Opening the eyes about dictatorship: audio description as a resource of brazilian memory´s maintenance

Authors

  • Lucinea Marcelino Villela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP),
  • Célio José Losnak Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP),

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7968.2016v36n2p46

Abstract

In 2014 the Brazilian society had the opportunity to debate the harsh period of its dictatorship after 50 years since the 1964 Military Coup. The main goal of this paper is the presentation of an Audio Description project with remarkable photos and videos from Brazilian Dictatorship and its reflections on Brazilian society. The project was elaborated by the research group “Accessible Media and Audiovisual Translation”, whose main focus is provide accessibility (audio description and subtitles) for different audiovisual products. We produced a photo documentary with an overview of some important images and with a script focusing on important information about Brazilian politics from 1964 up to 1989. Many steps were followed during the whole process: selection of photos, historical contextualization, script, narration, final editing of the video. In order to produce the audio description scripts of photos and images selected, we have followed some assumptions about audio description. According to Matamala (2006:330) various competences are required to audio describers such as: “the ability to undertake intersemiotic translations (turning images into words), the ability to summarise information in order to adapt the text to the limited space available, keeping the original meaning, by means of rewording and by using synonyms; the ability to critically select the most relevant information”.

Author Biographies

Lucinea Marcelino Villela, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP),

Possui graduação em Letras com Bacharelado em Tradução pela UNESP, Mestrado em Linguística Aplicada pela UNICAMP e Doutorado em Comunicação e Semiótica pela PUC de São Paulo. Docente de Língua Inglesa da Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação (FAAC), UNESP, Bauru, Departamento de Ciências Humanas. Suas pesquisas de mestrado e doutorado foram sobre Tradução Bíblica. Tem experiência de atuação como docente nas áreas de Língua Inglesa, Linguística Aplicada e Comunicação, atuando principalmente nas seguintes disciplinas: Língua Inglesa, Teoria e Prática da Tradução, Teorias da Comunicação. Atualmente suas pesquisas estão concentradas na área de Estudos da Tradução, com enfoque em Tradução Audiovisual relacionada com Agência de Notícias (Reuters) e produtos audiovisuais acessíveis. Pesquisa também recursos audiovisuais aplicados a web séries (legendagem para surdos e ensurdecidos e audiodescrição).

Célio José Losnak, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP),

Doutor (2000) e Mestre (1993) em História Social pela Universidade de São Paulo. Licenciado (1985) em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Professor do curso de Radialismo da Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, campus Bauru. Bauru, São Paulo, Brasil.

 

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Published

2016-05-09

How to Cite

Villela, L. M., & Losnak, C. J. (2016). Opening the eyes about dictatorship: audio description as a resource of brazilian memory´s maintenance. Cadernos De Tradução, 36(2), 46–65. https://doi.org/10.5007/2175-7968.2016v36n2p46