Knowledge Of Proportional Reasoning and its Teaching: a study on tables and manipulative materials

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e100143

Keywords:

Mathematics education, Teacher education, Early years, Proportionality

Abstract

This research aims to identify and understand the professional knowledge of teachers who teach mathematics in the early years regarding the development of proportional reasoning among their students through collective discussion on tables and manipulative materials during the resolution of two problem situations. The research uses the multidimensional model of mastery of mathematical knowledge for teaching as a theoretical framework proposed by Ball, Thames, and Phelps, categorizing the professional knowledge of teachers who teach the subject. The methodological procedures adopted involve a qualitative approach, using data collected during a group study session with six teachers who teach mathematics in the initial years. The activities proposed during the study session require recognizing and using the principles of proportionality. The strategies adopted by the teachers to solve the situation initially involved mental calculations and visual representations. Teachers' difficulties in operating with rational numbers and proportions were identified, but the development of proportional reasoning was also observed throughout the discussion and group reflection. The use of resources such as manipulative materials and proportion tables, proposed by Lamon, was an effective tool to help teach rational numbers and encourage the development of proportional reasoning.

Author Biographies

Angélica Fontoura Garcia Silva, Centro Universitário Anhanguera

Doutora em Educação Matemática pelo Programa de Estudos Pós graduados em Educação Matemática da PUC-SP, mestre em Educação pelo Programa Educação: História Política e Sociedade da PUC-SP . Fez estágio de doutoramento Sandwich em 2006, na Escola Superior de Educação de Lisboa sob a supervisão da professora Maria de Lurdes Serrazina.Tem experiência na área de Educação, tendo participado também da Equipe Curricular e de Avaliação da CENP e CIMA da Secretaria de Estado da Educação de São Paulo. É professora contratada pelo Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da Universidade Bandeirante de São Paulo . Desenvolve atividade de pesquisa sobre o Formação de Professores que ensinam Matemática. Participa do grupo de pesquisa: Observatório da Educação. Os resultados de pesquisa foram publicados em anais de congressos nacionais e internacionais na área. (Texto informado pelo autor)

Helena do Carmo Borba Martins, Colegio Adventista da Liberdade

Mestre em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo e professora do Colégio Adventista da Liberdade em São Paulo

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Published

2024-11-08

Issue

Section

Artigos