Connections between neuroscience, meaningful learning and problem solving: a proposal for the teaching of mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e97332

Keywords:

Meaningful learning, Neuroscience, Problem solving

Abstract

This article aims to study a possible relationship between knowledge from neuroscience and the Meaningful Learning Theory formulated by David Ausubel. The objective is to verify a possible connection between these two fields of study to facilitate the teaching and learning process of Mathematics, using problem solving as a possible path. The method used was bibliographic research and the results showed that problem solving can satisfy the conditions proposed in the Ausubelian theory for meaningful learning. Furthermore, the use of problem situations can mobilize different neural structures, thus being able to streamline the teaching of Mathematics based on significant neuroscientific knowledge. Finally, the work points to the need for further studies on the subject and deepening the connections between neuroscience and the Meaningful Learning Theory..

References

AUSUBEL, D. Aquisição e retenção do conhecimento: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Editora Plátano, 2003

BARTOSZECK, A. B. Neurociência na Educação. [S.l.: s.n.], 2003. Disponível em: <http://www.geocities.ws/flaviookb/neuroedu.pdf.> Acesso em: 28 de jul. 2021.

BLANCO, C. Historia de la neurociencia: el conocimiento del cerebro y la mente desde una perspectiva interdisciplinar. Madrid: Biblioteca Nueva, 2014.

BRUM, W.P; SCHUHMACHER, E. A utilização de mapas conceituais visando o ensino de história da geometria sob a luz da aprendizagem significativa. Aprendizagem Significativa em Revista/Meaningful Learning Review – V2(3), pp. 39-57, 2012

COSENZA, R. M; GUERRA, L. Neurociência e educação : como o cérebro aprende. Porto Alegre : Artmed, 2011.

FONSECA, Laerte; COSTA, Maria A. Editorial. Caminhos da Educação Matemática em Revista, v. 4, n. 2, 2015.

GROSSi, M. G. R.; LEROY, F. S.; ALMEIDA, R. B. S. de. Neurociência: Contribuições e experiências nos diversos tipos de aprendizado, 2015, DOI - 10.5752/P.2316-9451.2015v4n1p34. Abakós,, 34-50. https://doi.org/10.5752/P.2316-9451.2015v4n1p34

IZQUIERDO, A. I. et al. Memória: tipos e mecanismos - achados recentes. Revista USP, v.98, p.9-16, 2013. Disponível em: . Acesso em: 16/07/2021.

KANDEL, E.; SCHWARTZ, J. H.; JESSELL, T. M. Princípios da Neurociência. 4ª ed. São Paulo: Manole, 2003

LENT, R. Cem Bilhões de Neurônios? Conceitos Fundamentais de Neurociência - 2ª edição. Atheneu, 2010.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. F. S. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2006.

MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de Aprendizagens. São Paulo, EPU, 2014.

PURVES, Dale et al. Neurociências. [Neuroscience]. 4.ed. Porto Alegre: ArtMed, 2010

SANTOS, F. S. dos; FRANCISCO, A. C. de; KLEIN, A. I.; FERRAZ, D. F. Interlocução entre neurociência e aprendizagem significativa: uma proposta teórica para o ensino de genética. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 2016, p. 149-182.

Published

2024-08-22

Issue

Section

Artigos