The Reception of Positive School and Classical School in Brazilian Criminological Thinking by the Optic of Moniz Sodré and Filinto Bastos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2177-7055.2020v43n84p129

Abstract

The present article analyzes how a famous clash of Criminal Science (late nineteenth and first half of XX), the dispute between Classical School and Positive School, will be reproduced in the brasilian scenario, from two great jurists, references in the period and Criminal Law professors at Law Schools in that period: Moniz Sodré and Filinto Bastos. The first, promoter and confessed adept of the Positive School, while the second will defend and assume the Classical School postulates. From opposite sides in this Criminal Science “dispute”, both, however, declared themselves liberal. Contradiction? The methodology chosen is the theoretical-exploratory of the available and raised literature.

Author Biography

Rebeca Fernandes Dias, Faculdade de Direito Dom Bosco de Curitiba

Graduação em Direito pela Universidade Federal do Paraná (2005). Tem experiência na área
de Teoria do Direito, História do Direito e Filosofia do Direito. É mestre pela Universidade Federal do
Paraná (2007), na área de concentração Relações Sociais e linha de pesquisa "Novas tendências da
Dogmática Crítica". Doutora em Direito pela UFPR e pela Università degli Studi di Firenze (2015).
Professora de História do Direito, História da Criminologia e de Filosofia de Direito na Faculdade de
Direito Dom Bosco de Curitiba. Integrante dos núcleos de pesquisa da Universidade Federal do Paraná:
Direito, Sociedade e Biotecnologia, coordenado pelo Professor Doutor José Antônio Peres Gediel; Direito
e Subjetividade e História do Direito, coordenados pelo Professor Doutor Ricardo Marcelo Fonseca.
Integrante do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos do Setor de Ciências da Saúde
(2014-2016) da Universidade Federal do Paraná.

References

ACCATTATIS, V. Introduzione. In: FERRI, E. Sociologia Criminale. Milão: Feltrinelli, 1979. p. 9-51.

BARRETO, Tobias. Menores e Loucos em Direito Criminal. Brasília: Senado Federal; Conselho Editorial, 2003.

BASTOS, F. Breves Lições de Direito Penal: de conformidade com o programa adoptado na Faculdade Livre de Direito da Bahia. Bahia: Libro-Typographia Almeida, 1906.

COSTA, P. Pagina introdutiva (Il principio di legalità: un campo di tensione nella Modernità Penale). Quaderni Fiorentini, [S.l.], v. XXXVI, 2007.

DIAS, Rebeca Fernandes. Criminologia no Brasil: Cultura Jurídica Criminal na Primeira República. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2017.

FERRI, E. Sociologia Criminale. Milão: Feltrinelli, 1979.

LOSURDO, D. Controstoria del liberalismo. Roma-Bari: Editora Laterza, 2005.

QUEIROZ, R. M. R. A Modernização do Direito Penal Brasileiro. São Paulo: Quartier Latin, 2007.

SBRICCOLI, M. Caratteri originari e tratti permanenti del sistema penale italiano (1860-1990). In: VIOLANTE, L. Storia d’Italia. Annali 14. Legge Diritto Giustizia. Turim: Giulio Einaudi editore, 1998. p. 487-567.

SBRICCOLI, M. La penalistica civile: Teoria e Ideologie del diritto Penale nell’Italia Unita. In: SBRICCOLI, M. Storia del diritto penale e della giustizia. Tomo I Scritti editi e inediti (1972-2007). Milão: Giuffrè Editore, 2009. p. 493-590.

SODRÉ, M. As três escolas penais: clássica, antropológica e crítica (estudo comparativo). 8. ed. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 1977.

Published

2020-04-20

How to Cite

FERNANDES DIAS, Rebeca. The Reception of Positive School and Classical School in Brazilian Criminological Thinking by the Optic of Moniz Sodré and Filinto Bastos. Seqüência - Legal and Political Studies, Florianópolis, v. 41, n. 84, p. 129–154, 2020. DOI: 10.5007/2177-7055.2020v43n84p129. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/sequencia/article/view/2177-7055.2020v43n84p129. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos