Exploring the potencial off tiktok in mathematics learning: a sistematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2025.e99367

Keywords:

TikTok, Pedagogical Resource, Mathematics Learning

Abstract

The article presents a systematic literature review on the use of TikTok as a pedagogical resource. The main objective was to analyze the use of TikTok for mathematics learning, identifying its benefits, challenges, and potentialities. The central research question is: How has TikTok been explored as a pedagogical tool for mathematics learning and what impacts have been identified in scientific studies since 2020? The methodology involves selecting studies published between 2020 and 2023, a period in which the application gained widespread popularity, especially during the pandemic. As a result, five relevant studies were identified. The findings highlight the benefits of TikTok in mathematics learning, such as the creation of creative and accessible educational content. The final considerations suggest the need for further research to fully explore the platform’s potential in mathematics education, particularly in developing strategies for producing and sharing high-quality content. The study emphasizes that TikTok emerges as a promising tool to make mathematics teaching more engaging and relevant, offering opportunities to involve students and stimulate learning.

Author Biography

Valdinei Cezar Cardoso, Federal University of Espírito Santo

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (2014). Mestre em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática pela Universidade Estadual de Maringá(2010). Especialista em Educação Matemática pela União das Escolas Superiores do Vale do Ivaí (2002). Graduado em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá(2001), Professor Adjunto do Departamento de Matemática Aplicada e do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica do Centro Universitário Norte do Espírito Santo da Universidade Federal do Espírito Santo. Atua na área de pesquisa da Educação Matemática com ênfase na Modelagem Matemática na Educação Matemática, Teorias da Didática da Matemática Francesa, Teoria Cognitiva da Aprendizagem Multimídia, Uso de Jogos e Vídeos Digitais no ensino de matemática, Educação à Distância e Tecnologias Educacionais da Informação e Comunicação. É coordenador do Grupo de pesquisa Mídias e Matemática (MidMat) no Centro Universitário Norte do Espírito Santo(CEUNES) da Universidade Federal do Espírito Santo.

References

Amaral, R. B. (2013). Vídeo na Sala de Aula de Matemática: Que possibilidades? Educação Matemática em Revista. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/353830629_Video_na_sala_de_aula_de_matematica_que_possibilidades

Araújo, J. L., & Borba, M. C. (2023). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, Cap. 1, p. 23-49.

Barin, C. S., Ellensohn, R. M., & Silva, M. F. (2020). O uso do TikTok no contexto educacional. RENOTE. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/110306

Borba, M. C., Souto, D. L. P., & Canedo Júnior, N. R. (2022). Vídeos na Educação Matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica.

Borba, M. C., & Xavier, J. F. (2022). Vídeos curtos na perspectiva dos seres- humanos-com-mídias e da Teoria da Atividade. INTERMATHS, v. 3(2A), p. 4-18. Recuperado de https://doi.org/10.22481/intermaths.v3i2.11869

Brandão, A. E. S., Brandão, P. E. S., & Souza, P. D. R. (2022). A utilização do TikTok como recurso didático no processo de ensino e aprendizagem. VIII CONEDU, Maceió, p.1-12. Recuperado de https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2022/TRABALHO_EV174_MD1_ID13600_IB2962_07092022181525.pdf

Da Rocha, C. J. T., & De Farias, S. A. (2020). Metodologias Ativas de Aprendizagem Possíveis ao Ensino De Ciências E Matemática. REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática. Recuperado de https://www.semanticscholar.org/paper/METODOLOGIAS-ATIVAS-DE-APRENDIZAGEM-POSSÍVEIS-AO-DE-ROCHA-FARIAS

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas.

Lei Nº 14.533, DE 11 DE JANEIRO DE 2023. (2023). Institui a Política Nacional de Educação Digital e altera as Leis nºs 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2023/Lei/L14533.htm

Mansur, D. R., & Altoé, R. O. (2021). Ferramenta Tecnológica para realização de Revisão de Literatura em Pesquisas Científicas: Importação e Tratamento de Dados. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco. Recuperado de https://doi.org/10.36524/saladeaula.v10i1.1206

Marconi, M. A., & Lakatos, E. M.(2022). Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 5. ed. São Paulo: Atlas.

Monteiro, J. C. S. (2020). TikTok como Novo Suporte Midiático para a Aprendizagem Criativa. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos. Recuperado de https://periodicos.ufes.br?ipa?article?vieww?30795

Monteiro, J. C. S. (2021). Aprendizagem criativa no TikTok: novas possibilidades de ensinar e aprender durante o isolamento social. Revista Open Minds International Journal. Recuperado de https://openminds.emnuvens.com.br/openminds/article/view/92

Santos, K. E. O., & Carvalho, A. B. G. (2020). Mídias Sociais e educação em tempos de Pandemia: o TikTok como suporte aos processos de ensino e aprendizagem. Em Teia-Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana. Recuperado de https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/248135

Sartori, A., & Roesler, J. (2005). Educação superior a distância: gestão da aprendizagem da produção de materiais didáticos impressos e on-line. 2. ed. Tubarão, SC: Editora Unisul.

Soriano, V. A., Plaza, M. G., Perez, M. M., Climent, J. C. N., Martinez, J. M. S., & Martinez, D. S. (2021). Los conceptos fundamentales de las matemáticas através de la experiencia. Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria. Recuperado de http://hdl.handle.net/10045/121026

Souza, R. S. (2022). Alimentos e TikTok: uma proposta de aprendizagem significativa e interdisciplinar para o ensino de Ciências da Natureza e Matemática. (Dissertação de mestrado Educação Básica). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Recuperado de www.ppgeb.cap.uerj.br/wp-content/uploads/2023/05/Dissertacao-Rayane-Silva-de-Souza-REVISAO-CONCLUIDA.pdf

TikTok. (2020). Make Your Day. Recuperado de https://www.tiktok.com/pt_BR/

Vázquez, L. M. (2023). TikTok como recurso para el Aprendizaje Matemático em Telesecundaria. Revista Científica Multidisciplinar Ciência Latina, v. 7(2A), 6059-6075. Recuperado de https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5772

Wang, Y. (2020). Influence of camera view on TikTok users’ presence, immersion, andadoption intent. Computers in Human Behavior, v. 110(78A), p. 106373-106379. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106373

Zofío, M. G. (2021). Dale La Vuelta a Tu Clase Con TIKTOK. (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Oviedo, Oviedo. Recuperado de https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/60195/TFM_MiguelGutierrezZofio.pdf

Published

2025-03-28

Issue

Section

Artigos