Model For Evaluation of concepts necessary for learning calculus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e93802

Keywords:

Mathematics Teaching, Differential and Integral Calculus Teaching, Pre-Calculus, Learning Assessment

Abstract

Thinking about the difficulties faced by students entering Engineering courses, with regard to learning Differential and Integral Calculus (DIC), has raised several discussions about which concepts would be necessary for learning this discipline. With the objective of proposing a model for evaluating concepts necessary for learning DIC, bibliographical research was carried out on the National Engineering Guidelines, the characterization of Pre-Calculus courses and the instruments for evaluating Mathematics concepts. The model is based on strata of numerical, algebraic and functional mathematical knowledge, combined with proportional, covariational and quantitative thinking skills.

Author Biographies

Alex Sandro de Castilho, Federal University of Technology of Paraná

Doutorando em Ensino de Ciências e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

André Luis Trevisan, Federal University of Technology of Paraná

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, câmpus Londrina.

Diego Marczal, Federal University of Technology of Paraná

Doutor em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), na área de Sistemas Tutores Inteligentes (STIs). Docente e pesquisador da Coordenação do Curso de Tecnologia em Sistemas para Internet, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), câmpus Guarapuava.

References

Adjiage, R., & PlUvinAge, F. (2012). Strates de compétences en mathématiques. Repères IREM, Nancy, 88, 43-72.

Alvarenga, K.B.; Sampaio, M.M. (2016). Obstáculos referentes às relações de representação aritmética e algébrica de grandezas. In: Fonseca, L. (Org.). Didática do Cálculo: epistemologia, ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora Livraria da Física, 1, 131-144.

Andrade, F., Esquincalha, A., & Oliveira, A. T. (2019). O Pré-Cálculo nas licenciaturas em matemática das instituições públicas do Rio de Janeiro: o prescrito. VIDYA, 39(1), 131-151.

Andrade, F. C., Oliveira, A. T. & da Conceição Esquincalha, A. (2020). Um estado da arte das pesquisas brasileiras sobre Pré-Cálculo. Revista Boem, 8(16), 91-111.

Brasil. (2022a). Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Recuperado de <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem>

Brasil. (2022b). Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAED). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Recuperado de <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/saeb>

Brasil. (2022c). Prova Brasil. Ministério da Educação. Recuperado de <http://portal.mec.gov.br/prova-brasil/apresentacao>

Brasil. (2022d). Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (Pisa). Ministério da Educação. 2022d. Recuperado de <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/pisa>

Brasil. (2019). Resolução CNE/CES 2/2019. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia. Diário Oficial da União, Brasília, 26 de abril de 2019, Seção 1, p. 43-44.

Brasil. (2011). PDE: Plano de Desenvolvimento da Educação - Prova Brasil: ensino fundamental: matrizes de referência, tópicos e descritores. Ministério da Educação. Brasília: MEC, SEB; Inep, Recuperado de

<http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/prova%20brasil_matriz2.pdf>

Brasil. (2009). Ministério da Educação. Termo de Referência. Novo ENEM e Sistema de Seleção Unificada. NET, 08 abr.

Carlson, M. P., Madison, B., & West, R. D. (2015). A study of students’ readiness to learn calculus. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 1, 209-233.

Carlson, M., Oehrtman, M., & Engelke, N. (2010). The precalculus concept assessment: A tool for assessing students’ reasoning abilities and understandings. Cognition and Instruction, 28(2), 113-145.

Castilho, A. S., Trevisan, A. L., & Marczal, D. (2022). Conception of Learning Objects with Feedback for Self-Regulation of Learning Mathematical Concepts Necessary for Differential and Integral Calculus. Acta Scientiae, 24(7), 176-201.

Castillo-Garsow, C. (2010). Teaching the Verhulst model: A teaching experiment in covariational reasoning and exponential growth. Arizona State University.

Cuevas-Vallejo, C. A., Pineda, M. D., & Reyes, M. M. (2018). Una propuesta para introducir el pensamiento funcional y concepto de función real, antes de un curso de cálculo diferencial. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 10(2), 20-38.

