Augmented reality and the History of Mathematics: a case study in Primary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e96177

Keywords:

Augmented Reality, History of Mathematics, Teaching Mathematics, Polyhedra, Elementary School

Abstract

The use of technological resources is part of digital inclusion at school, especially in the final years of Elementary School. Therefore, several methodologies, by different teachers, have been used to help their contributions to learning in the classroom. In this work, we seek to contribute to these discussions, based on Augmented Reality, from the Teaching of Mathematics on the History of Mathematics. The objective is to investigate the constructions of AR Solids in Augmented Reality, especially the inclusion of the History of Mathematics for students in the final years of Elementary School in the teaching of polyhedra. For clipping and exemplifying purposes, we analyze the QR-Codes structured in the application, widely used in the final years of Elementary School with the use of the tablet and encouraged by the history of the emergence of these geometric objects. Through a case study with a qualitative approach, we carried out an application of five activities divided into three theoretical and practical classes with printed material related to the codes of each polyhedron. As a result, it was possible to observe, as a research participant, the epistemological role of this type of application for Mathematics Teaching, considering that they are technological resources that contribute to encourage different geometric thoughts, although their main role is to help the student in the visualization and understanding of history among other cognitive aspects of mathematics

Author Biographies

Paulo Vitor da Silva Santiago, Federal University of Ceará

Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN), polo UFC. Mestre em Ciências e Matemática no Programa de Pós Graduação (PPGENCIMA) da Universidade Federal do Ceará (UFC) na linha de pesquisa Tecnologias Digitais (TD) no Ensino de Ciências e Matemática. Especialização no Ensino de Matemática (ISEIB), Especialização em Nutrição Clínica e Esportiva (UNIQ), Especialização em Docência na Educação Profissional, Científica e Tecnológica (IFCE), Especialização em Gestão Escolar: Administração, Supervisão e Orientação (ÚNICA), Especialização em Tecnologias Digitais e Inovação na Educação (ÚNICA), Especialização em Docência no Ensino Superior (ÚNICA), Especialização em Matemática, suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho (UFPI), Especialização em Educação Digital (SENAI-SC). Especializando em Ensino de Matemática: Anos Finais do Ensino Fundamental (UFPI), Licenciatura em Matemática (IFCE), Tecnólogo em Alimentos (CENTEC), Licenciatura em Filosofia (FAERPI), Licenciando em Educação Física (UECE). Atualmente é professor de Matemática - SEDUC CE. Membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Regional Ceará (SBEM-CE). Membro do Grupo de Estudos Tecendo Redes Cognitivas de Aprendizagem (G-TERCOA).

Francisco Cleuton de Araújo, Federal University of Ceará

Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática no Programa de Pós-Graduação da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN) pela Universidade Federal do Ceará. Mestre em Matemática pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (2016). Especialista em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Ceará (2021). Especialista em Ensino de Física pela Universidade Federal do Ceará (2010). Graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (2007). Tem experiência na área de Matemática e Física, com ênfase em Ensino de Matemática e Física. Professor efetivo de Matemática da rede municipal (SME Fortaleza). É colaborador no curso de Licenciatura em Matemática da UAB/UFC. Foi membro do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM) da Universidade Estadual do Ceará. É membro do Grupo Tecendo Redes Cognitivas (G-Tercoa), vinculado à Universidade Federal do Ceará.

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Published

2024-09-17

Issue

Section

Artigos