The use of technologies in mathematics teaching and continuing teacher training: a study in the city of Governador Valadares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2025.e98609

Keywords:

Technology, Digital Tools, Mathematics Teaching, Teacher Training

Abstract

This study addresses the mapping and investigation of teacher training in relation to the use of Digital Information and Communication Technologies among mathematics teachers in the municipal network of Governador Valadares - MG. Using an online questionnaire, various aspects were explored, including teachers' experiences with Digital Information and Communication Technologies, their level of instruction, the availability of adequate training for using these technologies, as well as their familiarity and proficiency with tools designed for teaching mathematics, among others. The identified limitations included the lack of equipment, lack of student interest, and deficiencies in school infrastructure. The study also emphasized the need to enhance teacher training for a more effective implementation of digital tools.

References

Base Nacional Comum Curricular. (2017). Brasília: Ministério da Educação. Disponível em: ttp://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192

Carneiro, L. A., Rodrigues, W., França, G., & Prata, D. N. (2020). Uso de tecnologias no ensino superior brasileiro em tempos de pandemia COVID-19. Research, Society and Development, 9 (8), 1-18.

Costa, N. M. L., & Prado M. E. B. B. (2015). A integração das tecnologias digitais ao ensino de Matemática: desafio constante no cotidiano escolar do professor. Perspectivas da Educação Matemática, 8 (16), 99-120.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2021). Panorama de cidades: Governador Valadares. Brasília. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/governador-valadares/panorama

Instituto Federal de Minas Gerais. (2023). Programa de Aperfeiçoamento para Professores de Matemática do Ensino Médio (PAPMEM). Disponível em: https://www.ifmg.edu.br

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2022). Censo Escolar/INEP 2021 (QEdu, 2022a). Brasília. Disponível em: https://qedu.org.br/municipio/3127701-governador-valadares

Lima, M. G., & Rocha, A. A. S. (2022). As tecnologias digitais no ensino de Matemática. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 8 (05), 729-739.

Lubachewski, G. C., & Cerutti, E. (2020). Metodologias ativas no ensino da Matemática nos anos iniciais: aprendizagem por meio de jogos. RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, 6 (00), 1-11.

Menegais, D. A. F. N., D’ávila, J. A., Fagundes, D. S., & Ferreira, V. L. D. (2018). Formação continuada: integração das tecnologias digitais na prática pedagógica de professores de Matemática. Revista Novas Tecnologias na Educação, 16 (2), 454-463.

Published

2025-03-28

Issue

Section

Artigos