Problem Formulation: a comparison between different education levels

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e98508

Keywords:

Problem Design, Problem Solving, Teaching of Functions

Abstract

Problem Formulation (PF) in a school context takes place when the students use their creativity to reformulate or to design their own problems related to the mathematical contents studied in the classroom. Using it gives them the opportunity to explore their own interests, making the development process meaningful and beneficial. This work presents a comparison between the problems formulated by scholarship students in the undergraduate research project who studied PF and three groups of students with no prior contact with this theory: undergraduate Calculus students, graduate Mathematics students and Calculus monitors. The problem situations were semi-structured and addressed the theme of functions. The analysis of the activities, comparing the structure of the formulated problem with the described situation, showed that the problems designed by the undergraduate research project students and by the graduate students which fully met the requirements were 100 % and 83.3 %, respectively, while those by the Calculus students and by the monitors were 40.0 % and 37.5 %, respectively. Based on this experience, we can infer that the undergraduate research project students, who had previous contact with PF, and the graduate students, all of whom were teachers who have the experience and maturity regarding the contents, produced the best results in the activities.

Author Biographies

Eliane Bihuna de Azevedo, Santa Catarina State University

http://lattes.cnpq.br/0195352018627616

Amanda Zanelato Colaço, Instituto Federal Catarinense

http://lattes.cnpq.br/2038829200723598

References

Allevato, N. S. G., & Onuchic, L. R. (2021). Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: por que Através da Resolução de Problemas? In: L. R. Onuchic, N.S.G. Allevato, F. C. H. Noguti, & A. M. Justulin. Resolução de Problemas: Teoria e Prática. (pp. 35 – 52). Jundiaí/SP: Paco.

Altoé, R. O. (2017). Formulação de Problemas do Campo Conceitual Multiplicativo no Ensino Fundamental: uma prática inserida na metodologia de resolução de problemas. (Dissertação de Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória.

Altoé, R. O., & Freitas, R, C. O. (2016, julho). Formulação de Problemas em Matemática: uma prática inserida na abordagem metodológica de resolução de problemas. In: Anais Encontro Nacional De Educação Matemática. (pp. 1 – 8). São Paulo: SBEM. Recuperado de: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/4568_3378_ID.pdf.

Andrade, C. P., & Onuchic, L. R. (2017). Perspectivas para a Resolução de Problemas no GTERP. In: L. R. Onuchic, L. C. Leal Junior, M. Pironel, Márcio. (org.). Perspectivas para a Resolução de Problemas. (pp. 443 – 466). São Paulo: Livraria da Física.

Autores (2017).

Brasil. (2018). Base Nacional Curricular Comum. Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, Brasília-DF: MEC. Recuperado de: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Cunha, M. C, Martins, P. M, & Viseu, F. (2014). A formulação de problemas na aprendizagem de derivada de uma função. ProfMat. Recuperado de: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/30437

Duarte, E. M., Allevato, & N. S. G. (2020). Formulação de Problemas no desenvolvimento de um Jogo Educacional Digital de Matemática. Revista de Educação Matemática. Recuperado de: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/203

Groenwald, C. L. O., Silva, C. K., & Mora, C. D. (2004). Perspectivas em Educação Matemática. REnCiMa, 6 (1), 37 – 55. Recuperado de: http://posgrad.ulbra.br/periodicos/index.php/acta/article/view/129

Kilpatrick, J. (1987). Problem formulating: where do good problems come from? In: A. H. SCHOENFELD. Cognitive science and mathematics education. (pp. 123 – 147). Hillsdale, New Jersey: Erlbaum.

Palhares, P. M. B. (1997). Histórias com problemas construídas por futuros professores de matemática. In: D. Fernandes, F. Lester, A. Borralho, I. Vale (Coord.). Resolução de Problemas na formação inicial de professores de Matemática: múltiplos contextos e perspectivas. (pp. 159 – 188). Aveiro - PO: GIRP/JNICT.

Polya, G. (2006). A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Tradução e adaptação de Heitor Lisboa Araújo. Rio de Janeiro: Interciência.

Possamai, J. P., Allevato, N. S. G. (2022). Elaboração/Formulação/Proposição de Problemas em Matemática: percepções a partir de pesquisas envolvendo práticas de ensino. Educação Matemática Debate, 6, (12), 1 – 28. DOI: http://dx.doi.org/10.46551/emd.v6n12a01

Possamai, J. P., Allevato, N. S. G. (2023) Problem Posing: images as a trigger element of the activity. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 13 (1), 1 – 15. Recuperado de: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/ripem/article/view/3274

Ramírez, M. C. (2006). A Mathematical Problem – Formulating Strategy. International Journal For Mathematics Teaching And Learning, 79 – 90. Recuperado de: https://www.cimt.org.uk/journal/ramirez.pdf

Silver, E. (1994). On Mathematical Problem Posing. FLM Publishing Association, 14 (1), 19 – 28. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/284047623_On_mathematical_problem_posing

Spinillo, A. G., Lautert, S. L., Borba, R, E. S. R., Santos, E. M., Silva, J. F. G. (2017). Formulação de problemas matemáticos de estrutura multiplicativa por professores do Ensino Fundamental. Bolema, 31 (n. 59), 928 – 946, dez. 2017. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/bolema/a/3xhJw53dwsVyk7wv6Hd84Cc/?format=pdf&lang=pt

Stoyanova, E. N. (1997). Extending and exploring students' problem solving via problem posing: A study of years 8 and 9 students involved in Mathematics challenge and enrichment stages of Euler enrichment program for Young australians. (Thesis of Doctor of Philosophy in Education). Edith Cowan University, Faculty of Education.

Zhang, H.; Cai, J. (2021). Teaching mathematics through problem posing: insights from an analysis of teaching cases. ZDM — Mathematics Education, v.53, p. 961-973, 2021.

Published

2024-11-08

Issue

Section

Artigos