A meta-analytical study on terminologies and theoretical-methodological foundations for laboratories associated with mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e96992

Keywords:

Laboratory, Mathematics, Meta-analysis, Terminology, Theoretical-methodological foundation

Abstract

In this article, we present the fruits of a meta-analytical production of academic works inventoried in a doctoral investigation, whose objective was to expand the understanding of laboratories associated with Mathematics, present in master's dissertations and doctoral theses, produced in Brazil, between 1983 and 2022. The analysis of previously defined variables allowed the study in two dimensions: the terminological (how they were named), and; the theoretical-methodological (how they based their practices). In the first part of the study, we identified that more than half of the works analyzed did not present arguments for choosing the terminology used for laboratories. In the second part, after preparing a ranking of citations to reference works used in the works studied, we found that only a third of the academic productions studied did not present any methodological arguments linked to the use of the laboratory.

Author Biographies

Carlos Eduardo de Oliveira, Pernambuco Federal Institute

Carlos Eduardo de Oliveira
Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)
Professor do Instituto Federal de Pernambuco (IFPE)
E-mail: carlos.eduardo@pesqueira.ifpe.edu.br
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5824-2211
Link para Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3674725620055994

José Luiz Cavalcante, State University of Paraíba

José Luiz Cavalcante
Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)
Professor da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).
E-mail: zeluiz.edmat@gmail.com
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2814-9264.
Link para o Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8710332691223939

Vladimir Lira Veras Xavier Andrade, Federal Rural University of Pernambuco

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) e em Sciences de l'Éducation pela Universidade Lumière Lyon 2 (em cotutela).
Professor do Departamento de Matemática da Universidade Federal Rural de Pernambuco.
E-mail: vladimir.andrade@ufrpe.br
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2679-2187
Link para o Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/0444049669138617

References

Charaudeau, P. (2005). Uma análise semiolingüística do texto e do discurso. In M. A. L. Pauliukonis & S. Gavazzi. (Eds.), Da língua ao discurso: reflexões para o ensino. (pp. 11–27). Rio de Janeiro: Lucerna. Recuperado de https://cutt.ly/U255eJ3

Ewbank, W. A. (1971). The Mathematics Laboratory: What? Why? When? How? The Arithmetic Teacher – JSTOR/NCTM, 18(8), 559–564. Recuperado de https://goo.gl/aQnNhq

Fiorentini, D. (1993). Memória e análise da pesquisa acadêmica em educação matemática no Brasil: o banco de teses do CEMPEM/FE-UNICAMP. Zetetiké, 1(1), 55-76. Recuperado de https://cutt.ly/V26op1r

Fiorentini, D. & Lorenzato, S. (2006). Investigação em Educação Matemática (1ª ed). Campinas: Autores Associados.

Guérios, E. C. (2002). Espaços oficiais e intersticiais da formação docente: histórias de um grupo de professores na área de ciências e matemática (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Estadual Campinas, Campinas.

Kilpatrick, J. (1996). Ficando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional científico. Zetetiké, 4(1), 99-120. https://doi.org/10.20396/zet.v4i5.8646867

Kline, M. (1976). O fracasso da Matemática Moderna. São Paulo: Ibrasa.

Lorenzato, S. (Ed.). (2006a). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores (1ª ed). Campinas: Autores Associados.

Lorenzato, S. (2006b). Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In S. Lorenzato. (Ed.), O Laboratório de ensino de Matemática na formação de professores. (1ª ed, pp. 3-37). Campinas: Editores Associados.

Oliveira, A. M. N. (1983). Laboratório de Ensino e aprendizagem em Matemática: As razões de sua necessidade (Dissertação Mestrado em Educação). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

FULANOS (2023) >>> Referência ausente para não identificar os autores deste artigo <<<

Ribeiro, A. L. A. (2019). A utilização do Laboratório de Educação Matemática na escola: experiências com professores que ensinam matemática (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora.

Rodrigues, F. C. (2011). Laboratório de Educação Matemática: descobrindo as potencialidades do seu uso em um curso de formação de professores (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Rodrigues, F. C. & Gazire, E. S. (2015a). Laboratório de Educação Matemática na Formação de Professores. Curitiba: Appris.

Rodrigues, F. C. & Gazire, E. S. (2015b). Os diferentes tipos de abordagem de um laboratório em matemática e suas contribuições para a formação de professores. REVEMAT, 10 (1), 114-131. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2015v10n1p114.

Santos, M. G. (2018). Laboratório de Educação Matemática “Zaíra da Cunha Melo Varizo”: Um mosaico sobre a formação de professores no IME/UFG (Dissertação de Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Federal de Goiás, Goiânia.

Saussure, F. (2006). Curso de Linguística Geral. Tradução: Antônio Chelini, José Paulo Paes, Izidoro Blikstein. (27ª ed.). São Paulo: Cultrix.

Tahan, M. (1962). Didática da Matemática (Vol. 2). São Paulo: Saraiva.

Turrioni, A. M. S. (2004). O Laboratório de Educação Matemática na formação inicial de professores (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

Turrioni, A. M. S. & Perez, G. (2006). Implementando um laboratório de educação matemática para apoio na formação de professores. In S. Lorenzato. (Ed.), O Laboratório de ensino de Matemática na formação de professores. (1ª ed, pp. 57-76). Campinas: Editores Associados.

Published

2024-08-22

Issue

Section

Artigos