Narratives of mathematics teachers: directions and research trends

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e97121

Keywords:

Narratives, Mathematics Education, Teacher training

Abstract

The present study aimed to identify the scenario of scientific production on narratives of mathematics teachers. For this purpose, a bibliographic research was conducted using the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, covering the period from 2012 to 2022. The research adopted a qualitative approach, and the data corpus consisted of sixteen selected works analyzed through Creswell's spiral approach (2014). The discussions include theoretical and empirical studies written in Portuguese, focusing on teachers who teach Mathematics in initial or continuing education, who used narratives as a data production instrument. The results revealed that Oral History and Narrative Inquiry were the most used methodologies by researchers in Mathematics Education. Narrative Analysis also stood out as a commonly employed analytical option. Interviews, in their various forms, were the most adopted data production instruments. Based on the evidence found, it is concluded that narratives of mathematics teachers, within the context of scientific research, play a significant role in promoting teacher autonomy and enhancing pedagogical practice. The use of narratives as a research resource contributes to a deeper understanding of teachers' experiences and the development of the field of Mathematics Education.

Author Biographies

Felipe da Costa Negrão, Federal University of Amazonas

Graduado em Pedagogia (UNL). Especialista em Neuropsicopedagogia (UNL), Didática do Ensino Superior (UNL) e Gênero, Sexualidade e Direitos Humanos (UEA). Mestre em Educação em Ciências na Amazônia (UEA). Doutorando em Ensino Tecnológico (IFAM). Professor Assistente do Departamento de Métodos e Técnicas (DMT) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Membro do Grupo de Pesquisa em Sociologia Política da Educação (GRUPESPE). Membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). Tem interesse em pesquisas sobre Formação de Professores, Professores que ensinam Matemática e Narrativas (auto)biográficas.

 

Iandra Maria Weirich da Silva Coelho, Instituto Federal do Amazonas

Possui Doutorado em Linguística (2009) e Mestrado em Linguística (2005), na área de Variação e Ensino, pela Universidade Federal de Santa Catarina. Graduada em Letras - Português/Espanhol, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. É professora titular do Departamento Acadêmico de Educação Básica e Formação de Professores e do Programa de Pós-Graduação em Ensino Tecnológico, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas. Atua como coordenadora do Centro de Idiomas do IFAM, Campus Manaus Centro. É membro do Grupo de Pesquisa de Investigação sobre Recursos e Práticas de Ensino. Atualmente, é editora da Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Ensino Tecnológico.

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Published

2024-08-22

Issue

Section

Artigos