Cuevas, C. A., Martínez, M. & Pluvinage, F. (2012). Promoviendo el pensamiento funcional en la enseñanza del cálculo: un experimento con el uso de tecnologías digitales y sus resultados. Annales de Didactique et de Sciences Cognitives, 17, 137-168.

Godoy, E. V., & Gerab, F. (2018). Transição ensino médio-ensino de engenharia na perspectiva do professor de matemática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 11(2), 361-385.

Liao, T., Motta, M., & Fernandes, C. (2021). Avaliando o “PISA” matemática. REVEMAT: Revista Eletrônica de matemática, 16, 1-20.

Lima, G. L. et al. (2021) O novo normal no ensino de Ciência Básicas e Matemática na Engenharia: os caminhos abertos - e pedras neles reveladas - pelas experiências vivenciadas durante a pandemia de COVID -19. In: Adriana Maria Tonini e Tânia Regina Dias Silva Pereira (Org.). Formação Em Engenharia: Tecnologia, Inovação E Sustentabilidade. Centro Empresarial Norte: ABENGE, 1, 92-146.

Mendes, M. T., Trevisan, A. L., & Elias, H. R. (2018). A utilização de TDIC em tarefas de avaliação: uma possibilidade para o ensino de Cálculo Diferencial e Integral. Debates em Educação, 10(22), 140-163.

Menestrina, T. C. (2012). Alternativas para uma aprendizagem significativa em engenharia: curso de matemática básica. Revista de Ensino de Engenharia, 30(1), 52-60.

Moore, K. C. (2012). Coherence, quantitative reasoning, and the trigonometry of students. Quantitative reasoning and mathematical modeling: A driver for STEM integrated education and teaching in context, 2, 75-92.

Moraes, G. C., & Jelinek, K. R. (2017). Escola e Prova Brasil: como as práticas escolares podem influenciar os índices de proficiência em Matemática. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, 3(2), 94-103.

Martínez Reyes, M., Soberanes-Martín, A., & Sánchez Soto, J. M. (2017). Análisis correlacional de competencias matemáticas de pruebas estandarizadas y pre-requisitos matemáticos en estudiantes de nuevo ingreso a Ingeniería en Computación. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 946-974.

Soares, D. J. M., Soares, T. E. A., & Dos Santos, W. (2021). Análise da qualidade psicométrica da prova de matemática do Exame Nacional do Ensino Médio brasileiro de 2018. Actualidades Investigativas en Educación, 21(1), 86-115.

Ten Caten, C. S. (2020). Reestruturação do ensino da engenharia de produção: fomentar a inovação e o empreendedorismo. A universidade do futuro, 133-153.

Thompson, P. W. (2012). Advances in research on quantitative reasoning. In Quantitative reasoning: Current state of understanding, 2, 143-148.

Torres, J. B. et al. (2021) Propostas de Melhorias para os Cursos de Graduação em Engenharia por meio de uso de Métodos de Inovação e de Criatividade. In: Tonini, A. M.; Pereira, T. R. D. S. (Org.). Formação Em Engenharia: Tecnologia, Inovação E Sustentabilidade. Brasília: ABENGE – Associação Brasileira de Educação em Engenharia, 1, 11-52.

Trevisan, A. L., & Mendes, M. T. (2018). Ambientes de ensino e aprendizagem de Cálculo Diferencial e Integral organizados a partir de episódios de resolução de tarefas: uma proposta. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 11(1).

Zarpelon, E., de Resende, L. M. M., & Reis, E. F. (2017). Análise do desempenho de alunos ingressantes de engenharia na disciplina de Cálculo Diferencial e Integral I. Interfaces da Educação, 8(22), 303-335.

Zarpelon, E. et al. (2015). Provas do Enem e o Desempenho na Disciplina de Cálculo 1 nos Cursos de Engenharia: Análise de Possíveis Relações. In: Anais do XLIII Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia - COBENGE. São Bernardo do Campo, SP, Brasil.

Published

2024-09-17

Issue

Section

Artigos