Professional development of higher education teachers: a literature review on mathematics teacher trainers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2025.e98575

Keywords:

Continuing Training, Mathematics Teachers, University Education

Abstract

This article discusses teacher training, specifically those who teach higher education in mathematics. The research consists of a literature review study with a corpus of analysis of theses, dissertations available at the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and articles available on the Google Scholar search platform, the latter due to the breadth of the results it has. The BDTD search used the descriptors 1. “Higher education mathematics teacher” and “continuing education”; 2.” Mathematics teacher” and “higher education” and “self-training and 3. “Mathematics teacher” and “higher education” and “professional development” while in Google Scholar, the descriptors “Mathematics teacher” and “higher education” and “professional development” and “Mozambique” were used. The results of which are shown in table 1 and in the paragraph following the table. After reading the titles, abstracts, introduction and conclusions, we selected 12 papers, 6 for each base, that are related to the object of study. The 12 selected works were grouped into two categories: i) construction of the professional identity and teaching professionalism of the mathematics teacher; ii) professional development of the training teacher. By establishing a synthesis, based on the interpretation of these two categories, we understand that the continuing education of higher education teachers must take place on a daily basis and on a continuous basis. This training process must take place through the development of activities, whether individual or collective research shared with other trainers, involving students and assuming the reflective and critical exercise of their practices: professional and pedagogical.

Author Biography

Geide Rosa Coelho, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduado em Física Licenciatura pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2007) e Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2011). Atualmente é professor da área de ensino de Física no Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (2010) atuando no curso presencial e na modalidade a distância e professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Física (PPGEnFis) da UFES. Desde 2014 é coordenador Adjunto do PPGEnFis-UFES. Foi professor de educação básica de nível médio - Secretaria Estadual da Educação de Minas Gerais (de 2001 até 2010). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas : Formação inicial e continuada de Professores de Ciências, Ensino por investigação e formação de professores, práticas docentes estabelecidas no contexto escolar e não escolar, Estratégias de Ensino e aprendizagem de conceitos científicos.

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Published

2025-09-09

Issue

Section

Artigos