Turning challenges into achievements: ongoing training in mathematics for adult and youth education (EJA) teachers
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e98962Keywords:
Adult and Youth Education (AYE),, Ongoing Training, Mathematics Education, Inclusive MethodologiesAbstract
Adult and Youth Education (EJA) emerges as an essential path for young people, adults, and seniors who, for various reasons, have interrupted their educational journeys. This system aims to provide quality education, recognizing the complexity of this diverse audience. We emphasize the crucial importance of instructors with specific training for EJA, highlighting the urgent need to address strategies for ongoing training in Mathematics teaching. This master's study focuses on the scenario of Mathematics teaching in EJA, highlighting the implementation of workshops adapted to the initial training of teachers, often graduates in Pedagogy and frequently lacking specific approaches in Mathematics, such as algebra, geometry, and numerical topics. The central research problem seeks to assess the impact of ongoing training on the practice of generalist teachers dealing with mathematical content.The workshops, meticulously structured based on critical skills identified by the Student Performance Assessment (ADE), applied by the municipal network of Manaus/Amazonas, aim to foster dialogues and reflections on inclusive methodologies aligned with the specific demands of EJA. Incorporating active methodologies and supported by the survey of critical skills under the prism of psychometrics, this research seeks to fill gaps in the mathematical training of teachers. Preliminary results indicate positive impacts on teaching practices, suggesting significant progress from the implementation of this ongoing training. This study promises to contribute substantially to the enhancement of Mathematics education in EJA, fostering inclusive and qualitative education
References
Bitão, P. F. C. R., & Ferreira, G. S. S. (2015). A matemática na EJA: a importância do estudo de metodologias de ensino na formação inicial dos professores. Revista Científica Interdisciplinar. ISSN, 2358, 8411.
Caldeira, A. M. S. (2000). A história de vida como instrumento para compreensão do processo de construção da identidade docente. Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino (ENDIPE), 10.
Charlot, B. (2009). Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questões para a educação hoje. Bookman Editora.
CEMBRANEL, S. M. (2009). O ensino e a aprendizagem da Matemática na EJA. Bento Gonçalves, RS.
DUBAR, C. (2009). A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Tradução de Annette Pierrette R. Botelho, Estela Pinto Ribeiro Lamas. Porto: Ed. Porto, 1997. _. A crise das identidades: A interpretação de uma mutação. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.
Di Pierro, M. C., Joia, O., & RIBEIRO, V. (2001). Visões da educação de jovens e adultos no Brasil. Cadernos Cedes, 21, 58-77.
Fonseca, M. C. F. R. (2005). Educação de jovens e adultos: especificidades, desafios e contribuições. Coleção Tendências em Educação Matemática.
Gadotti, M. (2009). Educação de adultos como direito humano. Editora e Livraria Instituto Paulo Freire.
Leite, S. F. (2013). O direito à Educação Básica para Jovens e Adultos da Modalidade EJA no Brasil: um resgate histórico e legal. Editora CRV.
da Silva Leite, S. A. (2016). Afetividade e letramento na educação de jovens e adultos EJA. Cortez Editora.
Lopesi, M. J. R., Limaii, N. L. G., & Almeida, D. M. Práticas Educativas, Memórias E Oralidades.
Manaus. (2021). Matrizes de referência preliminares da avaliação de desempenho do estudante - ADE -Sistema de Avaliação do Desempenho Educacional de Manaus – SADEM documento de referência. Semed Manaus. Recuperado de
https://drive.google.com/file/d/1NKg-xnHY_oJpo3eJIUq8ZXPT-_xVzgSE/view
De Oliveira, E. A. (2014). Centro De Educação Programa De Pós-Graduação Do Mestrado Acadêmico Em Educação Mestrado Acadêmico Em Educação (Doctoral Dissertation, Instituto Federal Do Ceará).
Passos, M. M., Fidelis, R., & Mora, R. (2013). Aulas de Matemática na EJA: o que pensam os professores. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 6(1).
Porcaro, R. C. (2011). Caminhos e desafios da formação de educadores de jovens e adultos. (Tese de doutorado). Belo Horizonte, MG.
Rocha, R. A. O currículo na educação de Jovens e Adultos: uma experiência em construção. (Dissertação de Mestrado). Belo Horizonte, MG.
Soares, L. (2008). O educador de jovens e adultos e sua formação. Educação em Revista, 83-100.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bruno Thayguara de Oliveira Ribeiro, Claudia Lisete Oliveira Groenwald
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).