The use of the Theory of Didactic Situations with the support of GeoGebra in the continuing education of Mathematics teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e100208

Keywords:

Teacher Training, Training Didactic Engineering, Geometry

Abstract

This work presents a research carried out in the context of in-service continuing education for Mathematics teachers, through the application of a didactic situation, constituted by a problem-situation of Plane Geometry, more specifically about the area of ​​plane figures. The objective of this work was to verify how the TSD, aided by GeoGebra, can contribute to the continued in-service training of Mathematics teachers. The research methodology used was the Education Didactic Engineering (EDF), as it is appropriate for the scenario of teacher education. The theoretical foundation, in turn, was based on the Theory of Didactic Situations (TSD), which refers to a theoretical model of teaching, guided by four dialectical phases, namely: action, formulation, validation and institutionalization. To this end, a training moment was organized, in which the subjects, at first, were a group of eight high school Mathematics teachers, from two state schools, located in the municipality of Caucaia/CE. On the occasion, a didactic situation was applied, in order to analyze the actions and strategies manifested during the process. As a way to help the visual perception, during the resolution of the problem situation, the GeoGebra software was used for visualization and manipulation of the present geometric elements. Then, a final questionnaire was carried out in order to verify the perceptions that the participants had when experiencing the TSD stages. Thus, at the end of the study, it was evident that the training carried out in this work aroused the interest of the participating teachers, in relation to the use of GeoGebra in the classroom, and even provoked, in the face of the analysis of the precepts arising from the TSD, a reflection of their teaching practices.

Author Biography

Francisco Régis Vieira Alves , Instituto Federal do Ceará

Possui graduação em Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1998), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1997), mestrado em Matemática Pura pela Universidade Federal do Ceará (2001) e mestrado em Educação, com ênfase em Educação Matemática, pela Universidade Federal do Ceará (2002). Doutorado com ênfase no ensino de Matemática (UFC - 2011). Atualmente é professor TITULAR do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do estado do Ceará/ IFCE - 40h/a com DE, do curso de Licenciatura em Matemática e Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2 (2020 - 2026). Professor do Doutorado em Associação em Rede de Pós-Graduação em Ensino (RENOEN) e do Mestrado Acadêmico em Ensino de Cièncias e Matemática do do Mestrado Profissional em Educação Profissional Tecnológica PROEPT-IFCE (2017 - 2023). 

References

Almouloud, S. A. (2007). Fundamentos da didática da Matemática. UFPR.

Almouloud, S. A. & Silva, M. J. F. (2012) Engenharia didática: evolução e diversidade. Revemat, 7 (2), 22-52.

Alves, F. R. V. (2016a) Didática da Matemática: Seus pressupostos de ordem epistemológica, metodológica e cognitiva. Interfaces da Educação, 7 (21), 131-150.

Alves, F. R. V. (2016b) Teoria das Situações Didáticas (TSD): Sobre o ensino de pontos extremantes de funções com arrimo da tecnologia. Sala de aula em foco revista eletrônica, 5 (2), 59-68.

Alves, F. R. V., Catarino, P. M. M. (2019) Situação Didática Profissional: um exemplo de aplicação da Didática Profissional para a pesquisa objetivando a atividade do professor de Matemática no Brasil. Indagatio Didactica, 11 (1), 103-129.

Artigue, M. (1988) Ingénierie Didactique. Recherches en Didactique des Mathemátiques, 9 (3), 281-308.

Bachelard, G. (1996). A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Traduzido por: Estela dos Santos Abreu. CONTRAPONTO.

Brasil (2017). Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: Ensino médio. Brasília, DF: MEC.

Brousseau, G (2002). Theory of Didactical Situations in Mathematics: Didactique des Mathématiques, 1970-1990. Edição e Tradução de N. Balacheff, M. Cooper, R. Sutherland e V. Warfield. New York, Boston, Dordrecht. KLUWER ACADEMIC PUBLISHERS.

Brousseau, G (2008). Introdução ao estudo da teoria das situações didáticas: Conteúdos e métodos de ensino. ÁTICA.

Ceará. (2017). Secretaria da Educação do Estado do Ceará. SPAECE. Boletim do professor – Matemática. CAED.

Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica: Del saber sabio al saber enseñado. Traduzido por Claudia Gilman. AIQUE.

Flóride, M. A.; Steinle, M. C. B. (2008). Formação continuada em serviço: uma ação necessária ao professor contemporâneo. Portal Educacional do Paraná. Secretaria do Estado de Educação do Paraná.

Freitas, J. L. M. (1999). Situações Didáticas. In: MACHADO, S. D. A. et al. (orgs.). Educação Matemática: uma introdução, 197-208. EDUC.

Gabriel, L. S. (2017). Contributos de uma sequência didática para o ensino de quadriláteros: compreensões a partir da Teoria das Situações Didáticas.0 145f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) – UNIVERSIDADE CRUZEIRO DO SUL/SP.

Machado, S. D. A. (1999). Engenharia Didática. In: Machado, S. D. A. et al. (orgs.). Educação Matemática: uma introdução, 197-208. EDUC.

Manrique, A. L., Silva & M. J. F. Da. Almouloud, S. A. (2002). Conceitos Geométricos e formação de professores do ensino fundamental. Trabalho apresentado na 25ª Reunião Anual da ANPED.

Nóvoa, A. (1995). Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. Os professores e a sua formação, 15-33. DOM QUIXOTE LTDA.

Paiva, A. C. P. & Alves, F. R. V. (2018). Utilização do GeoGebra como auxílio no ensino de curvatura de curvas planas e espaciais. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, 7 (2), 65-79.

Perrin-Glorian, M. J.& Bellemain, P. M. B. (2019). L’ingenierie didactique entre recherche et ressource pour l’enseignement et la formation des maîtres. Caminhos da Educação Matemática em Revista/Online, 9 (1), 45-82.

Pommer, W. M. (2013). A Engenharia Didática em sala de aula: Elementos básicos e uma ilustração envolvendo as Equações Diofantinas Lineares. TABS.

Salles, F. C. (2004). A formação continuada em serviço. Revista Iberoamericana de Educación, 33, 1-8.

Silva, B. A. (1999). Contrato didático. In: Machado, S. D. A. et al. (orgs.). Educação matemática: uma introdução, 43-64. EDUC.

Published

2024-08-22

Issue

Section

Artigos