A meta-analytical study on terminologies and theoretical-methodological foundations for laboratories associated with mathematics
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e96992Keywords:
Laboratory, Mathematics, Meta-analysis, Terminology, Theoretical-methodological foundationAbstract
In this article, we present the fruits of a meta-analytical production of academic works inventoried in a doctoral investigation, whose objective was to expand the understanding of laboratories associated with Mathematics, present in master's dissertations and doctoral theses, produced in Brazil, between 1983 and 2022. The analysis of previously defined variables allowed the study in two dimensions: the terminological (how they were named), and; the theoretical-methodological (how they based their practices). In the first part of the study, we identified that more than half of the works analyzed did not present arguments for choosing the terminology used for laboratories. In the second part, after preparing a ranking of citations to reference works used in the works studied, we found that only a third of the academic productions studied did not present any methodological arguments linked to the use of the laboratory.
References
Charaudeau, P. (2005). Uma análise semiolingüística do texto e do discurso. In M. A. L. Pauliukonis & S. Gavazzi. (Eds.), Da língua ao discurso: reflexões para o ensino. (pp. 11–27). Rio de Janeiro: Lucerna. Recuperado de https://cutt.ly/U255eJ3
Ewbank, W. A. (1971). The Mathematics Laboratory: What? Why? When? How? The Arithmetic Teacher – JSTOR/NCTM, 18(8), 559–564. Recuperado de https://goo.gl/aQnNhq
Fiorentini, D. (1993). Memória e análise da pesquisa acadêmica em educação matemática no Brasil: o banco de teses do CEMPEM/FE-UNICAMP. Zetetiké, 1(1), 55-76. Recuperado de https://cutt.ly/V26op1r
Fiorentini, D. & Lorenzato, S. (2006). Investigação em Educação Matemática (1ª ed). Campinas: Autores Associados.
Guérios, E. C. (2002). Espaços oficiais e intersticiais da formação docente: histórias de um grupo de professores na área de ciências e matemática (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Estadual Campinas, Campinas.
Kilpatrick, J. (1996). Ficando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional científico. Zetetiké, 4(1), 99-120. https://doi.org/10.20396/zet.v4i5.8646867
Kline, M. (1976). O fracasso da Matemática Moderna. São Paulo: Ibrasa.
Lorenzato, S. (Ed.). (2006a). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores (1ª ed). Campinas: Autores Associados.
Lorenzato, S. (2006b). Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In S. Lorenzato. (Ed.), O Laboratório de ensino de Matemática na formação de professores. (1ª ed, pp. 3-37). Campinas: Editores Associados.
Oliveira, A. M. N. (1983). Laboratório de Ensino e aprendizagem em Matemática: As razões de sua necessidade (Dissertação Mestrado em Educação). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
FULANOS (2023) >>> Referência ausente para não identificar os autores deste artigo <<<
Ribeiro, A. L. A. (2019). A utilização do Laboratório de Educação Matemática na escola: experiências com professores que ensinam matemática (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora.
Rodrigues, F. C. (2011). Laboratório de Educação Matemática: descobrindo as potencialidades do seu uso em um curso de formação de professores (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Rodrigues, F. C. & Gazire, E. S. (2015a). Laboratório de Educação Matemática na Formação de Professores. Curitiba: Appris.
Rodrigues, F. C. & Gazire, E. S. (2015b). Os diferentes tipos de abordagem de um laboratório em matemática e suas contribuições para a formação de professores. REVEMAT, 10 (1), 114-131. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2015v10n1p114.
Santos, M. G. (2018). Laboratório de Educação Matemática “Zaíra da Cunha Melo Varizo”: Um mosaico sobre a formação de professores no IME/UFG (Dissertação de Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Federal de Goiás, Goiânia.
Saussure, F. (2006). Curso de Linguística Geral. Tradução: Antônio Chelini, José Paulo Paes, Izidoro Blikstein. (27ª ed.). São Paulo: Cultrix.
Tahan, M. (1962). Didática da Matemática (Vol. 2). São Paulo: Saraiva.
Turrioni, A. M. S. (2004). O Laboratório de Educação Matemática na formação inicial de professores (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.
Turrioni, A. M. S. & Perez, G. (2006). Implementando um laboratório de educação matemática para apoio na formação de professores. In S. Lorenzato. (Ed.), O Laboratório de ensino de Matemática na formação de professores. (1ª ed, pp. 57-76). Campinas: Editores Associados.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carlos Eduardo de Oliveira, José Luiz Cavalcante, Vladimir Lira Veras Xavier Andrade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).