Continuous distance education: video-biographical narratives of a teacher who teaches statistics in middle school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2025.e100973

Keywords:

Continuing Distance Education, Teacher's knowledge, Videobiographical Narratives, Pedagogical Practice, Teaching Statistics

Abstract

This paper aims to discuss the contributions of a distance learning continuing education process to the teaching practice of a mathematics teacher who works in Middle School, with an emphasis on teaching statistics. In addition, it seeks to analyze how this training expanded the teacher's knowledge. The theoretical discussion is based on reflections on distance learning continuing education and the knowledge necessary for teaching statistics. This is an (auto)biographical research that adopts a qualitative approach in education, developed in a distance learning space, in which a teacher narrated her professional trajectory and pedagogical practice through audiovisual resources, in synchronous and asynchronous moments. The analysis of the narratives was carried out horizontally, articulating them with theoretical reflections. From the context of teaching statistics, it is evident that the training expanded the teacher's professional knowledge, enabling the exploration of new approaches and the integration of concepts with the students' experiences. This resulted in more contextualized and reflective performance, especially in the context of remote teaching.

Author Biographies

Sidney Silva Santos, Universidade Cruzeiro do Sul

Sidney Silva Santos, Universidade Cruzeiro do Sul, https://orcid.org/0000-0002-3513-3837 e http://lattes.cnpq.br/9451813563090134.

 

Celi Espasandin Lopes, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Celi Espasandin Lopes, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, https://orcid.org/0000-0001-7409-2903 e http://lattes.cnpq.br/9699186251670702 para currículo lattes.

References

Bairral, M. A. (2007). Discurso, interação e aprendizagem matemática em ambientes virtuais a distância. Seropédica, RJ: Editora Universidade Rural.

Bairral, M. A. (2010). Uma revisão de literatura nacional sobre a aprendizagem em contextos à distância. Revista ACTA Tecnológica, 5, 188-216.

Bertaux, D. (2010). Narrativas de vida: a pesquisa e seus métodos. Natal, RN: Paulus.

Blackboard. (2021). Blackboard Collaborate. Recuperado de https://blackboard.grupoa.com.br/plataformas/blackboard-collaborate/

Bolívar, A., Domingo, J., & Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación: enfoque y metodologia. Madrid, Espanha: La Muralla.

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/

Curcio, F. (1989). Developing graph comprehension: elementary and middle school activities. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

Freire, P. (2020). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (63. ed.). Rio de Janeiro, RJ/São Paulo, SP: Paz e Terra.

Gauthier, C., Martineau, S., Desbiens, J.-F., Malo, A., & Simard, D. (2013). Ensinar: ofício estável, identidade profissional vacilante. In C. Gauthier et al. (Eds.), Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente (pp. 17-37). Ijuí, RS: Unijuí.

Gal, I. (2002). Adults' statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70, 1-52.

Lopes, C. E. (2004). Literacia estatística e INAF 2002. In M. C. F. R. Fonseca (Ed.), Letramento no Brasil: habilidades matemáticas (pp. 187-197). São Paulo, SP: Global.

Lopes, C. E. (2008). O ensino da estatística e da probabilidade na educação básica e a formação dos professores. Cadernos Cedes, 28(74), 57-73.

Lopes, C. E. (2010a). Os desafios para educação estatística no currículo de matemática. In C. E. Lopes, C. D. Q. E. S. Coutinho, & S. A. Almouloud (Eds.), Estudos e Reflexões em Educação Estatística (pp. 47-63). Campinas, SP: Mercado de Letras.

Lopes, C. E. (2010b). A educação estatística no currículo de matemática: um ensaio teórico. In Anais da 33ª Reunião Anual da ANPED (pp. 17-20). Caxambu, MG.

Lopes, C. E. (Org.). (2022). Itinerários autobiográficos de educadores estatísticos (Vol. 1, p. 263). Campinas, SP: Mercado de Letras.

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.

Passeggi, M. C. (2010). Pesquisa (auto)biográfica: sentidos e possibilidades. In Pesquisa (Auto)Biográfica e Formação de Professores: Práticas e Perspectivas. Natal, RN: EDUFRN.

Passeggi, M. C., Souza, E. C., & Vicentini, P. P. (2011). Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, 27(1), 369-386.

Passeggi, M. C. (2011). A pesquisa (auto)biográfica em educação: princípios epistemológicos, eixos e direcionamentos da investigação científica. In F. Vasconcelos & E. Atem (Eds.), Alteridade: o outro como problema (pp. 13-39). Fortaleza, CE: Expressão Gráfica.

Passeggi, M. C. (2010). Narrar é humano! Autobiografar é um processo civilizatório. In M. C. Passeggi & V. B. Silva (Eds.), Invenções de vidas, compreensão de itinerários e alternativas de formação (cap. 2, pp. 103-130). São Paulo, SP: Cultura Acadêmica.

Powell, A. B. (2013). Educação matemática e tecnologia da comunicação e informação: novos desafios e novas possibilidades. In Anais do 7º Congresso Internacional de Ensino de Matemática (pp. 16-18). Canoas, RS.

Sachs, J. (2010). The activist teaching profession. Maidenhead, Berkshire, Reino Unido: Open University Press.

Santos, S. S. (2022). Formação continuada a distância em educação estatística: práticas pedagógicas videobiografadas por professoras de matemática (Tese de doutorado). Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo.

Santos, S. S. S., Barbosa, G. C., & Lopes, C. E. (2020). Trajetórias e perspectivas da educação estatística a partir dos trabalhos apresentados no SIPEM. Educação Matemática Pesquisa, 22(1), 584-609.

Souza, C. P. (2018). Experiências videobiográficas na socioeducação de jovens privados de liberdade. In M. C. Passeggi et al. (Eds.), Pesquisa (auto)biográfica em educação: infâncias e adolescências em espaços escolares e não escolares (pp. 455-448). Natal, RN: UFRN.

Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional (3. ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Published

2025-05-28

Issue

Section

Artigos