Area of flat figures in the mathematics textbook for the 4th year of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2025.e100535

Keywords:

Area of plane figures, Praxeological organizations, Textbook

Abstract

This study aims to understand the mathematical and didactic approach in the mathematics textbook of the 5th year of Elementary School in relation to knowing the area of ​​flat figures. The theoretical foundation is supported by the Anthropological Theory of Didactics developed by Chevallard, the type of Didactic Organization proposed by Gascón and the area model as a magnitude proposed by Douady and Perrin-Glorian and Lima and Bellemain. The methodology is qualitative and documentary in nature, which consists of analyzing the mathematical and didactic organization of the collection. The results indicate, among the tasks tracked, the predominance of those belonging to type T2 (Determine area of ​​flat figures) with 19 representative tasks for which the techniques are applied: unit surface counting and multiplication of adjacent sides. The technological-theoretical block that prevailed was the additivity of area and multiplication as a rectangular configuration under the domain of natural numbers. Of the six study moments, five were observed, leaving out the moment of praxeological assessment. The emphasis in the constitution of the theoretical technological environment is on the numerical framework. The institutionalization of knowledge in the area is considered as a measure, which can contribute to the development of gaps in student learning, strengthening the promotion of numerical conception. Due to the emphasis of the didactic organization of the books being on the exploratory moment and on technical work, we characterize the conception of textbook as empiricist, that is, learning occurs through an inductive didactic process.

References

Bellemain, P. M. B., & Lima, P. F. (2002). Um estudo da noção de grandeza e implicações no Ensino Fundamental. Natal: Editora da SBHMat.

Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: (BNCC). Brasília, DF: MEC.

Chevallard, Y. (1999). L’ analyse des pratiques enseignantes em Théorie Anthropoligie Didactique. In: Recherches em Didatiques des Mathématiques 19(2). Grenoble: La Pensée Sauvage, 1999. p. 221-266.

Douady, R., & Perrin-Glorian, M-J. (1989). Un processus d’apprentissage du concept d’aire de surface plane. Educational Studies in Mathematics. n. 4. vol.20, p. 387- 424.

Ferreira, L. de F. D., & Bellemain, P. M. B. (2013). Estratégias utilizadas por alunos do 6º ano em questões da OBEMEP sobre as grandezas comprimento e área. Disponível em: http://sbem.web1471.kinghost.net/anais/XIENEM/pdf/2899_1501_ID.pdf Acesso em: 23 de fev. 2022.

Gascón, J. (2003). La Necesidad de utilizar modelos en didáctica de las matemáticas. Revista Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 11-37.

Giovanni Júnior, J. R. (2021). A conquista: matemática : 5º ano: ensino fundamental : anos iniciais – 1. ed. – São Paulo : FTD.

Lima, P. F., & Bellemain, P. M. B. (2010). Matemática: Ensino Fundamental. In: Carvalho, João Bosco Pitombeira Fernandes (org.). In: Coleção Explorando o Ensino. Brasília-DF. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, volume 17, p. 167-200.

Moura, A. P. de. (2019). Área de figuras planas no 6º ano do ensino fundamental: um estudo sobre aproximações e distanciamentos entre o saber ensinado e o saber aprendido. (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) . Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

Santos, M.R. (2005). Resolução de problemas envolvendo área de paralelogramo: us estudo sob a ótica do contrato didático e das variáveis didáticas. Recife.178 f. (Dissertação de Mestrado em Ensino das Ciências). Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife.

Santos, M. R., & Santos, M. C. (2015). O conceito de área de figuras geométricas planas no livro didático de matemática do 6º ano do ensino fundamental: um olhar sob a ótica da Teoria Antropológica do Didático. TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana – v. 6 - número 2.

Teles, R. A. M. (2007). A Influência de Imbricações entre Campos Conceituais na Matemática Escolar: um estudo sobre fórmulas de área de figuras geométricas planas. 2007. (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

Published

2025-03-28

Issue

Section

Artigos