Video lessons from the municipal network of Curitiba in the training of teachers who teach mathematics
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2025.e97918Keywords:
Teacher education, Phenomenology, Video lessons, Mathematics teachingAbstract
This article deals with qualitative research with a phenomenological approach about teachers' understandings of video classes offered remotely to students from the Municipal Education Network of Curitiba, during the pandemic period. Guided by the question “What perspectives open up for the training of teachers in the initial years who watched the Mathematics video classes broadcast by the Municipal Education Network of Curitiba?”, five teachers who watched the Mathematics video classes, from Cycle II, prepared and broadcast in 2020 and 2021, they were heard in a single recorded meeting, speaking freely about how they understood them for the professional training process. The statements were transcribed and analyzed according to the phenomenological approach, revealing three major regions of generalization of the video-classes-in-teacher-training phenomenon: Ways of planning teaching, Ways of teaching and Ways of being in training. These categories were discussed in light of the literature and the participants' own speeches, indicating paths for teacher training. These paths were guided by teaching notes that addressed weaknesses in including different activities in planning, the complexities of combining what is prescribed in the municipal network's curriculum with what needs to be implemented in the classroom, as well as pedagogical openings for teacher training, addressing didactic-pedagogical possibilities. The study highlights the importance of training anchored in the reality of the school with the complexities evidenced in the daily experiences of teachers with their students, as well as in teaching involvement, rooted in pedagogical concerns and occupations that have the potential to move school training processes.
References
Bicudo, M. A. V. (2000). Fenomenologia: confrontos e avanços. São Paulo: Cortez.
Bicudo, M. A. V. (2003). A formação do professor: um olhar fenomenológico. In Bicudo, M. A. V. (Org.). Formação de professores? Da incerteza à compreensão. (pp. 19-46). Bauru: EDUSC.
Bicudo, M. A. V. (2010) Filosofia da Educação Matemática segundo uma perspectiva fenomenológica. In Bicudo, M. A. V. (Org.). Filosofia da Educação Matemática. (pp. 23-47). São Paulo: UNESP.
Bicudo, M. A. V. (2011) A fenomenologia do cuidar na educação. In Peixoto, A. J. & Holanda, A. F. Fenomenologia do cuidado e do cuidar – perspectivas multidisciplinares. (pp. 85-91). Curitiba: Juruá Editora.
Bicudo, M. A. V. (2014) Introdução. In Bicudo, M. A. V. (Org.). Ciberespaço: possibilidades que se abrem ao mundo da educação. (pp. 15-37). São Paulo: Editora Livraria da Física.
Curitiba. Secretaria Municipal da Educação. Instrução Normativa, n° 2, 12 de abril de 2020. (2020). Estabelece orientações para realização das atividades pedagógicas para a Educação Infantil (Pré-Escola), Ensino Fundamental, Educação de Jovens e Adultos (EJA) Fase I e Educação Especial das Unidades Educacionais da Rede Municipal de Ensino de Curitiba, em decorrência da pandemia causada pela COVID-19. Recuperado de https://mid.curitiba.pr.gov.br/2020/00296861.pdf
D’Ambrósio, U. (2012) Educação Matemática: da teoria à prática. (23 ed.). Campinas: Papirus.
Freire, P. (2010). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. (41 reimpr.). São Paulo: Paz e Terra.
Grando, R, C. (2004). O jogo e a Matemática no contexto da sala de aula. (2 ed.). São Paulo: Paulus.
Heidegger, M. (1987). Que é uma coisa? Lisboa: Edições 70.
Heidegger, M. (2005). Ser e tempo. (15 ed.). Rio de Janeiro: Editora Vozes.
Kluth, V. S. (2021). Metodologia de Pesquisa Fenomenológica em Educação Matemática: A Rede de Significação
Phenomenological Research Methodology in Mathematics Education: The Network of Meanings. Educação Matemática Pesquisa Revista Do Programa De Estudos Pós-Graduados Em Educação Matemática, 22(3), (pp. 84–104). https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i3p084-104
Langenscheidt. (2009). Power Wörterbuch – Deutsch. München: Langenscheidt.
Ma, L. (2009). Saber e ensinar Matemática Elementar. Tradução de Sara Lemos e Ana Sofia Duarte. Lisboa: Gradiva.
Maggioni, C. E. C. M. & Estevam, E. J. G. (2022). Conhecimento para ensinar matemática nos anos iniciais: perspectivas presentes no cenário de pesquisas brasileiras sobre formação continuada. Revista Eletrônica de Educação Matemática - REVEMAT, Florianópolis. doi: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e82551
Mocrosky, L. F. (2015). A postura fenomenológica de pesquisar em educação matemática. In Kalinke, M. A. & Mocrosky, L. F. Educação Matemática: pesquisas e possibilidades. (pp. 142-158). Curitiba: UTFPR.
Mocrosky, L. F. & Orlowski, N. & Campanucci, T. M. V. & Pereira, E. P. (2021). Formação de Professores numa Perspectiva Decolonial. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. (pp. 301-318). doi: https://doi.org/10.37001/ripem.v11i2.2443
Nacarato, A. M. & MengalI, B. L. S. & Passos, C. L. B. (2014). A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. (2 ed.). Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Nunes, T. & Bryant, P. (1997). Crianças fazendo matemática. Tradução: Sandra Costa. Porto Alegre: Artmed.
Pais, L. C. (2013). Ensinar e aprender Matemática. (2 ed.). Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Pudelco, M. C. N. (2022). A escuta da expressão do aluno na aula de Matemática: uma possibilidade de formação docente. (Dissertação de Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2022.
Rogalsky, R. K. (2023). Formação de professores de matemática: contribuições das videoaulas veiculadas pela rede municipal de ensino de Curitiba. (Dissertação de Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba.
Scieska, J. (2004). Monstromática. São Paulo: Companhia das Letrinhas.
Szymanski, M. L. S. & Martins, J. B. J. (2017). Pesquisas sobre a formação matemática de professores para os anos iniciais do ensino fundamental. Educação. (pp. 136-146). doi: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.22496
Van de Walle, J. A. (2009). Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. (6 ed.). Porto Alegre: Penso Editora.
Vasconcellos, C. S. (2002). Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico. São Paulo: Libertad, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosania Kasdorf Rogalsky, Luciane Ferreira Mocrosky

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).
