Freedom to teach and autonomy of HEIS: reflections on limits and possibilities in Brasilian law
DOI:
https://doi.org/10.5007/2177-7055.2024.e103053Keywords:
University Education, Academic Freedom, Freedom to Teach, University Autonomy, University Education InstitutionsAbstract
The work addresses the themes of freedom to teach (academic and institutional) and university autonomy, both for public and private IES. It is noted that this topic has gained importance in Brazil since the promulgation of the Federal Constitution of 1988. This constitution establishes education as a concrete fundamental right and includes university autonomy and academic and institutional freedoms to teach. The text seeks to reflect on the existing tensions, regarding autonomy and teaching freedoms, between public authorities and IES. It shows, through exemplary cases, that the centrality of these impasses related to autonomy and freedoms are, initially, related to the interpretation of legislation, but they also concern the political context in which they occur. The article also exposes the dichotomy that exists when comparing the degrees of autonomy and teaching freedoms between public and private IES. The research carried out is bibliographical (based on authors who discuss this topic) and documentary (centered on constitutional and infra-constitutional norms that deal with the topic and on decisions of the STF).
References
BARBOSA, Thiago Ferreira. Decisão do Supremo na ADPF 548 merece ser recebida com euforia. Conjur, 27 maio 2020. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2020-mai-27/tiago-barbosa-decisao-supremo-adpf-548/. Acesso em: 22 abr. 2024.
BIRNFELD, Carlos André. A autonomia das instituições privadas de ensino superior no Direito Educacional brasileiro. In: RODRIGUES, Horácio Wanderlei; BIRNFELD, Carlos André; GREGORI TORRES, Vivian de Almeira (org.). Pesquisa e Educação Jurídica I. Florianópolis: CONPEDI, jun. 2024. p. 12-33. (VII Encontro Virtual do CONPEDI. Florianópolis, SC: CONPEDI, jun. 2024). Disponível em: http://site.conpedi.org.br/publicacoes/v38r977z/nm90yrcc/D26d2069a3g6NSUv.pdf. Acesso em: 16 set. 2024.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 08 abr. 2024.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de abril de 1961. [Cria o CNE e estabelece sua estrutura e competências]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L4024.htm. Acesso em: 08 abr. 2024.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 08 abr. 2024.
BRASIL. Lei nº 10.406, de 10 de janeiro de 2002. Institui o Código Civil. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10406compilada.htm. Acesso em: 19 abri. 2024.
BRASIL. Lei n.º 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm. Acesso em: 08 abr. 2024.
BRASIL. STF. ADPF 548/2018. Disponível em: https://portal.stf.jus.br/processos/detalhe.asp?incidente=5576416. Acesso em: 08 abr. 2024.
BRASIL. STF. ADPF 759/2020. Disponível em: https://portal.stf.jus.br/processos/detalhe.asp?incidente=6045159. Acesso em: 08 abr. 2024.
CYRILLO DA SILVA, Carolina Machado; SILVEIRA, Luiz Fernando Castilhos. A autonomia universitária na Constituição de 1988: um modelo de autonomia institucional em construção. Revista Práticas em Gestão Pública Universitária (PGPU), Rio de Janeiro, UFRJ, a. 5, v. 5, n. 1, jan.-jun. 2021. p. 82-104. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/pgpu/article/view/38538/23924. Acesso em: 08 abr. 2024.
DURHAM, Eunice Ribeiro. A autonomia universitária: o princípio constitucional e suas implicações. São Paulo: NUPES - Núcleo de Pesquisas sobre Ensino Superior, Universidade de São Paulo, Departamento de Antropologia – FFLCH, 1989.
FERRAZ, Ana Candida Cunha. Autonomia Universitária na Constituição de 05.10.1988. R. Dir. Adm., Rio de Janeiro, v. 215, p. 117-142, jan./mar. 1999.
IWINSKA, Julia; MATEI, Liviu. University Autonomy: a practical handbook. Budapest: Central European University, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/331345204_University_Autonomy-A_Practical_Handbook. Acesso em: 08 abr. 2024.
