The representation of women in cinema: a study from state of knowledge research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2177-7055.2022.e77652

Keywords:

Gender, Cinema, State of knowledge, Knowledge, Law

Abstract

The research’s theme is the representation of women in cinema, intending to analyze the arguments raised on this theme by qualified research in Brazil, in Portuguese. The importance of the study is justified, mainly, by the influence of cinema in the creation of gender identification processes, also in the legal world (legislatively and judicially). It starts with the following problem: what is the representation of gender in cinema, pointed out by the qualified Brazilian bibliography? The hypothesis sustains that there is a correlation between the results of the Brazilian research and those pointed out by Lauretis, Mulvey and hooks, that is, of having an objectification of the woman, being her represented as an object to the male gaze; in addition, with an underrepresentation of race and consequent exclusion of black and Latino women. It dialogues with the problem and the hypothesis from the epistemology of trial and error, especially to seek to refute the hypothesis raised. The refutation attempt was carried out through a state of knowledge research. As a result, it was not possible to refute the hypothesis raised.

Author Biography

Leilane Serratine Grubba, Atitus Educação

Doutora em Direito (UFSC), com estágio de pós-doutoramento (UFSC). Mestre em Direito (UFSC). Mestre em Ciências Humanas na Universidade Federal Fronteira Sul (UFFS). Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Direito da ATITUS Educação (Mestrado em Direito). Professora Colaboradora do Mestrado em Psicologia da ATITUS Educação. Professora da Escola de Direito (ATITUS Educação). Pesquisadora da Fundação IMED.

References

ALÓS, Anselmo Peres. Sexualidades marginais nas bordas do texto: cinema, política e performatividade de gênero em El beso de la mujer arãna. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 3, p. 1121-1147, 2013.

BITTENCOURT, Zoraia Aguiar. Pesquisa Estado do Conhecimento. In V Seminário Interdisciplinar em Ciências Humanas, Erechim, 2020.

BONELLI, Maria Glória. Carreiras jurídicas e a vida privada: intersecções entre trabalho e família. Cadernos Pagu, Campinas, v. 46, n. 1, p. 247-277, 2016.

BONELLI, Maria Glória; OLIVEIRA, Fabiana Luci. Mulheres magistradas e a construção de gênero na carreira judicial. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 143-153, 2020.

BUTLER, Alison. Women´s cinema: the contested screen. London: Wallflower, 2002.

CANDIDO, Marcia Rangel; JÚNIOR, João Feres. Representação e estereótipos de mulheres negras no cinema brasileiro. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 27, n. 2, p. 2-14, 2019.

CÁNEPA, Laura Loguercio. Pornochanchada do avesso: o caso das mulheres monstruosas em filmes de horror da Boca do Lixo. E-compós, v. 12, n. 1, p. 1-14, 2009.

COSTA, Maria Helena Braga e Vaz. Mulheres partidas: poética e política das imagens fílmicas da mulher. Bagoas, v. 3, p. 97-114, 2009.

DUARTE, Rosália; GUSMÃO, Milene. Representações de Mulher na Pedagogia Visual de Germaine Dulac. Educação & Realidade, v. 44, n. 2, p. 2-22, 2019.

FERREIRA, Ceiça. Reflexões sobre “a mulher”, o olhar e a questão racial na teoria feminista do cinema. Famecos - Cultura, Mídia e Tecnologia, v. 25, n. 1, p. 1-24, 2018.

GUBERNIKOFF, Giselle. A imagem: representação da mulher no cinema. Conexão – Comunicação e Cultura, v. 8, n. 15, p. 65-77, 2009.

HOOKS, Bell. Ain´t I a woman: black woman and feminism. Cambridge, MA: South End, 1981.

HOOKS, Bell. Race and representation. Boston: South end Press, 1992.

JUNQUEIRA, Eliane Botelho. A mulher juíza e a juíza mulher. In: BRUSCHINI, Cristina; HOLANDA, Heloisa Buarque de (ed.). Horizontes plurais: Novos estudos de gênero no Brasil. São Paulo: Fundação Carlos Chagas e Editora 34, 1998. p.67-104.

