Geometry in the final years of elementary education: an analysis of curriculum references under the perspective of the ontossemiotic approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e70404

Abstract

This article presents an analysis of curricular references regarding the geometric knowledge to be developed in the final years of Elementary School. It is an integral part of an ongoing research that aims to investigate the possibilities of establishing a curriculum for geometry in the final years of elementary school, in the region of the 36th Regional Education Coordination (CRE) of the State of Rio Grande do South, taking as reference the constructs of the Ontosemiotic Approach to Knowledge and Mathematical Instruction (EOS). The analysis is based on elements of Discursive Textual Analysis and as a reference to the Epistemic Suitability of the EOS. Firstly, we highlight the epistemic analysis produced in the document that presents the BNCC, with regard to geometric knowledge, and then, the analysis performed in the document that presents the curriculum proposal of a Municipality belonging to the 36th CRE, taking as reference the BNCC. Results indicate the presence, in the Common National Curriculum-BNCC, in an equitable way, of the epistemic components problem-situations, language, rules, arguments and relations. In the Curricular Proposal analyzed, it was possible to notice the forwarding of a work with Geometry focused on situations involving quantities and measures, with little emphasis on situations involving geometric objects and their properties. In addition, the BNCC points to a work with the geometry of transformations, as well as formal aspects of study of geometric objects, which are not present in the Curriculum Proposal. It is noteworthy that the document analyzed is under restructuring.

Author Biographies

Miriam Ferrazza Heck, ULBRA

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Especialização em Metodologia de Ensino de Matemática pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI), Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pelo Centro Universitário Franciscano (UNIFRA). Atualmente está cursando Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil
(ULBRA)

Carmen Teresa Kaiber, Universidade Luterana do Brasil- ULBRA

Doutora em Ciências da Educação e professora titular do curso de Mateática e do Programa de Pós- Graduação em Ensino de Ciências e Matemática- ULBRA.

References

Bulos, A. M. M., Souza, E. S. (2011). A Ausência da Geometria na Formação dos Professores de Matemática: causas e consequências. In Anais XIII CIAEM- IACME, Recife, PE. Recuperado de https://xiii.ciaem-redumate.org/index.php/xiii_ciaem/xiii_ciaem/paper/viewFile/1433/1073.

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC/SEF. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/.

Creswell, J. W. (2014). Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre: Penso.

Fonseca, M. da C. F. R., & et al. (2009). O ensino da Geometria na Escola Fundamental: três questões para a formação do professor dos ciclos iniciais. Belo Horizonte: Autêntica.

Godino, J. D. (2011) Indicadores de la idoneidade didáctica de processos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. In anais do XIII CIAEM – IACME. Recife, PE. Recuperado de https://www.ugr.es/~jgodino/eos/jdgodino_indicadores_idoneidad.pdf

Godino, J. D., Batanero, C., & Font, V. (2008). Um Enfoque Ontossemiótico do Conhecimento e a Instrução Matemática. Acta Scientiae, v. 10, n. 2, 7-37.

Godino, J. D., Contreras, Á., & Font, V. (2006). Análisis de procesos de instrucción basado en el enfoque ontológico-semiótico de la cognición matemática. Departamento de Didáctica de la Matemática Universidad de Granada. Recuperado de http://www.ugr.es/~jgodino/funcionessemioticas/analisis_procesos_instruccion.pdf

Godino, J.D., Giacomone, B., Batanero, C. & Font, V. (20170 Enfoque ontosemiótico de los conocimientos y competencias del profesor de matemáticas. Bolema, 31 (57), 90-113. Recuperado de http://enfoqueontosemiotico.ugr.es/documentos/Godino-CCDM.pdf

Heck, M. F., Kaiber, C. T. (2019). O Ensino de Geometria nos Anos Finais do Ensino Fundamental: Uma Análise Epistêmica das Orientações Curriculares Brasileiras. In Anais XV CIAEM- IACME. Medellín, Colômbia. Recuperado de https://conferencia.ciaem-redumate.org/index.php/xvciaem/xv/paper/viewFile/500/550

Heck, M. F., Kaiber, C. T. (2017). Proposta Curricular de Matemática do Município de Ijuí- RS: uma análise do componente Geometria. In Anais VII Congresso Internacional de Ensino da Matemática. Canoas, RS: Universidade Luterana do Brasil. Recuperado de http://www.conferencias.ulbra.br/index.php/ciem/vii/paper/viewFile/7845/4277

Ijuí, Secretária Municipal de Educação. (2011) Ensino Fundamental de nove anos: novos passos II. Ijuí.

Moraes, R., & Galiazzi, M. do C. (2007). Análise Textual Discursiva. Ijuí: UNIJUI.

Pires, C. M. C. (2000). Currículos de Matemática: da organização linear à ideia de rede. São Paulo: FTD.

Pires, C. M. C. (2008). Educação Matemática e sua Influência no Processo de Organização e Desenvolvimento Curricular no Brasil. Bolema, Ano 21(29),13- 42.

Published

2020-05-28

Issue

Section

Currículo e Educação Matemática