LEAL, Victor Nunes. Parecer. Rio de Janeiro: fev. 1981. [Parecer sobre a liberdade atribuída, pela Constituição de 1967/1969, às instituições de ensino 60 privada para oferecerem cursos. O parecer foi elaborado a pedido do Prof. Cândido Mendes. Acesso através de cópia impressa, sem outras informações].
MENDES, Durmeval Trigueiro. O governo da universidade. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 47, n. 105, p. 68-90, maio 1967.
NOHARA, Irene Patrícia. Direito Administrativo. São Paulo: Atlas, 2013.
RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Liberdade de ensinar no Direito Educacional brasileiro: limites legais à manifestação da OAB. Anuário da ABEDi, a. 2, n. 2, p. 181-197, 2004.
RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Controle público da educação e liberdade de ensinar na Constituição Federal de 1988. In: BONAVIDES, Paulo; LIMA, Francisco Gérson Marques de; BEDÊ, Fayga. (Coord.). Constituição e Democracia: estudos em homenagem ao Professor J. J. Canotilho. São Paulo: Malheiros, 2006. p. 252-277.
RODRIGUES, Horácio Wanderlei. O direito educacional brasileiro e o alcance da garantia constitucional da liberdade de ensinar. In: FERREIRA, Dâmares (coord.). Direito Educacional: temas educacionais contemporâneos. Curitiba: CRV, 2012.
RODRIGUES, Horácio Wanderlei. O Direito Educacional brasileiro e a liberdade institucional de ensinar. In: COSTA, Fabrício Veiga; MOTTA, Ivan Dias da; FREITAS, Sérgio Henriques Zandona (org.). Educação e Ensino Jurídico no Estado Democrático de Direito. Maringá, PR: IDDM, 2017. p. 16-60. Disponível em: http://www.uit.br/mestrado/images/publicacoes/EBOOKColetaneaEducacaoEnsinoJuridicoeInclusao14.pdf. Acesso em: 08 abr. 2024.
RODRIGUES, Horácio Wanderlei; BIRNFELD, Carlos André. A materialização, no direito educacional brasileiro, do dever de educar para a cidadania no âmbito da educação superior: Um panorama sobre os temas transversais. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, Santiago, Chile, Faculdad de Derecho, Universidad del Chile, v. 10, n. 2, 2023. p. 17-52. Disponível em: https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/73094. DOI: https://doi.org/10.5354/0719-5885.2023.73094. Acesso em: 19 abr. 2024.
RODRIGUES, Horácio Wanderlei; MAROCCO, Andréa de Almeida Leite. Liberdade de cátedra e a Constituição Federal de 1988. In: CAÚLA, Bleine Queiroz et al. (org.). Diálogo ambiental, constitucional e internacional. Fortaleza: Premius, 2014. v. 2. p. 213-238. Disponível em: http://www.dialogoaci.com/publicacoes. Acesso em 27 nov. 2022.
RODRIGUES, Horácio Wanderlei; OLIVEIRA, Amanda Muniz. A liberdade acadêmica no direito brasileiro: fundamentos e abrangência. Revista Opinião Jurídica, Fortaleza, UniChristus, a. 17, n. 25, maio/ago. 2019. p. 158-176. Disponível em: http://periodicos.unichristus.edu.br/index.php/opiniaojuridica/article/view/2315. DOI: http://dx.doi.org/10.12662/2447-6641oj.v17i25.p158-176.2019. Acesso em: 19 abr. 2024.
SILVA, José Afonso da. Comentário contextual à Constituição. 7. ed. São Paulo: Malheiros, 2010.
TRAVINCAS, Amanda Costa Tomé. A tutela jurídica da liberdade acadêmica no Brasil: a liberdade de ensinar e seus limites. 2016. 300 f. Tese (Doutorado em Direito) –, PUCRS, Porto Alegre, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.













