Mobilization of semiotic resources for the perception of mathematics in mathematical modelling activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e99834

Keywords:

Peircean semiotic, Interpretative signs, 5th year of Elementary School

Abstract

In this paper we present results from a master's degree research with the aim of highlighting how the semiotic resources used or indicated in the development of a modelling activity enhance the perception of mathematics by students in a 5th year elementary school class. We understand mathematical modelling as a pedagogical alternative in which, from an initial situation, a solution to a problem is reached, via a plurality of signs. Considering a qualitative and interpretative approach, we analyzed a set of data obtained through audio recordings, videos and written records of students in the 5th year of Elementary School at a private school located in the interior of the state of Paraná. Based on the TV theme suggested by a student in the class, we showed that the students mobilized the semiotic resources they had available, as well as those provided by the teacher, so that the perception of mathematics was configured in the interaction with the problem situation, in the collection of data, in the analysis of proportionality, in resuming the situation more than once, in the manipulation of signs that referred to the mathematical object and to express and clarify doubts. These developments enhanced the perception of mathematical objects such as proportionality and inches.

Author Biographies

Nágela Martins, Federal University of Technology of Paraná

Professora da Educação Básica há 11 anos. Curso de Formação de Docentes (Magistério) pelo Colégio Estadual Olavo Bilac em 2011. Graduada em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) em 2016. Especialista em Alfabetização Matemática, pela Faculdade São Braz (Unina) em 2019. Participou do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) durante dois anos. Atua como professora nos anos iniciais e finais do Ensino Fundamental. Mestre em Ensino de Matemática pelo Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional (PPGMAT), da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Câmpus Londrina, em 2023, onde recebeu bolsa de estudos da Diretoria de Pesquisa e Pós-Graduação do Câmpus Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná UTFPR por um ano. Participante do GEPMIT Grupo de Estudo e Pesquisa em Modelagem Matemática, Investigação Matemática e Tecnologias. Ganhadora do Prêmio Professor Inovador 2021 pelo Sistema Maxi de Ensino.

Karina Alessandra Pessoa da Silva, Federal University of Technology of Paraná

Professora do Magistério Superior, Classe Associado, Nível 1, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Câmpus Londrina, atuando nos cursos de Engenharia e no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT). Graduada em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual de Londrina (2000). Especialista em Educação Matemática pela UEL (2007). Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela UEL (2008). Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (2013). Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelagem Matemática, Semiótica Peirceana, Registros de Representação Semiótica e Livro Didático. Fez parte do GRUPEMMAT - Grupo de Pesquisas sobre Modelagem Matemática e Educação Matemática da UEL de 2005 a 2021. É uma das coordenadoras do Grupo de Estudos e Pesquisas em Modelagem, Investigação e Tecnologia (GEPMIT) / UTFPR, desde 2015. Trabalhou por 10 anos com preparação e elaboração de obras didáticas de Matemática e de Ciências Naturais do Ensino Fundamental. Membro da diretoria regional da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (Paraná) (2013-2019). Coordenadora do GT 10 - Modelagem Matemática - da SBEM (2019-2021).

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Published

2024-11-13

Issue

Section

Artigos