KAHWAGE, Tharuell Lima; SEVERI, Fabiana Cristina. Para além de números: uma análise dos estudos sobre a feminização da magistratura. RIL, Brasília, v. 56, n. 222, p. 51-73, 2019.

LAROCCA, Gabriela Muller. A representação do mal feminino no filme a Bruxa (2016). Gênero, v. 19, n. 1, p. 88-109, 2018.

LAURETIS, Teresa de. Alicia ya no. Feminismo, semiótica, cine. Madrid, Cátedra, 1991.

LAURETIS, Teresa de. A tecnologia de gênero. In HOLANDA, Heloísa Buarque de. Tendências e impasses: o feminismo como crítica cultural. Rio de Janeiro, Rocco. 1994, p. 206-242.

MAZIERO, Ellen Karin Dainese. As representações das mulheres no filme garotas e samba (1957). Patrimônio e Memória, v. 7, n. 2, p. 292-311, 2011.

MONTEIRO, Lorenna Nascimento; JÚNIOR, Walcler de Lima Mendes. Corpo-imagem no feminino: investigação sobre modos de dizer audiovisual em Dicção feminina. Humanas e Sociais, v. 8, n. 3, p. 9-21, 2020.

MOROSINI, Marilia Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Revista Educação por escrito, v. 5, n. 2, p. 154-164, 2014.

MOROSINI, Marilia Costa. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Revista Educação, v. 40, n. 1, p. 101-116, 2015.

MOROSINI, Marilia Costa; NASCIMENTO, Lorena Machado do. Uma perspectiva metodológica da produção sobre Internacionalização da Educação Superior em programas de pós-graduação do Brasil. VIII Seminário Internacional de Educação Superior – RIES – REDE GEU: A Educação Superior e Contextos Emergentes. Porto Alegre, 2015.

MULVEY, Laura. Visual Pleasure and Narrative Cinema. In BRAUDY, Leo; MARSHALL, Cohen, Film Theory and Criticis: Introductory Readings. New York: Oxford UP, 1999. p. 833-844.

MURPHY, Jocelyn Nichole. The role of women in film: supporting the men – an analysis of how culture influences the changing discourse on gender representations in films. Undergraduate Thesis (Journalism). United States: University of Arkansas, 2015.

PIÇARRA, Maria do Carmo. Pele negra ou pele branca: máscara(s) da mulher imaginada pelo cinema colonial. Observatório, v. 9, n. 2, p. 173-187, 2015.

RIBEIRO, Marcelo R. S. A imagem como experiência em Untitled Film Stills. Passagens, v. 8, n. 2, p. 27-50, 2017.

SÁ, Jussara Bittencourt; BRANDOLT, Marlene Rodrigues. Aimée & Jaguar - tecendo fios entre identidades no descompasso do tempo e de gênero. Contexto, v. 36, p. 7-23, 2019.

SADEK, Maria Tereza. Magistrados: uma imagem em movimento. Rio de Janeiro: FGV Editora/FGV Direito Rio, 2006.

SANTANA, Gelson (Org.). Cinema – comunicação e audiovisual. São Paulo: Alameda, 2007.

SMART, Carol. A mulher do discurso jurídico. Rev. Direito Práx., Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p. 1418-1439, 2020.

SMELIK, Anneke. Feminist film theory. In COOK, P.; BERNICK, M. The cinema book. London: London British Film Institute, 1999, p. 353-365.

THORNHAM, Sue. ‘Um ódio tão intenso...’. Temos de falar sobre o Kevin. Pós-feminismo e cinema feminino. Revista Lusófona de Estudos Culturais, v. 3, n. 1, p. 21-42, 2015.

VEIGA, Ana Maria. Gênero e cinema, uma história de teorias e desafios. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 25, n. 3, p. 1355-1357, 2017.

Published

2023-04-04

How to Cite

GRUBBA, Leilane Serratine. The representation of women in cinema: a study from state of knowledge research. Seqüência - Legal and Political Studies, Florianópolis, v. 43, n. 92, p. 1–26, 2023. DOI: 10.5007/2177-7055.2022.e77652. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/sequencia/article/view/77652. Acesso em: 17 jul. 2024.