Augmented reality and the History of Mathematics: a case study in Primary Education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e96177Keywords:
Augmented Reality, History of Mathematics, Teaching Mathematics, Polyhedra, Elementary SchoolAbstract
The use of technological resources is part of digital inclusion at school, especially in the final years of Elementary School. Therefore, several methodologies, by different teachers, have been used to help their contributions to learning in the classroom. In this work, we seek to contribute to these discussions, based on Augmented Reality, from the Teaching of Mathematics on the History of Mathematics. The objective is to investigate the constructions of AR Solids in Augmented Reality, especially the inclusion of the History of Mathematics for students in the final years of Elementary School in the teaching of polyhedra. For clipping and exemplifying purposes, we analyze the QR-Codes structured in the application, widely used in the final years of Elementary School with the use of the tablet and encouraged by the history of the emergence of these geometric objects. Through a case study with a qualitative approach, we carried out an application of five activities divided into three theoretical and practical classes with printed material related to the codes of each polyhedron. As a result, it was possible to observe, as a research participant, the epistemological role of this type of application for Mathematics Teaching, considering that they are technological resources that contribute to encourage different geometric thoughts, although their main role is to help the student in the visualization and understanding of history among other cognitive aspects of mathematics
References
Bernardes, A. (2019). Uma Proposta para Integrar a História da Matemática ao Ensino de Matemática: história das matrizes e as regras do discurso matemático. Hipátia, 4(1), 84-101.
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Ministério da Educação. Brasília: MEC. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18 jul. 2023.
Brito, G. S., & Purificação, I. Educação e Novas Tecnologias: um repensar. São Paulo: Pearson, 2012.
Brito, J. G. R., & Geller, M. T. B. (2019). MoleculAR: simulador para o auxílio no ensino de química molecular para estudantes da 1º série do ensino médio usando realidade aumentada. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, 6(1), 70–89.
Camargo, F., & Daros, T. (2021). A sala de aula digital: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo, on-line e híbrido (1ª ed.). Porto Alegre: Penso.
Costa, F. A., Rodriguez, C., Cruz, E., & Fradão, S. (2012). Repensar as TIC na educação: o professor como agente transformador. Lisboa: Santillana.
D’Ambrosio, U. (2009). Educação matemática: da teoria à prática (17ª ed). São Paulo: Papirus.
Eves, H. (2011). Introdução à História da Matemática. (Eds.). Domingues, H. H. (5ª ed.). Campinas: Editora Unicamp.
Flick, U. (2004). Introdução à pesquisa qualitativa (2ª ed.). Porto Alegre: Bookman.
Fossa, J. (2020). Lectura de textos históricos en el aula. Revista Paradigma, 41, 116-132.
Fuza, Â. F., & Miranda, F. D. S. S. (2020). Tecnologias digitais, letramentos e gêneros discursivos nas diferentes áreas da BNCC: reflexos nos anos finais do ensino fundamental e na formação de professores. Revista Brasileira de Educação, 25.
Gil, A. C. (2010). Como elaborar projetos de pesquisa (5ª ed.). São Paulo: Atlas.
Gil, A. C. (2021).Como fazer pesquisa qualitativa. São Paulo: Atlas, 1.
Lemos, B. M., & Carvalho, C. V. de A. (2010). Uso de realidade aumentada para apoio ao entendimento da relação de Euler. Revista Novas Tecnologias na Educação, 8(2).
Libâneo, J. C. (2017). Didática. São Paulo: Cortes.
Lima, M. G., & Rocha, A. A. S. da. (2022). As Tecnologias Digitais no Ensino de Matemática. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 8(5), 729–739.
Miguel, A., & Miorim, M. A. (2011). História na Educação Matemática: propostas e desafios (2ª ed.). Belo Horizonte: Autêntica Editora, 208 p. (Coleção Tendências em Educação Matemática).
Minayo, M. C. S. (Org.). (2009). Pesquisa social: teoria, método e criatividade (28ª ed.). Petrópolis: Vozes.
Moran, J. M. (2007). A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. São Paulo: Papirus.
Mota, F. da C. Q. (2021). O uso das TDIC no Ensino Médio Integrado em um Campus do IFNMG, no contexto do ensino remoto. (Dissertação de Mestrado Profissional em Educação). Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, Brasil.
Palhano, M., Oliveira, F. de., & Grossi, L. (2019). A realidade aumentada no ensino de sólidos geométricos. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), 1012.
Roque, T. (2012). História da Matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
Sales, M. V. S., & Kenski, V. M. (2021). Sentidos da Inovação em suas Relações com a Educação e as Tecnologias. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade, 30(64), 19-35.
Silva, R. C. D. da., & Vasconcelos, C. A. (2019). Realidade Aumentada como Apoio à Aprendizagem de Poliedros. Ensino da Matemática em Debate, 6(2), 50–71.
Yin, R. K. (2015). Estudo de caso: planejamento e métodos. (Trad. Grassi, D.) (2ª ed.). Porto Alegre: Bookman
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paulo Vitor da Silva Santiago, Francisco Cleuton de Araújo, José Rogério Santana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).