Turning challenges into achievements: ongoing training in mathematics for adult and youth education (EJA) teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e98962

Keywords:

Adult and Youth Education (AYE),, Ongoing Training, Mathematics Education, Inclusive Methodologies

Abstract

Adult and Youth Education (EJA) emerges as an essential path for young people, adults, and seniors who, for various reasons, have interrupted their educational journeys. This system aims to provide quality education, recognizing the complexity of this diverse audience. We emphasize the crucial importance of instructors with specific training for EJA, highlighting the urgent need to address strategies for ongoing training in Mathematics teaching. This master's study focuses on the scenario of Mathematics teaching in EJA, highlighting the implementation of workshops adapted to the initial training of teachers, often graduates in Pedagogy and frequently lacking specific approaches in Mathematics, such as algebra, geometry, and numerical topics. The central research problem seeks to assess the impact of ongoing training on the practice of generalist teachers dealing with mathematical content.The workshops, meticulously structured based on critical skills identified by the Student Performance Assessment (ADE), applied by the municipal network of Manaus/Amazonas, aim to foster dialogues and reflections on inclusive methodologies aligned with the specific demands of EJA. Incorporating active methodologies and supported by the survey of critical skills under the prism of psychometrics, this research seeks to fill gaps in the mathematical training of teachers. Preliminary results indicate positive impacts on teaching practices, suggesting significant progress from the implementation of this ongoing training. This study promises to contribute substantially to the enhancement of Mathematics education in EJA, fostering inclusive and qualitative education

Author Biographies

Bruno Thayguara de Oliveira Ribeiro, Secretaria da Educação

Graduado em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), graduado em Física pelo Centro Universitário ETEP, Especialização em Metodologia do Ensino da Matemática para ensino fundamental pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Especialização em Metodologia do Ensino de Jovens e Adultos pela Faculdade Educacional da Lapa (FAEL), Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), doutorando em Ensino de Ciências e Matemática pela Ulbra- Canoas. Tem experiência com ensino de Matemática, Física e ensino da Matemática para Educação de Jovens e Adultos (EJA), atuou na gravação de aulas para o projeto Aula em Casa da Secretaria Municipal de Educação, experiência em elaboração de item para avaliações em larga escala com curso de formação na área, atuou na Divisão de Avaliação de Monitoramento como elaborador e revisor de itens da Avaliação do Desempenho do Estudante (ADE), elaboração dos cadernos de habilidades e competências para rede municipal de ensino, atua na formação de professores voltadas para as habilidades da Base Nacional Curricular Comum-BNCC (capital e interior), atua na formação de professores para as novas habilidades do SAEB, pesquisou sobre o ensino da Matemática voltada para EJA no município de Manaus e promoveu formações com o público da Divisão Distrital Zonal Leste II, atuou na elaboração do currículo municipal escolar da rede municipal de Manaus em 2020 e da elaboração da proposta curricular de Matemática para EJA da rede municipal do ensino, tem experiência com análise de itens através das teorias da Psicometria com ênfase na Teoria Clássica de Testes (TCT) e Teoria de Resposta ao Item (TRI), elaboração de sequência didática de Matemática para rede municipal de Manaus. Têm experiência com: Ensino da Matemática, EJA, Avaliação em Larga Escala, Análise Psicométrica, Formação de Professores, Elaboração e Revisão de itens, Elaboração de Currículo e Materiais didáticos voltados para Educação Matemática na EJA.

Claudia Lisete Oliveira Groenwald, Lutheran University of Brazil

She holds a degree in Mathematics from the University of Vale do Rio dos Sinos, a specialization in Mathematics from the University of Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), a Ph.D. in Education Sciences from the Pontifical University of Salamanca, Spain, a title recognized by the University of São Paulo (USP). She has completed a postdoctoral program at the University of La Laguna in Spain. Currently, she is a full professor at the Lutheran University of Brazil, working in the Mathematics Education program and serving as the coordinator of the Graduate Program in Science and Mathematics Education at ULBRA. Her expertise lies in the field of Mathematics, with a focus on teacher training, and she has worked primarily on topics such as Mathematics Education, Mathematics Curriculum, Information and Communication Technologies, Continuing Education, and Teaching and Learning. She serves as the secretary of the Inter-American Committee on Mathematics Education (CIAEM) for the 2019-2023 term. Additionally, she holds the position of National Director of the Brazilian Society of Mathematics Education (SBEM) for the term 2022-2025. She is a research grant recipient from CNPq (National Council for Scientific and Technological Development) with a Level 2 productivity grant.

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Published

2024-11-08

Issue

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Artigos