Exploring the potencial off tiktok in mathematics learning: a sistematic literature review
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2025.e99367Keywords:
TikTok, Pedagogical Resource, Mathematics LearningAbstract
The article presents a systematic literature review on the use of TikTok as a pedagogical resource. The main objective was to analyze the use of TikTok for mathematics learning, identifying its benefits, challenges, and potentialities. The central research question is: How has TikTok been explored as a pedagogical tool for mathematics learning and what impacts have been identified in scientific studies since 2020? The methodology involves selecting studies published between 2020 and 2023, a period in which the application gained widespread popularity, especially during the pandemic. As a result, five relevant studies were identified. The findings highlight the benefits of TikTok in mathematics learning, such as the creation of creative and accessible educational content. The final considerations suggest the need for further research to fully explore the platform’s potential in mathematics education, particularly in developing strategies for producing and sharing high-quality content. The study emphasizes that TikTok emerges as a promising tool to make mathematics teaching more engaging and relevant, offering opportunities to involve students and stimulate learning.
References
Amaral, R. B. (2013). Vídeo na Sala de Aula de Matemática: Que possibilidades? Educação Matemática em Revista. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/353830629_Video_na_sala_de_aula_de_matematica_que_possibilidades
Araújo, J. L., & Borba, M. C. (2023). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, Cap. 1, p. 23-49.
Barin, C. S., Ellensohn, R. M., & Silva, M. F. (2020). O uso do TikTok no contexto educacional. RENOTE. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/110306
Borba, M. C., Souto, D. L. P., & Canedo Júnior, N. R. (2022). Vídeos na Educação Matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica.
Borba, M. C., & Xavier, J. F. (2022). Vídeos curtos na perspectiva dos seres- humanos-com-mídias e da Teoria da Atividade. INTERMATHS, v. 3(2A), p. 4-18. Recuperado de https://doi.org/10.22481/intermaths.v3i2.11869
Brandão, A. E. S., Brandão, P. E. S., & Souza, P. D. R. (2022). A utilização do TikTok como recurso didático no processo de ensino e aprendizagem. VIII CONEDU, Maceió, p.1-12. Recuperado de https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2022/TRABALHO_EV174_MD1_ID13600_IB2962_07092022181525.pdf
Da Rocha, C. J. T., & De Farias, S. A. (2020). Metodologias Ativas de Aprendizagem Possíveis ao Ensino De Ciências E Matemática. REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática. Recuperado de https://www.semanticscholar.org/paper/METODOLOGIAS-ATIVAS-DE-APRENDIZAGEM-POSSÍVEIS-AO-DE-ROCHA-FARIAS
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas.
Lei Nº 14.533, DE 11 DE JANEIRO DE 2023. (2023). Institui a Política Nacional de Educação Digital e altera as Leis nºs 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2023/Lei/L14533.htm
Mansur, D. R., & Altoé, R. O. (2021). Ferramenta Tecnológica para realização de Revisão de Literatura em Pesquisas Científicas: Importação e Tratamento de Dados. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco. Recuperado de https://doi.org/10.36524/saladeaula.v10i1.1206
Marconi, M. A., & Lakatos, E. M.(2022). Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 5. ed. São Paulo: Atlas.
Monteiro, J. C. S. (2020). TikTok como Novo Suporte Midiático para a Aprendizagem Criativa. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos. Recuperado de https://periodicos.ufes.br?ipa?article?vieww?30795
Monteiro, J. C. S. (2021). Aprendizagem criativa no TikTok: novas possibilidades de ensinar e aprender durante o isolamento social. Revista Open Minds International Journal. Recuperado de https://openminds.emnuvens.com.br/openminds/article/view/92
Santos, K. E. O., & Carvalho, A. B. G. (2020). Mídias Sociais e educação em tempos de Pandemia: o TikTok como suporte aos processos de ensino e aprendizagem. Em Teia-Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana. Recuperado de https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/248135
Sartori, A., & Roesler, J. (2005). Educação superior a distância: gestão da aprendizagem da produção de materiais didáticos impressos e on-line. 2. ed. Tubarão, SC: Editora Unisul.
Soriano, V. A., Plaza, M. G., Perez, M. M., Climent, J. C. N., Martinez, J. M. S., & Martinez, D. S. (2021). Los conceptos fundamentales de las matemáticas através de la experiencia. Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria. Recuperado de http://hdl.handle.net/10045/121026
Souza, R. S. (2022). Alimentos e TikTok: uma proposta de aprendizagem significativa e interdisciplinar para o ensino de Ciências da Natureza e Matemática. (Dissertação de mestrado Educação Básica). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Recuperado de www.ppgeb.cap.uerj.br/wp-content/uploads/2023/05/Dissertacao-Rayane-Silva-de-Souza-REVISAO-CONCLUIDA.pdf
TikTok. (2020). Make Your Day. Recuperado de https://www.tiktok.com/pt_BR/
Vázquez, L. M. (2023). TikTok como recurso para el Aprendizaje Matemático em Telesecundaria. Revista Científica Multidisciplinar Ciência Latina, v. 7(2A), 6059-6075. Recuperado de https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5772
Wang, Y. (2020). Influence of camera view on TikTok users’ presence, immersion, andadoption intent. Computers in Human Behavior, v. 110(78A), p. 106373-106379. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106373
Zofío, M. G. (2021). Dale La Vuelta a Tu Clase Con TIKTOK. (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Oviedo, Oviedo. Recuperado de https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/60195/TFM_MiguelGutierrezZofio.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marinete Santana Wutke Welmer, Valdinei Cezar Cardoso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).