Analysis of mathematics curriculum of the São Paulo State, high school: theoretical and methodological assumptions

Authors

  • Daniela Zanardo Rossetto Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) de Ilha Solteira e Mestre em Ensino e Processos Formativos pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Ensino de Matemática da UNESP de Ilha Solteira. http://orcid.org/0000-0001-6635-6964
  • Inocêncio Fernandes Balieiro Filho UNESP - Ilha Solteira http://orcid.org/0000-0003-4012-959X

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e67830

Abstract

In this paper we present an analysis of the Mathematics Curriculum of the São Paulo State, High School, in force since 2008, in order to discuss process of elaboration and development of the Curriculum, its theoretical presuppositions and the view of Mathematics and Mathematics teaching that underlie the document. For that, we used document analysis methodology. Through our analysis, it is possible to point out that in the curriculum it is not clear what is meant by skills and competences, that the lack of teacher support materials is an obstacle to the effective implementation of curriculum assumptions and that while the curriculum advocates the teacher's freedom to choose methodological approaches, classroom material (Student Notebook/Teacher Notebook) limits teachers' work options.

Author Biographies

Daniela Zanardo Rossetto, Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) de Ilha Solteira e Mestre em Ensino e Processos Formativos pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Ensino de Matemática da UNESP de Ilha Solteira.

Licenciada em Matemática

Inocêncio Fernandes Balieiro Filho, UNESP - Ilha Solteira

Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual de Londrina – UEL. Mestre e Doutor em Educação Matemática Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – UNESP – Câmpus de Rio Claro. Professor Assistente Doutor no Departamento de Matemática da UNESP Câmpus de Ilha Solteira. Atua há 18 anos na formação de professores. Docente permanente do Programa de Ensino e Processos Formativos Interunidades da UNESP. Líder do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Ensino de Matemática. Atua na área de Educação Matemática, dedicando-se a pesquisas com ênfase em História da Matemática, Filosofia da Matemática e Fundamentos da Matemática e Formação de Professores.

References

ALVARENGA, R. C. M. (2008). O Raciocínio lógico e a criatividade na resolução de problemas matemáticos no ensino médio. 2008. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/91278. Acesso em: 30 set. 2019.

BRASIL. (1998). Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e Quarto ciclos: Matemática. Brasília, DF.

BRASIL. (2002). Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. ENEM: documento básico. Brasília, DF.

BUSQUINI, J. A. (2013). A proposta curricular do Estado de São Paulo de 2008: discurso, participação e prática dos professores de Matemática. 2013. 235 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo – SP. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-02072013-133610/pt-br.php. Acesso em: 30 set. 2019.

INEP (2019). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2018. [online]. Brasília: INEP. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/resultados-e-resumos. Acesso em 19 out.2019.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M.E.D.A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.

MORAIS, R. S.; ONUCHIC, L. R. Uma abordagem histórica da resolução de problemas. In: ONUCHIC, L. R. et al. (Org.). Resolução de problemas: teoria e Prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. p. 17-34.

ONUCHIC, L. R; ALLEVATO, N. S. G. (2011). Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez.

ONUCHIC, L. R. (2012). A resolução de problemas na educação matemática: onde estamos e para onde iremos? In: Jornada de educação matemática, 4.; Jornada regional de educação matemática, 17., Passo Fundo. Anais... Passo Fundo: [S. n.].

PERRENOUD, P. (1999). Construir as Competências desde a Escola. Porto Alegre: Artmed.

NCTM. (1989). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

NCTM. (1991). Professional Standards: for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

NCTM. (1995). Assessment Standards for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

SÃO PAULO. (2012). Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Currículo do Estado de São Paulo: matemática e suas tecnologias. São Paulo. Disponível em: http:// www.educacao.sp.gov.br/curriculo. Acesso em: 30 set. 2019.

SÃO PAULO. (2019). Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Currículo Paulista. São Paulo. Disponível em: http://www.escoladeformacao.sp.gov.br/portais/Portals/84/docs/pdf/curriculo_paulista_26_07_2019.pdf. Acesso em: 19 out. 2019.

Published

2020-05-28

Issue

Section

Currículo e Educação Matemática