A teaching approach to complex numbers through the history of mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e96011

Keywords:

Complex Numbers, History of Mathematics in Teaching, Didactic Proposal

Abstract

The need to think about new approaches to teaching mathematics, especially Complex Numbers, that can enable effective learning of mathematical concepts. This article aims to propose a didactic sequence for teaching and learning Complex Numbers in Basic Education, with the methodological use of the History of Mathematics. It follows a qualitative approach, using bibliographical research as an instrument, developed in books, dissertations, articles, among others, in which conceptual dialogues were brought together that served to compose the didactic sequence, contributing to answering some questions, namely: how did it happen? the emergence of Complex Numbers? And, how can the History of Mathematics be used as a resource in the development of a didactic proposal that promotes the construction of mathematical notions by students while learning Complex Numbers? Bearing in mind that the correct planning and execution of a didactic sequence for teaching content can facilitate the formalization of content and increase student motivation during the development of skills and abilities. The proposal resulting from this research is a didactic sequence for teaching, using the History of Mathematics, intended to contextualize and attribute meanings to the learning of Complex Numbers, for basic education students.

Author Biography

Mayane Silva de Sousa, Universidade Federal do Norte do Tocantins

Licencianda em Matemática, pela Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT.

References

Amaral, J. J. F. (2007). Como fazer uma pesquisa bibliográfica. Fortaleza, CE: Universidade Federal do Ceará. Recuperado de: http://200.17.137.109:8081/xiscanoe/courses-1/mentoring/tutoring/Como%20fazer%20pesquisa%20bibliografica.pdf.

Andrade, M. M. (2010). Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. São Paulo: Atlas.

Boccato, V. R. C. (2006). Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Rev. Odontol. Univ. 18(3), 265-274. Recuperado de https://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_odontologia/pdf/setem bro_dezembro_2006/metodologia_pesquisa_bibliografica.pdf.

Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília.

Cendron, L. W. (2021). Números complexos: um estudo de suas aplicações. (Trabalho de Conclusão de Curso Licenciatura em Matemática). Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó.

Cerri, C.,& Monteiroo, M. (2001). História dos Números Complexos. Centro de Aperfeiçoamento de Ensino de Matemática Instituto de Matemática e Estatística da USP. São Paulo. Recuperado de: https://www.ime.usp.br/~martha/caem/complexos.pdf

Dante, L. R. (2016). Matemática: contexto e aplicações. São Paulo: Ática.

Farago, J. L. (2003). Do ensino da História da Matemática à sua contextualização para uma aprendizagem significativa. (Dissertação de Mestrado em Engenharia de Produção). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Garbi, G. G. (2010). Romance das equações algébricas. São Paulo: Editora Livraria da Física.

Gerhardt, T. E., & Silveira, D. T. (2009) Métodos de pesquisa. 1 ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS. Recuperado de: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/52806/000728684.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas.

Gomes, R. (2013). Números complexos e polinômios: estratégias de ensino para aplicação por meio do GeoGebra. (Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática). Universidade Estadual de Maringá, Maringá.

Mendes, I. A. (2009). Investigação Histórica no Ensino da Matemática. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Ltda, 2009.

Mendes, I. A., & Chaquiam, M. (2016). História nas aulas de Matemática: fundamentos e sugestões didáticas para professores. Belém: SBHMat.

Miguel, A. (2009). As potencialidades pedagógicas da história da matemática em questão: argumentos reforçadores e questionadores. Zetetike, 5( 2), 73-89. Recuperado de: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646848/13749.

Miguel, A., & Miorim, M. Â. (2011). História na Educação Matemática: propostas e desafios (2 ed.). Belo Horizonte: Autêntica.

Motta, C. D. V. B., & Ferreira. V. L. (2007). Uma perspectiva para a história da matemática na formação de professores das séries iniciais. São Paulo: Unicentro

Paraná. (2008). Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares para os anos finais do Ensino Fundamental e para o Ensino Médio. Curitiba: SEED.

Roque, T. (2012). História da Matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar.

Roque, T., & Pitombeira, J. B. de. (2012). Tópicos de História da Matemática. Coleção PROFMAT – Sociedade Brasileira de Matemática. Rio de Janeiro.

Stewart, I. (2013). Dezessete equações que mudaram o mundo. Rio de Janeiro: Zahar.

Struik, D. J. (1992). História concisa das matemáticas. Lisboa: Gradiva.

Zabala, A. (1998). A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed.

Published

2024-09-17

Issue

Section

Artigos