Affine function and its relationship with the elements of the theory of semiotic representation records: analysis of a high school textbook
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e100714Keywords:
Affine Function, Theory Of Registers Of Semiotic Representation, TextbooksAbstract
This text presents, from the perspective of Raymond Duval's Theory of Semiotic Representation Registers, how the affine function approach is carried out in a high school textbook. The aim of this manuscript is to analyze, in the light of the SRT, whether the textbook analyzed approaches the content of the affine function in a comprehensive manner, using various semiotic representations and applying procedures of treatment, conversion and semantic congruence between these different representations. This analysis makes it possible to understand the implications of semiotic activities in the process of teaching functions in high school and to identify possible improvements in the textbooks. The methodological procedures consist of the documentary analysis of some activities proposed to students in which we identify those of treatment, conversion, and semantic congruence. The analyzes revealed that there are varieties in semiotic records, using natural language, tabular, algebraic, symbolic, and graphic records. A few treatment activities were observed, but conversion activities were also explored. The related function, as a mathematical object, is present throughout the student's educational itinerary. In this way, discussions aimed at the cognitive processes of apprehension of mathematical objects, in this case, the related function, are considered relevant and appropriate. From the analyses, it is considered that the affine function approach is rich in terms of representations, treatment, and conversions with different degrees of difficulty.
References
Base Nacional Curricular. (2018). Brasília. Ministério da Educação
Bonjorno, J. R.; Giovanni Jr. & souza, P. R. C. (2020). Prisma matemática. São Paulo: FTD.
Carvalho, J. B. P. (2008). Políticas públicas e o livro didático de matemática. Bolema, v. 21(29). Recuperado de
https://oasisbr.ibict.br/vufind/Record/UFF-2_0af18d40db08ae15f46ac89d5f261883?lng=pt-br
Duval, R. (2003). Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em Matemática. In, S. D. A. Machado (org.), Aprendizagem em matemática: Registros de representação semiótica. (pp. 1-34). São Paulo: Papirus.
Duval, R. (2004). Semiosis y pensamento humano: registros semióticos y aprendizajes intelectuales. Santiago de Cali. Universidad del Vale.
Duval, R. (2009). Semiósis e pensamento humano: registos semióticos e aprendizagens intelectuais. São Paulo: Livraria da Física.
Duval, R. (2011a). Gráficos e equações: a articulação de dois registros. REVEMAT, v. 6(2), 96-112.
Duval, R. (2011b). Os registros de representações semióticas. In T. M. M. Campos, (org.), Ver e ensinar a matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar (pp 603-607). São Paulo: Proem.
Duval, R. (2012). Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Revemat, v. 7(2), 266-297.
Fan, L.; Zhu, Y. & Miao. Z. (2013). Textbook research in mathematics education: development status an directions. ZDM Mathematics Education, 45, 633-646.
Fernandes, M. B. S. (2014). Funções lineares no ensino médio: contextualizações e representações. (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Federal da Paraíba.
Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. (2021). Programa Nacional do Livro Didático e do Material Didático. Brasília. MEC.
Maggio, D. P. (2011). Saberes docentes de uma professora que ensina funções e conhece a teoria dos registros de representação semiótica. (Dissertação de Metrado em Educação). Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul.
Mazzi, L. C. & Amaral-Schio, R. B. (2021). Uma trajetória histórica dos livros didáticos: um foco nas políticas públicas implementadas no séx XX e XXI. Intemaths, v. 2(1), 88-105. doi: 10.22481/10.22481/intermaths.v2i1.8077
Moretti, M. T. (2013). A translação como recurso no esboço de curvas por meio da interpretação global das propriedades figurais. In, S. D. A. Machado (org.), Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. (pp.149-160). São Paulo. Papirus.
Rêgo, R. G. (2000). Um estudo sobre a construção do conceito de função. (Tese de Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
Sabel, E. (2021). O papel das funções discursivas na análise da produção de alunos na resolução de problemas. (Dissertação de Mestrado em Educação Científica e Tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina.
Santos, L. G. (2007). Introdução do pensamento algébrico: um olhar sobre professores e livros didáticos de Matemática. (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Federal do Espírito Santo.
Silva, B. R. D. G. (2015). Uma abordagem sobre o conceito de função no ensino médio. (Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática). Universidade Federal de Campina Grande.
Silveira, E., Powell, A. Representações E Indicações De Uso De Materiais Manipulativos Em Livros Didáticos De Primeiro Ao Quinto Ano: Serão Consistentes? Anais do XIII ENEM (2019). Disponível em: https://www.sbemmatogrosso.com. br/eventos/index.php/enem/2019/rt/captureCite/474/741 Acesso em: 15 Mai, 2024.
Valente, W. R. (2004). Livros didáticos de matemática e as reformas Campos e Capanema. In: Anais do VIII Encontro Nacional de Educação Matemática (pp. 1 – 7). Recife, PE. Recuperado de: http://sbembrasil.org.br/files/viii/pdf/15/ PA04.pdf. Acesso em: 07 junho 2024.
Zuffi, E. M. (1999). O tema funções e a linguagem matemática dos professores do ensino médio: por uma aprendizagem de significados. (Tese de Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nádia Helena Braga, Eduardo Sabel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).
