundação Oswaldo Cruz; Escola Temas de ensino Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, p.66-79.
Santana, M. S. (2011). A Educação Estatística com base num ciclo investigativo: um estudo do desenvolvimento do letramento estatístico de estudantes de uma turma do 3º ano do Ensino Médio. 196 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). – Departamento de matemática, UFOP, Ouro Preto.
Santana, M. (2016). Traduzindo pensamento e letramento estatístico em atividades para sala de aula. Bolema, Rio Claro (SP), v. 30, n. 56, p. 1165 - 1187, dez. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v30n56a17.
Wild, C. J. & Pfannkuch, M. (1999). Statistical Thinking in Empirical Enquiry. International Statistical Review, v. 67, n.3, p. 223-265.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).