Analysis of the dominant epistemological model for teaching conics in high school textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e95781

Keywords:

Epistemological Model Of Reference, Anthropological Theory Of Didactics, Conics

Abstract

The objective of this work is to carry out an investigation into high school books from public schools in Pará, in order to identify the dominant epistemological model in exposing the content of analytical geometry, in particular, the study of the geometry of conics, taking as a reference the anthropological theory of didactic and the reference epistemological models developed by Benito (2019), in his doctoral thesis, were used as reference. The adopted methodology was the bibliographical qualitative research. The choice of books was made according to their acquisition in the public network and based on the National Textbook Program (2020). We also seek to carry out a survey of scientific studies, to understand how the learning of conic figures develops in High School. Regarding the performed analyses, we identified that although there is a distinction between the authors' predilection regarding which geometry to work on teaching and learning conics, analytical geometry stands out in relation to synthetic geometry. It is thus concluded that the content on Conics still receives a very algebraic treatment in basic education.

References

Andrade, R. C. A. (2007). Geometria analítica plana: praxeologias matemáticas no ensino médio. 2007. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal do Pará, Belém.

Balestri, R. Matemática: Interação e tecnologia, v. 3. 2. ed. São Paulo, 2016.

Benito, R. N. (2019). Construção de um percurso de estudo e pesquisa para formação de professores: o ensino de cônicas. 220 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática)-Pontifícia Universidade Católica De São Paulo- PUC, São Paulo.

Brasil. Ministério da Educação e Cultura. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. (2006). v. 2. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília. MEC/SEB.

Chevallard, Y. (1986). La transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné. Grenoble: La Pensée Sauvage.

Chevallard, Y. (1989). Le passage de l'arithmétique à l'algèbre dans l'enseignement des mathématiques au collège – Deuxième partie. Perspectives curriculaires: la notion de modélisation. Petit X, 19, p. 43-75.

Chevallard, Y. (19980. Analyse des pratiques enseignantes et didactique des mathématiques: L’approche anthropologique. Actes de I’U. E. de La Rochell.

Chevallard, Y. (1999). L’analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du didactique. Recherches en didactiques desmathématiques. V. 19, 221-265.

Chevallard, Y. (2007). Passé et présent de la théorie anthropologique du didactique. In: Congrés international sur la théorie anthropologique du didactique, Jaén Anais [...]. Jaén: Universidad de Jaén.

Chevallard, Y., Bosch, M., Gascón, J. (2001). Estudar matemáticas: o elo perdido entre o ensino e a aprendizagem. Tradução: Daisy Vaz de Moraes, Porto Alegre: Artmed.

Costa, A. C. (2015). Geometria analítica no espaço: Análise das organizações matemática e didática nos materiais didáticos. 113 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC), São Paulo.

Dante, L. R. (2016). Matemática: contexto e aplicações. Ensino médio. 3. Ed. São Paulo: ática.

Gil, A. C. (2005). Metodologia do ensino superior. São Paulo: Atlas.

Delgado, T. A. S. (2006). Lo Matemático en el Diseño y Analisis de Organizaciones Didácticas: los sistemas de numeración y la medida de magnitudes. Memória para optar al Grado de Doctor. Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Educación, Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Madri.

Gascón, J. (2018). Os modelos epsitemológico de referência como instrumento de emancipação da didática e da história da matemática. In: Almouloud, S. A.; Farias, L. M. S.; Henriques, A (org.). A Teoria Antropológica do Didático:princípios e fundamentos. Curitiba: CRV, 51-76.

Iezzi, G., Dolce, O. D. D., Périgo, R. A., Nilze, A. (2016). Matemática: ciência e aplicações. Ensino médio. v. 3. 9. ed. São Paulo: Saraiva.

Jesus, C. S., Santos, L., Sousa, W., Queiroz, D. C. (2017). Os processos de ensino e aprendizagem das Cônicas no ensino médio- desafios e possibilidades .Instituto federal de Goiás- IFG- Campos Valparaiso. Goiás.

Leonardo, F. M. (2016). Conexões com a Matemática. Ensino médio: v. 3. 3. Ed. São Paulo: Morderna.

Macena, Marta Maria Maurício. (2007). Contribuições da investigação em sala de aula para uma aprendizagem das secções cônicas com significado. Disertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) – Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2007.

Machado, N. J. (1996). Sobre livros didáticos: quatro pontos. Em aberto, v. 16, n. 69, 4-10.

Siqueira, C. A. F. (2016). UM ESTUDO DIDÁTICO DAS CÔNICAS: Quadros, Registros e Pontos de Vista. (Mestrado em Educação Matemática) Pontifícia Universidade Católica De São Paulo.

Varella, M. (2010). Provas e demonstrações na geometria analítica: análise das organizações didática e matemática nos materiais didáticos. 214 p. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC). São Paulo.

Published

2024-08-22

Issue

Section

Artigos