Video lessons from the municipal network of Curitiba in the training of teachers who teach mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2025.e97918

Keywords:

Teacher education, Phenomenology, Video lessons, Mathematics teaching

Abstract

This article deals with qualitative research with a phenomenological approach about teachers' understandings of video classes offered remotely to students from the Municipal Education Network of Curitiba, during the pandemic period. Guided by the question “What perspectives open up for the training of teachers in the initial years who watched the Mathematics video classes broadcast by the Municipal Education Network of Curitiba?”, five teachers who watched the Mathematics video classes, from Cycle II, prepared and broadcast in 2020 and 2021, they were heard in a single recorded meeting, speaking freely about how they understood them for the professional training process. The statements were transcribed and analyzed according to the phenomenological approach, revealing three major regions of generalization of the video-classes-in-teacher-training phenomenon: Ways of planning teaching, Ways of teaching and Ways of being in training. These categories were discussed in light of the literature and the participants' own speeches, indicating paths for teacher training. These paths were guided by teaching notes that addressed weaknesses in including different activities in planning, the complexities of combining what is prescribed in the municipal network's curriculum with what needs to be implemented in the classroom, as well as pedagogical openings for teacher training, addressing didactic-pedagogical possibilities. The study highlights the importance of training anchored in the reality of the school with the complexities evidenced in the daily experiences of teachers with their students, as well as in teaching involvement, rooted in pedagogical concerns and occupations that have the potential to move school training processes.

Author Biographies

Rosania Kasdorf Rogalsky, Prefeitura Municipal de Curitiba

Mestrado profissional em Formação Científica, Educacional e Tecnológica, na Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR, (2023). Possui Magistério (1991), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Paraná (1998) e Pós Graduação em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Paraná (2002), com Magistério Superior pela FESP (2006). Tem experiência em ensino na Educação Infantil, Ensino Fundamental I e II e no Ensino Superior. Trabalha com formação de professores na área do Ensino da Matemática e revisão, edição e escrita de material didático para Ensino Fundamental I e II e EJA. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: educação matemática, compreensão conceitual, conhecimento matemático, formação de professores e ensino de matemática.

Luciane Ferreira Mocrosky, Federal University of Technology of Paraná

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (1989), Mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho -UNESP/Rio Claro -(1997) e Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho -UNESP/Rio Claro -(2010). Atualmente é professora aposentada, Titular da Carreira EBTT na Universidade Tecnológica Federal do Paraná, atuando no Programa de Pós-graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET-UTFPR). Tem experiência na área de Educação com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática, Ensino e Aprendizagem da Matemática, Formação de Professores e Educação Profissional. É membro dos seguintes Grupos de Pesquisa: Fenomenologia em Educação Matemática (FEM), Grupo de Estudos e Pesquisa em Formação de Professores (GEForProf) e Grupo de Pesquisa sobre Tecnologias na Educação Matemática e do Grupo de Estudos (GPTEM).

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Published

2025-03-28

Issue

Section

Artigos